شنبه ۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از سفری سه‌روزه به نیویورک به تهران بازگشت.

او که برای شرکت در شصت و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا رفته بود، در آخرین روز سفرش با بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل و چند تن از همتایان خود دیدار کرد و با برخی رسانه‌های خارجی نیز به گفت‌وگو نشست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظر اخیر اوباما در مورد انتشار گزارشی در خصوص مرکز غنی‌سازی دوم، گفت: اگر گزارش آژانس منتشر شود آقای اوباما از اظهارنظر خود پشیمان خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد در دیدار با   بان‌کی‌مون با اشاره به اولویت‌های مهم سازمان ملل متحد از جمله لزوم توجه به حقوق ملت مظلوم فلسطین، بر ضرورت ایجاد تغییر در نگاه به حل مشکلات جهان تاکید کرد. بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با قدردانی از حضور احمدی‌نژاد در شصت و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواستار ارتقای سطح همکاری ایران با سازمان ملل متحد شد و عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران نقشی مهم و تاثیرگذار در حل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

همچنین احمدی‌نژاد در نشستی خبری با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی به گفت‌وگو نشست.براساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر کرد، رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظر اخیر اوباما درباره انتشار گزارشی مبنی بر فعالیت انرژی هسته‌ای غیرقانونی ایران گفت: فکر نمی‌کنم که آقای اوباما متخصص هسته‌ای باشد. اظهار نظر درخصوص مسائل هسته‌ای برعهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ کسانی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند در واقع به حیثیت آمریکا خدشه وارد می‌کنند.

او ادامه داد: فعالیت‌های صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی قرار دارد. طبق مقررات غنی‌سازی 6ماه قبل از تزریق گاز باید به اطلاع آژانس برسد و ما 18 ماه زودتر آن را به اطلاع آژانس رسانده‌ایم؛ یعنی چیزی بیشتر از تعهدمان عمل کردیم.

فضایی علیه ملت ایران

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کسانی که خیال می‌کنند در سازمان ملل متحد می‌توانند فضایی را علیه ملت ایران ایجاد کنند، براساس این خیال شروع به فضاسازی جدیدی کرده‌اند. مواضعی که امروز با صحبت‌های آقای اوباما مشاهده شد کاملاً با اظهارنظر وی در مجمع عمومی سازمان ملل مغایرت داشت.

پشیمان می‌شود

احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر گزارش آژانس منتشر شود آقای اوباما از اظهارنظر خود پشیمان خواهد شد. توصیه من به بعضی از جریانات حاکم بر دولت آمریکا این است که اطلاعات غلط به آقای اوباما ندهند و وی را در فضایی قرار ندهند که خلاف منافع کشورشان حرکت کند.

سخنان آقایان براون و سارکوزی برای ما اهمیت ندارد، ولی آقای اوباما نباید حرفی بزند که هیچ مبنای حقوقی نداشته باشد و باعث خدشه به چهره رئیس‌جمهور آمریکا شود. قرار ما در مذاکرات آینده این بود که صداقت داشته باشیم. اینگونه رفتارها مربوط به دوران گذشته است؛ همان رفتارهایی که باید تغییر پیدا کند و امیدوارم که آقای اوباما جبران کند.

موضوعاتی برای گفت‌وگو

رئیس‌جمهوری در پاسخ به خبرنگاری درباره گفت‌وگوهای آینده ایران و آمریکا گفت: موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو وجود دارد همانند خرید سوخت رآکتور تهران یا تبادل اطلاعات بین کارشناسان متخصص هسته‌ای و موضوعات دیگر.

ما خویشتنداری کردیم

او با اشاره به اظهارات اخیر رئیسان جمهور آمریکا، فرانسه و انگلیس در واکنش به خبر تاسیس دومین مرکز غنی‌سازی ایران گفت: کاری که امروز این 3 کشور انجام دادند، مستلزم عکس‌العمل تندی از سوی جمهوری اسلامی ایران بود، ولی ما خویشتنداری کردیم تا به مسیر گفت‌وگوهای آینده خدشه‌ای وارد نشود. معتقدیم باید در دنیا تغییراتی انجام شود تا اینکه بتوانیم آن را به خوبی اداره کنیم.

مواضع ما روشن است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد بمب اتمی گفت: مواضع ما در این رابطه بسیار روشن است. ما سلاح اتمی را غیرانسانی می‌دانیم و کسانی را که معتقد به ذخیره‌سازی و تولید سلاح‌های اتمی هستند، از نظر سیاسی عقب‌افتاده می‌دانیم؛

‌زیرا آنها کمکی به صلح و امنیت جهان نمی‌کنند؛ به همین خاطر دستور پیشنهادی خلع سلاح کامل اتمی را در دنیا خواستار شدیم. خلع سلاح کامل هسته‌ای باعث برچیده شدن سلاح اتمی در جهان خواهد شد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد علت تاخیر راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: قراردادی درباره راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با سازمان انرژی اتمی روسیه منعقد شده و این قرارداد در حال انجام است و امیدواریم در موعد مقرر و هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

اگر می‌توانند مشکل خود را حل کنند

رئیس‌جمهوری همچنین در گفت‌وگو با لری‌کینگ مجری شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا، در واکنش به اظهارات 3مقام غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ما باید به آژانس خبر بدهیم نه به سران 3کشور.

احمدی‌نژاد در ادامه تاکید کرد: اظهارات نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه و گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس فاقد ارزش است و برای ما اهمیتی ندارد. اگر آنان می‌توانند مشکل خود را حل کنند، آنها چه مسئولیتی دارند. ما عضو آژانس هستیم نه تابع آنها.

اتفاقی نیفتاد

مجری سی‌ان‌ان پرسید اگر اینها علیه شما متحد شوند چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟ که احمدی‌نژاد جواب داد: کسی یادش نمی‌رود که چطور تونی بلر، بوش را به اقدام علیه ایران ترغیب می‌کرد ولی چه اتفاقی افتاد؛ اتفاقی نیفتاد.

در بحث تحریم هم باید گفت که هر کس ایران را تحریم کند خودش تحریم خواهد شد و از سوی دیگر چطور می‌شود هم شعار تجارت آزاد داد و هم تحریم.

کسی نمی‌تواند ایران را تحریم کند

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است و کسی نمی‌تواند آن را تحریم کند. سخنان سارکوزی فاقد ارزش است و متأسفیم که رئیس‌جمهوری فرانسه است. احمدی‌نژاد در جواب این سؤال که آیا از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات خود نگران نیستید؟ تاکید کرد: رژیم صهیونیستی کوچک‌تر از آن است که بتواند به حریم ایران تجاوز کند؛

ممکن است اسرائیل بخواهد حمله کند اما پاسخ ما پشیمان‌کننده خواهد بود و ما مطمئن هستیم که این اشتباه را مرتکب نخواهد شد.

در عملیات شرکت کردید؟

همچنین در نشست محمود احمدی‌نژاد با شورای دبیران و مسئولان ارشد هفته‌نامه تایم، یکی از مسئولان ارشد این مجله آمریکایی سؤال کرد: در جریان انتخابات من در محله نازی آباد بودم؛ جایی که افراد زیادی از ساکنان آن در جنگ ایران و عراق کشته شده‌اند. نظر شما درباره جنگ چیست و آیا خودتان در عملیات شرکت داشته‌اید؟

رئیس‌جمهوری گفت: حدود 160 هزار نفر در آن جنگ به شهادت رسیدند. ملت ایران یک ملت بزرگ است و در طول تاریخ به خوبی آموخته که باید روی پای خود بایستد. ملت ایران از جنگ متنفر است.

رشد اقتصادی بالایی داریم

رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقتصادی ایران گفت: ما در بحران اقتصادی کنونی جهان کمترین آسیب را دیده‌ایم و رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده‌ایم و اگر تورمی بوده قدرت خرید را هم افزایش داده‌ایم.

او اظهار کرد: در 4 سال گذشته ایران جزء باثبات‌ترین کشورها به لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده است و بر خلاف کشورهای اروپایی و آمریکا نرخ بیکاری در ایران سیر نزولی دارد. در همه بخش‌های اقتصادی وضعیت روشنی داشتیم و مسائل اقتصادی هیچ وقت در ایران موجب بی‌ثباتی نشده و نخواهد شد.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: پایه‌های اقتصادی ایران بسیار قوی است؛ به همین دلیل چند تحریم دولت‌های اروپایی و آمریکا تاثیری بر رشد اقتصادی و میزان سرمایه‌گذاری ایران نگذاشته است و نخواهد گذاشت.

آخرین دیدارها

در آخرین روز از این سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با وزیر امور خارجه عمان، نخست‌وزیر سریلانکا، رئیس‌جمهوری عراق، پاکستان و الجزایر دیدارهای جداگانه‌ای داشت.

او بامداد پنجشنبه به وقت تهران در پنجمین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، 5راهکار اساسی را برای برون‌رفت از وضعیت کنونی ارائه داد.

کد خبر 91279

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز