همشهری آنلاین: رئیس صندوق بین‌المللی پول مشغول بازدید از یک دانشگاه در ترکیه و پاسخ به سوال دانشجویان بود که یکنفر با پرتاب کفش خود به سوی وی فریاد زد:

صندوق بین‌المللی پول گمشو!

به گزارش ایسنا، البته کفش به دومینیک استروس‌کان رئیس صندوق بین‌المللی پول برخورد نکرد و بر روی سکوی سخنرانی افتاد که در پی این موضوع محافظان سریعا وارد عمل شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک زن معترض نیز که سعی داشت پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود صندوق بین‌المللی پول گمشو را به نشانه‌ی اعتراض بالا بگیرد به خارج از محل کنفرانس برده شد

Security guards detain Selcuk Ozbek, a student journalist who threw a shoe at Dominique Strauss-Kahn, the Managing Director of the International Monetary Fund, the IMF, as he was addressing students at the Bilgi University in Istanbul, Turkey, Thursday, Oct. 1, 2009.

در پی این اتفاقات جلسه‌ی سخنرانی نیز زودتر از موعد تمام و محل به سرعت تخلیه شد.

به گفته‌ی هلیل گوون، رئیس دانشگاه بیلگی که رئیس صندوق بین‌المللی پول برای بازدید به آنجا آمده بود، سلجوک ازبک، پرتاب کننده کفش به عنوان دانشجوی مهمان از دانشگاه دیگری به نام آنادولو برای شرکت در این کنفرانس به این دانشگاه آمده بود.

ابراهیم آیدین سردبیر روزنامه‌ی بیرگون تایید کرد که ازبک برای این روزنامه کار می‌کند اما اظهار داشت که او روز پنجشنبه از طرف این روزنامه مامور پوشش این خبر نبوده و به عنوان خبرنگار این روزنامه در این کنفرانس شرکت نکرده است.

دومینیک استروس کان در حال پاسخ دادن به سوالات دانشجویان اقتصاد و نیز خبرنگاران بود که این اعتراضات رخ داد که در پی آن وی از محل کنفرانس با لبخند معنادار خارج شد.

وی پس از این حادثه اظهار داشت: این بسیار مهم است که مناظره‌ای آزاد داشته باشیم و من از اینکه دانشجویان را ملاقات کردم و نظرات آنها را شنیدم خوشحال هستم و این کاری است که صندوق بین‌المللی پول باید انجام دهد حتی اگر تمامی افراد با ما موافق نباشند.

وی همچنین اظهار داشت: چیزی که من فهمیدم این است که دانشجویان ترکیه مودب هستند زیرا آنها تا پایان بحث من برای بیان کردن شکایت خود صبر کردند.

صندوق بین‌المللی پول در حال برگزاری کنفرانس سالانه‌ی خود در استانبول بود و در جریان این کنفرانس پلیس در مجموع 20 معترض را دستگیر کرد. 

تظاهرات در استانبول

در همین حال حدود یک هزار نفر پنجشنبه در استانبول در اعتراض به برگزاری نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در این کلان شهر ترکیه تظاهرات کردند.

Police detains leftist students protesting against the policies of the International Monetary Fund, as IMF Director Dominique Strauss-Kahn addresses students at the Bilgi University in Istanbul, Turkey, Thursday, Oct. 1, 2009. A protester has thrown a shoe at the IMF director Dominique Strauss-Kahn during a conference at a university in Istanbul. The shoe fell short of hitting Dominique Strauss-Kahn.

به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، تظاهرکنندگان در پاسخ به دعوت کنفدراسیون اتحادیه‌های صنفی و احزاب چپگرا درپشت میله‌هایی که نیروهای امنیتی ترکیه بر پا کرده بودند تظاهرات کردند.

آن‌ها دراین تظاهرات شعار «این انسانیت است که ارزش دارد نه سود» و «صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، گم شوید» سر می‌دادند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات اعتراضی همچنین شعار سر می‌دادند که میلیون‌ها گرسنه، میلیون‌ها بیکار، نتیجه نظام اقتصادی سرمایه داری شماست.

نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی قرار است در روزهای ششم و هفتم اکتبر در استانبول برگزار شود. قبل از برگزاری این نشست‌ها چندین نشست مقدماتی و کنفرانس نیز برگزار خواهد شد

کد خبر 91756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز