همشهری‌آنلاین: خشایار دیهیمی ودکتر فخرالدین عظیمی دو برگزیده شاخص خوانندگان نشریه نگاه نو در سومین دوره جایزه مهتاب میرزایی بودند

به گزارش همشهری‌آنلاین در این مراسم که عصر پنج شنبه،8 مرداد در تالار رایزن مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزارشد، بعد از اجرای مراسم و موسیقی توسط گروه شورانگیز، مجری برنامه  به معرفی برخی از همکاران بخش‌های فنی فصلنامه‌نگاه نو پرداخت و سپس علی میرزایی، ‌مدیر مسئول و سردبیر نگاه نو به جایگاه آمد و گفت که در طول 19 سالی که از انتشار این فصلنامه می‌گذرد، ‌شماره‌های آن یک روز هم تاخیر نداشتند.

سپس مجری برنامه از دکتر عزت‌الله فولادوند، برنده بهترین ترجمه دور قبل همین جایزه خواست به جایگاه بیایید و برنده امسال را معرفی و جایزه را به وی اهداء‌کند.

دکتر عزت‌الله فولادوند بعد از قرار گرفتن در جایگاه نام خشایار دیهیمی، ‌مترجم صاحب نام را برای ترجمه مقاله «فرهنگ علیه توتالیتاریسم» به عنوان برگزیده این بخش معرفی کرد.

در ادامه دکتر محمد علی موحد و دکتر ایرج افشار به جایگاه آمدند و دکتر موحد نام دکتر فخرالدین عظیمی، ‌استاد دانشگاه کانتیکت آمریکا را برای نگارش مقاله «آفاق آدمیت» به عنوان بهترین مقاله تالیفی از نظر خوانندگان نشریه نگاه نو معرفی کرد.

بعد از دادن جایزه دکتر موحد گفت که در سه دهه گذشته معارف مهاجرت در خارج از ایران شکل گرفت و این فراتر از آنچیزی بودکه سال‌ها قبل اعراب به عنوان ادبیات مهاجرت یاد می‌کردند، چرا که ایرانیان نشان دادند نه تنها در ادبیات، بلکه در سایر شاخه‌های علوم انسانی و از جمله تاریخ و نیز علوم تجربی دستی چیره پیدا‌کرده‌اند و می‌توانند منشاء‌بسیاری از امور شوند.

به گفته موحد ما به تاریخ نیازمندیم و مورخ خوب هم بسیار کم داریم و از این منظر وجود امثال دکتر فخر الدین عظیمی برای ایرانیان برکتی است که باید پاسش داشت.

وی همچنین به برخی نکات تاریخی که در دوره نادرشاه اتقاق افتاد (ازجمله رفتار نادر شاه برای گرد ْآوردن تمامی علما دردشت مغان و پیشنهادش برای رفع اختلافات میان مسلمانان) اشاره کرد وگفت: میرزا مهدی استرآبادی که منشی نادر بود در کتابش در این زمینه اشاره‌ای کوتاه دارد اما به نظر می‌رسد، کاتبان عثمانی از این ماجرا گزارش‌های تفضیلی‌تری در کتابخانه های خود داشته باشند که متاسفانه تا کنون کسی به این منابع مراجعه نکرده است و خود این نکته نشان می‌دهد که مایی که گمان می کنیم از زمان سید جمال اسد‌آبادی بحث تقریب بین مذاهب مطرح شده است، ‌اطلاعاتمان از تاریخ کشور خودمان هم ناقص است.

در ادامه دکتر ایرج افشار به جایگاه آمد و درباره ویژگی تاریخ‌نگاری فخر الدین عظیمی گفت: ایشان یک ویژگی مهم دارند و آن ارائه گزارش‌های دقیق و عمیق از وقایع به همراه تحلیلی  منصفانه و همه جانبه است که می‌تواند اطلاعات و اگاهی‌های مفیدی به خواننده بدهد که از جمله آن کتاب «بحران دموکراسی در ایران» است که اخیرا هم تجدید چاپ شده است و در آن آقای عظیمی گزارش عمیق و تحلیلی دقیق از رخدادهای بعد شهریور 20 به خواننده ارائه داده است.

بعد از سخنان ایرج افشار، دکتر فخرالدین عظیمی به جایگاه آمد و سخنانی درباره یادآورد و یادبود در تاریخ بیان کرد.

در این مراسم جوایزی از سوی مدیران نشر نی (جعفر همایی)،نشر خجسته (رضا یکرنگیان)،نشر کارنامه (محمد زهرایی) و نشر پنجره (محمد یراقچی) به برگزیدگان اهداء شد.

در بخش‌عکس هم از رضا معطریان و در بخش ترجمه  جوان، از غفاری تقدیر به عمل‌آمد.

به گزارش همشهری‌آنلاین سومین جایزه مهتاب میرزایی با اقبال اهل فرهنگ روبرو شد و افرادی چون،‌ کامران فانی، معصومی همدانی، پیروز سیار، هرمز همایونپور، صدیق تعریف،
در آن حضور یافتند.

جایزه مهتاب میرزایی هر سال به پدیدآورنده یا پدیدآورندگانی تقدیم می‌شود که اثری از ایشان (داستان، مقاله، ترجمه، نقد، عکس، شعر، طراحی و. . .) در فصلنامه «نگاه نو» به چاپ رسیده است و خوانندگان «نگاه نو» آن اثر را، با رأی خود، به عنوان اثر برتر انتخاب کرده‌اند.

ششم تیرماه سال 85 مهتاب میرزایی، همکار جوان فصلنامه «نگاه نو» درگذشت.

فصلنامه «نگاه نو» برای زنده نگاه داشتن یاد او و برای ابراز احترام، جایزه‌ای را به نام «جایزه مهتاب میرزایی» در برنامه سالانه خود قرار داد.

کد خبر 86683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز