شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

اصغر باقری*: بشر امروز با سرعت شگفت‌انگیزی بسوی پیشرفت حرکت می‌کند

 و این امر هرچند مایه خرسندی است، اما پیشرفت بشر با گسترش برخی از معضلات انسانی مثل خشونت و اعتیاد همگام شده است وهمگام  با پیشرفت جوامع، شبکه توزیع مواد مخدر نیز رشد چشمگیری داشته است.
 امروزه تجارت مواد مخدر و سوءاستفاده از آن یکی از اساسی‌ترین چالش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جوامع بشری به‌شمار می‌رود و متاسفانه علاقه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به مواد مخدر در اقشار و سنین مختلف جامعه افزایش یافته
 است. 

اعتیاد پدیده ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که عوامل محیطی و غیرمحیطی در بروز آن موثر است و از این رو جوامع مختلف در مراحل متفاوت حیات خود سعی می‌کنند از عوامل اولیه، ثانویه و ثالثیه این معضل پیشگیری کنند. امروز رویای جهانی عاری از اعتیاد و همچنین تسلیم در برابر آن پذیرفتنی نیست و در منطقه ما هم همانند تمام نقاط دنیا اعتیاد وجود دارد.

باید بپذیریم ایدز و اعتیاد دو مشکل اساسی و جدی در جامعه ما هستند و نمی‌توانیم از این دو واقعیت اجتماعی بگریزیم. راه برون‌رفت از این معضل نیز نیازمند شناخت خصوصیات و روابط اجتماعی حاکم برآن است و ارزیابی آنچه که گذشت و برنامه‌های آینده می‌تواند راه روشن آینده را پیش روی ما قرار دهد.

بر اساس آمارها 70 درصد مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی به این بیماری دچار شده‌اند در حالی که به نظر می‌رسد، تماس جنسی به‌عنوان مهمترین الگوی انتقال ایدز در آینده محسوب خواهد شد.

متاسفانه در جامعه ما بیشترین تلاش صرف کسانی شده که آلوده شده‌اند در حالی که بیشترین تلاش مسئولان وبه ویژه  رسانه‌ها باید در معرفی و تجزیه و تحلیل سرچشمه معضلات باشد. 

 هیچ تحولی صورت نمی‌پذیرد مگر اینکه قبل از آن بستر و فضا برای ارتقای سطح دانش و آگاهی فراهم شود. باید از قابلیت رسانه‌ها در این زمینه به نحو احسن استفاده کرد.رسانه‌ها با ارائه تصویری شفاف و گویا از زشتی یک پدیده و نافرجامی آن قادرند اندیشه‌ها را عمق ببخشند.

کسی که دارای اندیشه عمیق باشد هرگز گرفتار چنین پدیده شومی نمی‌شود و جامعه هرگز شاهد این فاجعه انسانی نخواهد بود.

*مدیر بهزیستی استان گلستان

همشهری استانها

کد خبر 88379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز