چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص جلسه هیئت ایرانی با نمایندگان گروه 1+5 سخنانی ایراد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگاران، مذاکرات روز پنج شنبه هیئت ایرانی با نمایندگان گروه 1+5 را مهم و دارای ویژگی‌های بارزی دانست و گفت: مذاکرات فردا آزمایشی برای سنجش میزان صداقت و پایبندی کشورهای طرف گفتگو به قانون و عدالت است از سوی دیگر فرصتی است برای برخی کشورها که شرایط و نحوه تعامل خود را با ملتها تغییر و اصلاح کنند.

دکتر محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هیات ایرانی با 1+5 اظهار داشت: مذاکرات فردا مذاکرات مهمی است امروز مسایل چالش‌های مهم و سنگینی در دنیا در جریان است که همه را تحت تاثیر قرار داده است از جمله آن می‌توان به چالش‌هایی در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی و تنظیم روابط بین‌الملل اشاره کرد.

ئییس جمهور با اشاره به بسته پیشنهادی کشورمان اظهار داشت: در این بسته پیشنهادات گسترده و جامع‌ای برای همکاری و مشارکت همگانی در جهت رفع و حل مسایل جهانی ارایه شده است.

دکتر احمدی نژاد جلسه فردا را از جهات گوناگون دارای ویژگی‌های قابل توجهی دانست و گفت: اول اینکه آزمایشی برای سنجش میزان صداقت و پایبندی کشورهای طرف گفتگو به قانون و عدالت است، از سوی دیگر آزمایشی است برای سنجش اراده برخی دولتها یعنی اینکه دولتها به پیگیری شعار تغییر چقدر مصمم هستند و بالاتر از همه اینها یک فرصت استثنایی برای یکی دو کشور اروپا و دولت آمریکاست که شرایط خود را در دنیا تغییر داده و نحوه تعامل خود را با ملت ها اصلاح کنند ‌این دولت‌ها باید به قانون، عدالت و احترام متقابل رجوع کنند ،البته این فرصتی برای همه کشورهاست.

رئیس جمهور گفت: باید همه کشورها در مسایل جهانی حضور و مشارکت داشته باشند و احساس کنند که سهمی دارند و حقوق آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: البته ملت ایران خودش را برای هر شرایطی آماده کرده است در طول تاریخ و بویژه در سی سال گذشته به خوبی یاد گرفته‌ایم که چگونه روی پای خود بایستیم و هر شرایطی را به نفع خود تبدیل کند.

رئیس جمهور افزود: فکر می کنیم همراهی و همزبانی بهتر است اما کسانی که طرف مذاکره ما هستند مختار می‌باشند که هر سیاستی را اتخاذ کنند ؛ اما بدانند که ملت ایران آسیبی از تصمیم آنها نخواهد دید با این حال ترجیح می‌دهیم که کارها با دوستی، همکاری و تعامل پیگیری شود. چرا که تجربه نشان داده ملت ایران هر شرایطی را به نفع خود تغییر داده و نهایت استفاده را از شرایط جدید می‌برد.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به موضوعات بسته پیشنهادی کشورمان گفت: یکی از موضوعات کلیدی بسته پیشنهادی، بحث بحران اقتصاد جهانی است. بحران اقتصادی امروز ناشی از وجود نظامات ناعادلانه و ربوی است و این نظام‌ها نتیجه‌ای جز متلاشی شدن اقتصاد ملت‌ها نداشته است و این در حالی است که ملت ایران کمترین آسیب را از این نظام‌ها می‌بیند ؛ چرا که اقتصاد کشورمان درون‌زا و خود اتکا بوده و از نظام ربوی فاصله زیادی دارد. ما آمادگی داریم پیشنهادات لازم را برای بیرون رفت از این بحران با کمک دیگران اجرایی کنیم.

رئیس جمهور موضوع خلع سلاح جهانی را از دیگر مباحث مطرح شده در بسته پیشنهادی بیان کرد و گفت: وجود دهها هزار سلاح اتمی و شیمیایی در انبارهای برخی کشورها بدون تردید سمت و سوی تعاملات را از راه درست منحرف می‌کند و یک تهدید بالقوه به شمار می‌رود از این رو باید خلع سلاح به طوری جدی مورد پیگیری قرار گیرد. البته تجربه نشان داده که اگر این موضوع به خود کسانی که دارای سلاح‌های اتمی هستند واگذار شود نتیجه‌ای نخواهد داشت. برای اینکار نیازمند ساز و کارهای جدیدی هستیم.

وی موضوع دیگری که در بسته پیشنهادی مطرح شده است را استفاده همه کشورها از فناوری‌های نوین دانست و گفت: فناوری یک دستاورد بشری است و همه باید بتوانند از آن استفاده کنند زمانی امنیت و صلح پایدار ایجاد می شود که همه بشریت بتوانند از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از جمله فناوری‌های نوین فناوری هوا فضا، نانو تکنولوژی و انرژی هسته‌ای است باید بدنبال ساز و کارهایی باشیم که همه ملت ها بتوانند از این فناوری‌ها و بخصوص انرژی پاک اتمی در جهت صلح آمیز استفاده کنند.

دکتر احمدی نژاد تعاملات بین‌المللی را موضوع دیگر گفتگوها دانست و گفت: روابط بین‌المللی امروز بر پایه بی‌اعتمادی شکل گرفته از شورای امنیت تا روابط دو جانبه این بی‌اعتمادی وجود دارد و این برخلاف ارزشهای انسانی است که موجب دوری و درگیری می‌شود. باید این معادلات بر اساس دوستی، احترام و عدالت برپا شود ما پیشنهاد داده‌ایم که با گفتگو و همکاری راهکارهای چنین تعاملاتی را پیدا کنیم و برای آن ساختار اجرایی پیشنهاد داده‌ایم و در سه سطح کمیته تخصصی، شورای نمایندگان و مجمع سران این موضوعات پیگیری و نسبت به رفع معضلات تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود.

رئیس جمهور گفت: باید برنامه منسجم و قوی و راهکارها و ساختار اجرایی مشخص در مذاکرات فردا مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. هیئت ایرانی از پیشنهادهای سازنده و گفتگوهای درازمدت برای همکاری جمعی استقبال می‌کند.

دکتر احمدی نژاد موضوعات خاصی که در دستور کار هیئت ایرانی قرار دارد بحث تهیه سوخت برای رآکتور تهران دانست و گفت: برای این راکتور نیازمند سوخت غنی شده 75/19 درصد هستیم پیشنهاد می‌دهیم هر کدام از کشورهای طرف گفتگو و یا سایر کشورها آمادگی داشتند نیاز رآکتور تهران را طبق قاعده از آنها خریداری کنیم و یا 5/3 درصد را تحویل دهیم و 75/19 تحویل بگیریم در این زمینه برخی کشورها پیشنهاداتی داده و اعلام آمادگی کرده اند ما همچنین پیشنهاد دادیم کارشناسان هسته‌ای کشورمان به هر کدام از کشورهای طرف گفتگو و هر کسی که آمادگی دارد وارد گفتگو شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی سران کشورها درباره ایجاد یک مرکز هسته‌ای جدید گفت: به نظرم طرح این موضوع از اشتباهات تاریخی آنها بود. ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داریم و این موضوع را برای اینکه ثابت کنیم ملت ایران در پیگیری قوانین پیشتاز است یک سال زودتر از موعد مقرر به آژانس اطلاع داده بودیم ولی آنها خیال می‌کردند می‌توانند با طرح این موضوع جنجالی تبلیغی علیه ملت ایران ایجاد کنند اما خیلی اشتباه کردند و زمانی که متوجه شدند ما این موضوع را قبلا به آژانس اطلاع دادیم موضوع نحوه تعاملات را مطرح کردند که پاسخ آنان را قاطعانه دادیم زمان اینکه یک عده برای آژانس انرژی هسته‌ای و ایران تعیین تکلیف کنند، گذشته است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه آقای اوباما در سازمان ملل نقد‌هایی جدی و اعتراف گسترده‌ای علیه رفتارهای خلاف قانون و ظالمانه دولت‌های گذشته آمریکا مطرح کرد، گفت: اوباما تعدادی از غلط کاری‌های دولت‌های گذشته این کشور را به عنوان اشتباهات تاریخی مطرح کرده و تعهد داد که دیگر آنرا تکرار نکند یکی از اشتباهات دولت‌های آمریکا این بود که برای دیگران تعیین تکلیف می‌کردند، از این روی انتظار داریم تعهدی که اوباما مطرح کرد به آن عمل کند و دیگر شاهد چنین رفتاری نباشیم .

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش ایران به تهدیدات قدرتهای زورگو اظهار داشت: پاسخ ملت ایران به تهدیدات کاملا روشن است ملت ایران به خوبی یاد گرفته است چگونه از منافع خود دفاع کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوعات اقتصادی اظهار داشت: ظاهرا عده‌ای بدنبال این هستند که در چرخه اقتصاد کشور با فضاسازی روانی و شایعات مشکلاتی را ایجاد کنند و بازار را با اخبار جعلی دچار آشوب کنند. هیچ موضوع غیر عادی در بازار کشور وجود ندارد و در تولید، صنعت فعالیت‌ها به خوبی پیش می‌رود اما عده‌ای به دنبال آن هستند که با اخبار دروغ بازار و زندگی را دچار آشوب مردم ایجاد کنند از این رو بخصوص از رسانه‌ها خواهش می‌کنم بخاطر مردم رعایت کنند و خبری که مبنایی ندارد را منتشر نکنند بعضی با اخبار جعلی قیمت کالاها را بالا و پایین می‌کنند واین به ضرر مردم است.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: منتظر هستیم مجلس محترم طرح هدفمند کردن یارانه ها را هر چه زودتر ارایه دهد و این طرح از پایه های اصلی گسترش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور و همچنین از زمینه‌های اجرای اصل 44 است ؛ دولت خود را برای اجرای این طرح بزرگ آماده کرده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره زمان ارایه متمم بنزین به مجلس شورای اسلامی گفت: منتظر هستیم لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از مجلس خارج شود تا بر اساس خروجی این لایحه متمم بنزین را تهیه و ارایه کنیم.

کد خبر 91664

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز