شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه استان‌ها - روشنک محمدی: از گذشته‌های بسیار دور اعتیاد یکی از اساسی‌ترین معضلات اجتماعی ایران بوده است.

همجواری با کشوری که بزرگ‌ترین تولید و توزیع‌کننده مواد‌مخدر در دنیاست، آمار مصرف، ورود و کشفیات مخدر در کشور را به میزان قابل توجهی گسترش می‌دهد. اما مدتی است که مصرف‌کننده‌های مخدر در کشور مصرفشان را از تریاک و هروئین و امثال آن به کراک تغییر داده‌اند و این مخدر خطرناک در حال حاضر مسئله اول اعتیاد کشور است.

کراک ماده محرکی است که از کوکائین خالص به دست می‌آید، به اشکال مختلف تدخین (استنشاق دود) می‌شود و در یک سال اخیر مصرف این ماده مخدر خطرناک افزایش چشمگیری در کشور داشته است.

آمارها نشان می‌دهد اعتیاد 27 درصد معتادان استان مرکزی، افزایش قابل ملاحظه کراک در همدان، تمایل 60 درصدی مصرف‌کننده‌های گیلانی به این مخدر، 10 برابر شدن مصرف این ماده در شهر ری و ده‌ها مورد دیگر این حقیقت تلخ را فریاد می‌زنند که مصرف کراک کشور نسبت به یک سال گذشته 26 درصد افزایش یافته است.

آثار مصرف کراک

دکتر مصطفی طالبانی، متخصص مرکز ترک اعتیاد و آسیب‌شناس همدانی در‌باره آثار مصرف کراک  می‌گوید: از جمله اثرات این ماده مخدر پس از مصرف، افزایش ضربان قلب، تنفس، تغییر درجه حرارت بدن، فشار خون، گشادگی مردمک چشم، پریدگی رنگ، کاهش اشتها، تعریق شدید، تحریک و هیجان، بیقراری، لرزش به‌خصوص در دست‌ها، توهمات شدید حسی، عدم‌هماهنگی حرکات، اغتشاش دماغی، گیجی، درد پا، فشار قفسه سینه، تهوع، تیرگی بینایی، تب، اسپاسم عضله، تشنج و مرگ است.

شاید کمتر کسی این را بداند که کراک‌های موجود در کشور150 بار بیشتر از هروئین آثار تخریبی روی اعصاب و مغز دارند و منجر به مرگ‌های فجیعی می‌شوند و علاوه بر این ایجاد عفونتهای شدید تنها مخصوص کراک‌هایی است که در کشور مصرف می‌شود.

ظاهرا حتی در زمینه مواد‌مخدر و آسیب‌های ناشی از آن نیز مقدار قابل ملاحظه‌ای با  استانداردهای جهانی فاصله داریم. تدخین کراک برای شخص حس نشاط ظاهری شدیدی به همراه دارد که حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول می‌کشد. اما پس از آن با افسردگی حاد، احساس بی‌ارزش بودن و ولع فراوان برای مصرف مجدد این ماده، ادامه می‌یابد.

در گذشته به‌علت رواج مخدرهای سنتی و گیاهی عوارض اعتیاد، پس از 10 تا 15 سال در فرد نمایان می‌شد در حالی که مواد‌مخدر جدید مانند کراک در کمتر از یک سال فرد را زمینگیر می‌کند. یکی از عمده‌ترین دلایلی که کارشناسان برای رواج این ماده در کشور برشمرده‌اند، همسایگی ما با افغانستان است. طی دو سال گذشته تولید مواد‌مخدر در این کشور از 4 هزار تن به بیش از 8 هزار تن رسیده و این افزایش تولید سبب سرریز شدن حجم بالای مواد‌مخدر خالص مانند کراک به داخل کشور ما شده است.

چرا کراک مصرف می‌شود

دکتر مهرنوش الهیاری، متخصص بیماری‌های عفونی در آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه کراک در حال حاضر مسئله اول اعتیاد کشور شده است گفت: ارزان‌تر بودن کراک نسبت به کوکائین، مصرف ساده و بی‌بو بودن آن و امکان اختفای راحت‌تر، برای قاچاقچیان باعث شده است فروشندگان مواد‌مخدر علاقه بسیاری به فروش کراک داشته باشند.

تاثیر مصرف کراک در افزایش  جرم

دکتر الهیاری معتقد است: نیاز به کراک بر هر نیاز و وابستگی عاطفی غلبه کرده و فرد معتاد برای تهیه آن به هر جنایت و عمل خشونت آمیز دست می‌زند. در میان افراد معتاد به هرگونه ماده اعتیادآور، تهیه مواد در بسیاری از مواقع از راه‌های نامشروع و خلاف انجام می‌گیرد و بسیاری از کسانی که به کراک اعتیاد دارند نیز برای برآمدن از عهده مخارج تهیه مداوم آن به روش‌های خلافکارانه دست می‌زنند.

اما نکته پر‌اهمیت این است که دست زدن این افراد به اعمال خشونت‌بار و جنایتکارانه، دلیل مهم دیگری هم دارد و آن بروز رفتارهای شرورانه و پرخاشگرانه ناشی از بروز بیماری پارانویا (بیماری سوء‌ظن) است که از عوارض مصرف کراک به شمار می‌آید و در واقع پرداختن این اشخاص به اعمال خشونت‌بار، لزوما به‌دلیل نیاز به پول نیست.

معتادان به کراک ممکن است حالات روانی اسکیزوفرنیک، توهم و خطاهای حسی را نیز تجربه کنند. عده‌ای از این افراد در اثر ابتلا به پارانویا و افسردگی ناشی از مصرف دائم کراک، دست به‌خودکشی یا جنایت می‌زنند.

راه حل

متخصصان در استان‌های مختلف درخصوص امکان ترک این ماده مخدر بر این باورند که اگر  شخص معتاد، از مراحل مختلف سم‌زدایی، دارودرمانی و شرکت در جلسات آگاهی یابد و بداند که  ترک اعتیاد، بازگشت به زندگی و تولدی دوباره خواهد بود و برای ترک به مراکز درمانی معتبر  مراجعه کند، امکان نجات او از دام کراک وجود دارد.

دوستان و خانواده این افراد باید شرایط ناگوار آنها را درک کرده و در این راه از پشتیبانی او دریغ نکنند تا شخص معتاد بتواند با موفقیت و در زمان کوتاه‌تری به حالت طبیعی بازگردد.

کد خبر 93558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز