همشهری آنلاین: بدترین دوره رکود اقتصادی ممکن است سپری شود، اما اروپا همچنان با سرعت اندکی بهبود اقتصادی را در سال‌های آینده تجربه خواهد کرد

خبرگزاری آلمان از استانبول گزارش داد، صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه اعلام کرد این کندی روند بهبود با نرخ بالای بیکاری همراه خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز نیم سال اقتصاد جهان، پیش‌بینی خود مبنی بر رشد این اقتصادی این قاره را مورد بازنگری قرار داد. بیشتر اقتصادهای اروپایی در حال حاضر از بدترین رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم بیرون آمده‌اند.

منطقه یورو هم در سال 2010 اندکی از رکود بیرون می‌آید و با رشد 0.3 درصدی در سال بعد از آن از کاهش 4.2 درصدی در سال 2009 خلاصی می‌یابد. صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئیه پیش‌بینی انقباض 0.3 درصدی در سال آینده کرده بود.

با این حال بیکاری رو به افزایش خواهد گذاشت. صندوق بین‌المللی پول پیش بینی می‌کند نرخ بیکاری این منطقه تا سال 2011 به حدود 12 درصد خواهد رسید. اسپانیا که با افت گسترده قیمت مسکن مواجه شده، نرخ بیکاری‌اش به رکورد 20 درصد خواهد رسید.

در همین حال بهبود اوضاع اقتصادی در اروپا ناهمگون خواهد بود. آلمان و فرانسه در حال حاضر از رکود خارج شده‌اند و انگلیس هم به زودی همین مسیر را خواهد رفت. اما برخی اقتصادهای اروپایی همچنان تا سال 2010 منقبض خواهند شد که از جمله آنها می‌توان به اسپانیا، منطقه بالتیک و بخش‌هایی از اروپای شرقی اشاره کرد. بازگشت تند در برخی کشورهای دیگر همچون لهستان و ترکیه نیز رخ خواهد داد.

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال 2010 میلادی 0.3 درصد رشد خواهد داشت که این رقم در پیش‌بینی ماه ژوئیه 0.6 درصد انقباض اقتصادی بود. فرانسه و انگلیس هم رشد 0.9 درصدی را در سال 2010 تجربه خواهند کرد.

صندوق بین‌المللی پول گفت اقتصاد جهانی پیش از آنکه رشد 3.1 درصدی را در سال 2010 تجربه کند، در سال جاری 1.1 درصد منقبض خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد درگیری‌های جاری در بخش مالی اروپا به اعمال فشار بر بخش‌های گسترده اقتصادی ادامه خواهد داد. موجود بودن اعتبارات همچنان "به شدت معیوب" خواهد بود.

اتحادیه اروپا در میانه سلسله‌ای از "آزمون‌های استرس" برای اندازه‌گیری سلامت بانک‌هایش قرار دارد.

کد خبر 91752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز