همشهری‌آنلاین: هشتاد و دومین شماره فصلنامه نگاه نو با انتشار مقاله‌ای تازه و منحصر به فرد از دکتر محمد علی موحد درباره نادرشاه و تقریب مذاهب منتشر شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این مقاله وجوه تازه‌ای از شخصیت نادر که تا کنون در کتاب‌های تاریخی درباره آن کمتر سخنی به میان آمده است ، بیان شده است.

دکتر محمدعلی موحد در مقاله نسبتا بلند خود اشاره می‌کند که چگونه نادرشاه در سال‌های پایانی عمرش به فکر وحدت میان شیعه و سنی افتاد و حتی نامه‌نگاری‌های چندی با عثمان پاشا، امپراتور عثمانی انجام دادکه بتواند وی را به قبول اضافه‌کردن مذهب شیعه به چهار مذهب معروف اهل تسنن وادارد، که در نهایت توفیق نیافت ،اما در نشست معروفی که در نجف میان علمای شیعه و سنی تمامی بلاد زیر چتر حکومت خود، از جمله هندو افغانستان و عراق و ... ایجاد کرده بود این امر را با امضاء گرفتن از مجتهدان و روحانیون تراز اول و انتشار طوماری به ثبت رساند.این مقاله«بازخوانی پرونده اتحاد اسلام و نادر» نام دارد.

مقاله دوم متن تحریرشده و اضافه شده سخنرانی دکتر فخرالدین عظیمی است که پیش از این در سومین دوره جایزه مهتاب میرزایی خوانده شده بود.

روشنفکران ترکیه و کشتار ارمنیان با عنوان اصلی«تاریخ، فراموشی، و انکار» عنوان مقاله نادر انتخابی درباره نوع مواجهه روشنفکران ترکیه با ماجرای کشتار ارمنیان عثمانی است که به نوعی بلندترین مطلب این شماره به شمار می‌رود.

کولاکوفسکی،اندیشمند خطاپذیر عنوان گفت وگوی سید ابوالحسن مختاباد با خسرو ناقد مترجم و فرهنگ پژوه ایرانی مقیم آلمان است که به بهانه مرگ لشک کولاکوفسکی فیلسوف و متفکر لهستانی انجام شده و در آن آراء‌و افکار وی به شکلی مبسوط مورد بررسی قرار گرفته است.[کتاب تازه کولاکوفسکی با ترجمه خسرو ناقد]

انقلاب نیچه در اخلاق نوشته‌ای از والتر کافمن با ترجمه شاپور بهیان مطلب بعدی این نشریه است و در ادامه بایزید مردوخی اقتصاددان شناخته شده و پیش کسوت در مقاله‌ای با عنوان«آینده پیشرفت فنّآوری:در خدمت مردم یا در خدمت سرمایه‌دار؟»آمده است.

اما بخش مهم از این شماره فصلنامه به جایگاه و آثار و افکار زنده‌یاد دکتر غلامحسین مصاحب ریاضی‌دان و سر مولف دائره‌المعارف مصاحب اختصاص دارد.

یادداشتی از علی میرزایی ، سردبیر درباره مصاحب و دکتر همایون صنعتی‌زاده به همراه مطالبی از محمد هومن(غلامحسین مصاحب؛پیشگام آموزش ریاضیات جدید در ایران)، هرمز همایون‌پور(مصاحب مدیر)،داریوش‌آشوری(مصاحب:آموزگار روشمندی)،کامران فانی(مصاحب:بنیانگذار دائره‌المعارف نویسی درایران)،عبدالحسین آذرنگ(مصاحب دانشنامه نگار)،سید فرید قاسمی(کارنامه مطبوعاتی مصاحب)، علیرضا مدقالچی(غلامحسین مصاحب، ریاضی‌دان)،ضیاء موحد(مصاحب:آموزگار منطق)

در میان این نوشته‌ها دو نوشته محمد هومن و عبدالحسین آذرنگ خواندنی و حاوی اشارات ظریفی درباره مصاحب‌اند، اگرچه بقیه مطالب ، به خصوص نوشته سید فرید قاسمی درباره کارنامه مطبوعاتی زنده‌یاد مصاحب هم حاوی نکات تازه‌ای است.

دو نوشته از علی اشرف درویشیان و رامین جهانبگلو درباره هویت ایرانی و ترجمه‌ای از روشن وزیری(دفاع از مردم‌سالاری دربرابر عوام گرایی:نوشته ای از مارک وتسووسکی) از جمله مطالب دیگر این شماره فصلنامه به شمار می‌روند.

گفت وگوی بلند پاریس ریویو با گونترگراس(ترجمه علیرضا اکبری) از دیگر مطالب خواندنی این شماره است.

اشعاری از مسعود احمدی،اکبر اکسیر،بهاره رضایی، مهری شاه‌حسینی دیگر بخش این شماره نگاه نو است.

گزارش سفر به پکن دکترمحمد دهقانی و گزارش کاملی از سومین دوره جایزه مهتاب میرزایی بخش دیگر نشریه نگاه نواست.[برگزیدگان سومین دوره جایزه مهتاب میرزایی]

در نهایت معرفی برخی کتاب‌ها از جمله دیوان شمس به گزینش دکتر محمد رضاشفیعی کدکنی توسط دکتر تقی پورنامداریان و گزارشی درباره تازه های کتاب آخرین مطالب این شماره نگاه نو است.[نگاهی به دیوان شمس با گزینش و انتخاب شفیعی کدکنی]

نگاه نو در 140 صفحه به قیمت 3هزار تومان بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفته‌است.

کد خبر 91372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز