گروه اجتماعی: درمان اعتیاد به مواد‌مخدر صنعتی که روز‌به‌روز بر تعداد و تنوعشان افزوده می‌شود با درمان‌های عادی کاملا فرق می‌کند.

خیلی‌ها معتقد‌ند که نمی‌توان برای آن پروتکل درمانی نوشت اما به تازگی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرده است که مراحل تحقیقاتی و مطالعاتی تدوین پروتکل درمان اعتیاد به اعتیادآورهای صنعتی از جمله مواد محرک و روانگردان را شروع کرده‌اند.

روند کشف مواد‌مخدر روانگردان صنعتی مثل کراک و شیشه در ایران نشان می‌دهد که در سال‌های نه چندان دور این مواد به اصلی‌ترین مشکل مبارزه تبدیل خواهد شد. علت نگرانی در مورد این‌گونه مواد به‌دلیل باورهای غلطی است که در بین جوانان به‌خصوص زنان ایجاد شده است. آنها فکر می‌کنند که این مواد کمک می‌کند به شادابی، زیبایی و تناسب اندام برسند.

رفتارهای پرخطر معتادان به این دسته از مواد‌مخدر، ارتباط تنگاتنگی با افزایش جرم و جنایت دارد. مصرف‌کنندگان این مواد بر خلاف مصرف‌کنندگان موادمخدر سنتی که درون‌گرا و گوشه‌گیر می‌شوند، هیجانی، پرخاشگر، ‌متمایل به جنایات سنگین و متوهم می‌شوند که این امر خطرناک بودن تاثیرات اجتماعی مصرف این مواد را نشان می‌دهد و به قول جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در هیچ‌جای دنیا درمانی برای جنون این دسته از افراد وجود ندارد.

مصرف راحت و کم دردسر، تاثیر سریع‌تر در ایجاد نئشگی و کنجکاوی برای مصرف از دیگر دلایلی است که جوانان را به مواد‌مخدر صنعتی سوق می‌دهد اما این کار را برای درمان سخت‌تر می‌کند.

به گفته بهرام یگانه، مدیرعامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری، درمان اعتیاد به اعتیادآورهای صنعتی بسیار سخت است، زیرا جبران آسیب‌های ناشی از مصرف این مواد، نیاز به زمان و روش‌های درمانی به‌ویژه روان‌درمانی دقیق و سخت دارد. در مورد مصرف مواد اعتیادآور صنعتی، «شیشه» در اوج قرار دارد و سرعت افزایش مصرف آن در ایران بسیار نگران‌کننده است.

طه طاهری، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به ایسنا گفت: محدوده سنی مصرف‌کنندگان جوان اعتیادآورهای صنعتی، حاکی از آن ‌است که ما باید تلاش بیشتری را برای آگاه‌سازی جوانان نسبت به عوارض مصرف اعتیادآورهای صنعتی و کنترل روند سرعتی آنها در جامعه انجام دهیم.

ما در شروع سال تحصیلی جدید، بر ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان و دانشجویان در این زمینه متمرکز ‌شده‌ایم و در این راستا، برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که تا پایان سال تحصیلی و حداکثر تا پایان نیمه اول سال89، بتوانیم یک بار با همه جامعه هدف دانش‌آموزی و دانشجویی در رابطه با مواد اعتیادی در کشور از طریق توزیع بروشور و جزوات آموزشی، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و تولید نرم‌افزارها و فیلم‌های مستند ویدئویی آموزشی اطلاع‌رسانی کنیم.

ایران یکی از کشور‌هایی است که با جمعیت جوان خود به بازار مناسبی برای مواد‌مخدر تبدیل شده است. سود مالی حاصل از تجارت مواد‌مخدر در جهان و به‌خصوص ایران آنقدر زیاد است که جریان‌های سازمان‌یافته زیادی پشت فرایند ترویج آن قرار گیرند. به گفته مدیرعامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری، گردش مالی مواد‌مخدر در دنیا سالانه یک‌هزار و 500 میلیارد دلار است.

دکتر بهرام یگانه گفت: اگر صنعت نفت و تسلیحات نظامی را به‌عنوان 2تجارت اول پرسود جهان در نظر بگیریم، تجارت مواد‌مخدر سومین تجارت پرسود جهانی محسوب می‌شود.

وی در ادامه نسبت به روند سرعتی شیوع مصرف مواد اعتیادآور صنعتی در کشورمان نیز هشدار داد و تصریح کرد: کاهش شدید قیمت این مواد و ارزان بودن آنها و نیز قابل دسترس بودن آنها به‌ویژه در شهرهای بزرگ کشور، از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف این مواد در کشور و سرعت گرفتن روند جایگزینی مصرف این مواد با مواد‌مخدر سنتی به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان کشور ماست که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

کد خبر 91897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز