همشهری آنلاین: مجمع عمومی سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان (cifej) با درخواست انتقال دفتر مرکزی این سازمان به ایران موافقت کرد تا تهران به یکی از قطب‌های اصلی سینمای کودک در جهان تبدیل شود

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درخواست ایران، سال گذشته در نشست هیات مدیره این سازمان در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی مورد تایید قرار گرفت اما برای تایید نهایی آن، رای مجمع عمومی لازم بود.

بر این اساس مجمع عمومی سیفژ در اجلاسی که روز اول مهر در تایوان به پایان رسید درخواست ایران را با اکثریتی قابل توجه مورد تصویب قرار داد تا بدین ترتیب دفتر مرکزی با اهمیت‌ترین سازمان بین‌المللی در عرصه فیلم کودک و نوجوان در تهران مستقر شود.

CIFEJ - the Centre International du Film pours l'Enfance et la Jeuneusse

مجمع عمومی سیفژ همچنین محسن چینی‌فروشان را به عنوان دبیرکل و فردوس بولبولیا دبیرکل پیشین آن را از آفریقای جنوبی به عنوان رییس این مرکز برگزید.

 رییس و دبیرکل، در کنار 8 عضوی که توسط مجمع عمومی انتخاب شدند، ترکیب هیات مدیره سازمان را تشکیل می‌دهند.

آلمان و تایوان نیز کاندیدای انتقال دفتر مرکزی سیفژ به کشور خود بودند که در آخرین ساعت‌ها تایوان از درخواست خود انصراف داد.

مدیرعامل کانون در گفت‌و‌گویی این موفقیت را از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای ایران و عرصه سینمای کودک و نوجوان دارای اهمیت زیادی دانست و تاکید کرد که این اتفاق علاوه بر بهره‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امکان حرکت به سمت تولیدات مشترک بین ایران و کشورهای عضو و گسترش ارتباط سینماگران ایرانی را با همکاران خود در کشورهای مختلف بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

محسن چینی‌فروشان توضیح داد که کانون برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای ایجاد این ارتباط بین سینماگران کودک و نوجوان ایرانی با همکاران خود در سیفژ تدارک دیده است.

وی که اکنون به عنوان دبیرکل این سازمان با رای مجمع عمومی انتخاب شده است در دو سال اخیر علاوه بر عضویت در هیات مدیره، به عنوان معاون سیفژ انتخاب شده بود.

به گفته چینی‌فروشان در اجلاس تایوان بیش از 70 درصد اعضا شرکت کرده بودند که اکثریت قاطع آن‌ها به انتقال دفتر مرکزی به تهران رای مثبت دادند.

دبیرکل سیفژ همچنین بر این نکته تاکید کرد که میزبانی دفتر مرکزی دوره‌ای نیست و پیش این کانادا به مدت 17 سال میزبان دفتر مرکزی بود ولی در دوسال گذشته کشور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان فعالیت کرد تا این که اعضای هیات مدیره تصمیم گرفتند این دفتر را به ایران منتقل کنند. 

پیش‌تردر فروردین ماه امسال نیز، اعضای هیات مدیره سیفژ در تهران در باره دستور جلسات مجمع عمومی از جمله بحث میزبانی دفتر مرکزی با یکدیگر بحث و گفت‌و‌گو و در همان جلسه به اتفاق از میزبانی ایران حمایت کردند.

 اجلاس مجمع عمومی سیفژ روز اول مهر در تایوان به کار خود پایان داد ولی اعضای هیات مدیره جدید نخستین جلسه خود را روز دوم مهر برای تعیین معاونان سازمان برگزار کردند.

 محسن چینی‌فروشان، امیر اسفندیاری، پوران درخشنده، فریال بهزاد، فرشته طائرپور، علی معلم، منوچهر شاهسواری و هانیا عسگری اعضای ایرانی این مرکز به عنوان مدیر، تهیه کننده و کارگردان‌ سینمای کودک و نوجوان برای شرکت در مجمع عمومی سیفژ در تایوان حضور داشتند.

 گفتنی است سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان (cifej) از 54 سال پیش فعالیت خود را با حمایت یونسکو آغاز کرد و اکنون مجمع عمومی آن دارای بیش از 150 عضو از شصت کشور جهان است

کد خبر 91150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز