دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

آتوسا رقمی: دانشمندان هر روز چیزهای شگفت‌انگیز زیادی را زیر عدسی‌های میکروسکوپ‌هایشان می‌بینند؛ چیزهایی که با چشم معمولی دیده نمی‌شوند.

ما هم هر روز از کنار این شگفتی‌ها رد می‌شویم، در میانشان زندگی می‌کنیم، اما از وجود آنها آن‌طور که هستند خبر نداریم.

چند وقتی است که عکاس‌ها هم وارد دنیای میکروسکوپی شده و سعی کرده‌اند دیدنی‌‌های آن را ثبت کنند، طوری که مردم معمولی هم بتوانند به راحتی و با چشم غیرمسلح، این شگفتی‌ها را ببینند و با ویژگی‌های دنیایی که در آن زندگی می‌کنند بیشتر آشنا شوند.

این عکاس‌ها در حقیقت دوربینی را با میکروسکوپ همراه می‌کنند و عکس‌های میکروسکوپی می گیرند؛ همان چیزی که به آن «میکروگراف» می‌گوییم. در ضمن حاصل کار این این عکاس‌ها به دانشمندان هم کمک می‌کند پژوهش‌هایشان را دقیق‌تر و بهتر انجام دهند.حدود 30 سال است که یکی از شرکت‌های معروف تولید‌کننده دوربین و وسایل عکاسی، برای انتخاب بهترین عکس‌های میکروسکوپی مسابقه‌ای برگزار و آثار برنده را به جهان معرفی می‌کند. عکس‌هایی که اینجا می‌بینیم در مسابقه عکاسی میکروسکوپی امسال شرکت کرده و برنده شده‌اند.

این عکس که از مقطع ساقه نوعی گل گرفته شده است، در مسابقه امسال رتبه دوم را به‌دست آورده. «گِرد گوئِنتر» برای گرفتن این عکس از تکنیک «زمینه تاریک» استفاده کرده. در این شیوه، به نمونه‌ای که قرار است از آن عکس گرفته شود نور تابانده می‌شود ولی تنها نوری که وارد دوربین می‌شود از طرف موضوع عکس است و زمینه آن کاملاً تاریک دیده می‌شود. این‌طوری تفاوت تیرگی و روشنی زمینه و موضوع زیاد می‌شود و درخشندگی موضوع عکس در زمینه تیره بیشتر به چشم ‌می‌آید و بهتر و زیباتر دیده می شود.

این عکس در مسابقه امسال چهارم شده است. «جیمز هایدن» آن را از یکی از اعضای داخلی بدن «ماهی زاویه‌دار» گرفته است. هایدن که برای یک مؤسسه پژوهشی پزشکی کار می کند، از تکنیک «فلورسنس خودبه‌خودی» استفاده کرده است. در این شیوه ارتعاش‌هایی که از پس‌زمینه به دوربین می‌رسند تقویت می‌شوند.

«لوید دُنالدسُن» که عکسش در مسابقه امسال رتبه هشتم را به‌دست آورده، مدیر یک مؤسسه پژوهشی میکروسکوپی در نیوزیلند است. او این عکس را از رشته‌های پنبه‌ گرفته است. اول تکه‌ای پنبه را به نوعی ماده شیمیایی آغشته کرده و بعد با استفاده از نوع خاصی از میکروسکوپ، نمونه‌اش را 200 برابر کرده و از آن عکس گرفته.

کد خبر 93110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز