جمعه ۱۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 2 روز دیگر در آستانه روز جهانی کودک، 30 برنامه مفصل در 32 مرکز استان با مشارکت 800 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران آغاز می‌شود.

این برنامه‌ها همان فعالیت‌هایی‌ هستند که همیشه در طول سال، مراکز کانون پرورش فکری انجام می‌دهند. کانون پرورش فکری حالا در سراسر کشور چیزی در حدود 800 مرکز فعال دارد که 671 مرکز ثابتند و 61 تا سیار، به علاوه 52 مرکز پستی.

از دوشنبه، این مراکز در مراکز استان‌های خود و البته خیابان حجاب پایتخت، دور هم می‌نشینند و برنامه امسال «یک هفته با کانون» را 5 ماه دیرتر آغاز می‌کنند. 5 ماه دیرتر از سال‌های گذشته زیرا: «جشنواره یک هفته با کانون به گفته مدیرعامل این مرکز همه‌ساله در اردیبهشت برگزار می‌شد که امسال به مهرماه منتقل شد تا برنامه‌های روز جهانی کودک پربارتر شود.»

اینها را محسن چینی‌فروشان می‌گوید؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که همین چند روز پیش دبیرکل سازمان بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان (همان سیفژ) هم شد.

پنجشنبه روز جهانی کودک است؛ 16 مهر.چینی‌فروشان درباره این هفته «یک هفته با کانون» می‌گوید: ما برای حفظ فرهنگ و سنت‌های خودمان باید به بازی‌های محلی و بومی توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چراکه سالانه بیش از چندهزار بازی رایانه‌ای و غیره وارد کشور می‌شود، بدون توجه به فرهنگ ما. درحالی‌که بازی‌های سنتی ما اغلب با کمترین امکانات و هزینه قابل اجرا هستند.

یعنی امسال تمرکز اصلی برنامه‌ها بر معرفی بازی‌های بومی و سنتی خودمان است اما البته این تنها آن چیزی است که مثل یک شعار، محور برنامه‌ها را روشن می‌کند و آنچه قرار است در طول این یک هفته رخ دهد، فراتر از اینهاست، از جمله اینکه قرار است در خیابان حجاب، از فردای آغاز هفته یک هفته با کانون، 11 نشست تخصصی هم صبح و عصر برگزار شود.

این نشست‌ها که به‌عنوان یکی از برنامه‌های حاشیه‌ای جشنواره درنظر گرفته شده‌اند، موضوعات جالبی دارند که تقریبا همه موضوعات فرهنگی مرتبط با کودکان و نوجوانان را شامل می‌شوند: مطبوعات کودک و نوجوان، نقش تئاتر در تربیت کودکان، رسانه‌های جدید اطلاع‌رسانی برای کودکان و نوجوانان، ادبیات دینی کودک و نوجوان، ضرورت به ‌کارگیری سرگرمی‌های سازنده در کتابخانه‌ها، حقوق کودکان به مثابه شهروند، کپی‌رایت در ترجمه آثار ادبی کودک و نوجوان و... البته موضوعاتی با محوریت فعالیت‌های کانون: بررسی جایگاه کانون در ادبیات، سینما، تئاتر کودک و نوجوان و ساماندهی اسباب‌بازی‌ها در جامعه و...
به جز اینها، آن طور که چینی‌فروشان می‌گوید، فعالیت‌ها و توانایی‌های کانون زبان ایران، به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کانون پرورش فکری نیز در این جشنواره معرفی خواهد شد.

چینی‌فروشان می‌‌افزاید: این مرکز را همه با آموزش زبان انگلیسی می‌شناسند، درحالی‌که فعالیت‌های آموزشی این مؤسسه متنوع است و هم‌اکنون زبان‌های آلمانی، فرانسه، عربی، فارسی و اسپانیایی نیز در مراکز کانون زبان ایران تدریس می‌شود.

به گفته چینی‌فروشان، آموزش زبان فارسی هم یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز برای ایرانیان غیرفارسی زبان به‌ویژه نسل جدید ایرانی خارج از کشور و علاقه‌مندان آموختن این زبان است.

فعالیت‌های مطبوعاتی و انتشاراتی این مرکز نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و هم‌اینک چندین مجله و کتاب و سی‌دی برای اعضای خود منتشر می‌کند. قرار است تمامی محصولات این مرکز در ایام جشنواره با 20 درصد تخفیف عرضه شوند.

چینی‌فروشان درباره دیگر فعالیت‌های کانون که در جشنواره امسال معرفی خواهند شد، می‌گوید: کانون، مرکزی شناخته‌شده است اما این جشنواره با این هدف برگزار می‌شود که مخاطبان آن بتوانند کانون را به‌عنوان یک پیکره واحد و یک‌جا ببینند؛ ضمن اینکه در این جشنواره، سعی شده است تا فعالیت‌هایی که کمتر دیده شده، معرفی شوند.

قصه‌گویی، یکی از فعالیت‌های عمده در مراکز کانون است که هم‌اکنون جشنواره رقابتی آن نیز به‌صورت بین‌المللی و با شرکت قصه‌گویانی از کشورهای مختلف دنیا در ایران برگزار می‌شود.

همچنین برنامه‌های ویژه معرفی‌ها از جمله برنامه‌های مهم کانون هستند که در بخش‌هایی چون معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت و زندگی‌نامه‌ها، معرفی سرزمین، معرفی کتاب و... برگزار می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عرضه محصولات معاونت تولید در این جشنواره اشاره کرد و از انتشار سالانه نزدیک به 100 عنوان کتاب چاپ اول و 100 عنوان تجدید چاپ در بخش انتشارات، تولید چندین فیلم سینمایی بلند مانند «کلانتری غیرانتفاعی» (یدالله صمدی) و «هامون و دریا» (ابراهیم فروزش) در بخش سینمایی، طراحی و عرضه بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های سازنده و آثار پویانمایی و تئاتر و عکس به‌عنوان بخش کوچکی از فعالیت‌های بخش تولید نام برد.

جشنواره یک هفته با کانون از 13 تا 19 مهر با حضور نمایندگانی از سراسر ایران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.

کد خبر 91808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز