گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز به وقت تهران، در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

محمود احمدی‌نژاد که برای شرکت و سخنرانی در شصت و چهارمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برددر ابتدای ورود مورد استقبال متنوع ایرانیان ساکن نیویورک قرار گرفت و پس از آن با خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه تلویزیونی ای‌پی‌تی‌ان در هتل محل اقامتش گفت‌وگو کرد. در این سفر اسفندیار رحیم مشایی رئیس‌دفتر و مجتبی ثمره  هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهوری نیز احمدی‌نژاد را همراهی می‌کنند.

من سؤال می‌کنم

براساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از این گفت‌وگوها منتشر کرده است، محمود احمدی‌نژاد  در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه موضوع هولوکاست یک واقعیت دردناک تاریخی برای جامعه یهودی محسوب می‌شود چرا شما این مسئله را انکار می‌کنید، اظهار داشت: ما موضوع یهودیان را از صهیونیسم جدا می‌دانیم. صهیونیسم یک حزب سیاسی است اما یهودیان مثل همه انسان‌ها پیروان یک دین الهی هستند.

رئیس‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: من سؤالی را درخصوص مسئله هولوکاست مطرح کردم که به فرض وقوع موضوع هولوکاست این واقعه در کجا و توسط چه کسانی رخ داده و ارتباط هولوکاست با موضوع فلسطین چیست؟ چرا باید مردم فلسطین تاوان آن را بپردازند؟

فقط از طریق آژانس

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درخصوص موضوع هسته‌ای ایران و تصمیم ایران در جلسه اول اکتبر اظهار داشت: ما موضوع هسته‌ای را طبق قانون فقط از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهیم و کسانی که می‌خواهند قوانین جهانی را بشکنند خود پایه‌گذار ناامنی در جهان هستند.

امروز باید مسئله ناامنی در جهان را ریشه‌یابی و راه‌حل‌های اساسی برای آن پیدا کرد. ادبیات نظامی بعد از جنگ دوم جهانی کارایی خودش را از دست داده است. احمدی‌نژاد 3نکته برای موضوع هسته‌ای مطرح کرد و ادامه داد: نکته اول اینکه وجود سلاح هسته‌ای پایه تهدید و ناامنی است و باید عزم جهانی برای خلع سلاح کامل هسته‌‌ای ایجاد شود.

نکته دوم اینکه باید زمینه برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌‌ای صلح‌آمیز فراهم شود و همه بتوانند از این تکنولوژی در جهت صلح استفاده کنند. او درباره نکته سوم گفت: امروز برای نیروگاه بوشهر غنی‌سازی‌ با 5/3درصد انجام می‌شود اما برای رآکتور تهران که رادیوداروها را تولید می‌کند نیازمند رآکتوری با غنای نزدیک 20درصد هستیم و علاقه‌مندیم آن را خریداری کنیم و این موضوع می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.

من از دستگاه قضایی خواستم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و کشته شدن عده‌ای از مردم گفت: متأسفانه در این حوادث عده‌ای کشته شدند. ما مخالف کشتار مردم هستیم و درخصوص حوادث اخیر در ایران هم، من از دستگاه قضایی خواستم که این موضوع دقیقاً بررسی و رسیدگی شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به بیگانگان تصریح کرد: ما آنها را مقصر می‌دانیم و به لطف خدا راه‌های دخالت بیگانگان را در مسائل داخلی ایران خواهیم بست.

منتظر رفتار اوباما

رئیس‌جمهوری همچنین در گفت‌وگویی جداگانه با شبکه تلویزیونی کانال 2 فرانسه در پاسخ به احتمال ملاقات با باراک اوباما با توجه به اینکه اوباما گفته حاضر است دستان خود را به سوی ملت ایران دراز کند، تصریح کرد: ملت ایران خود را دوست همه ملت‌ها می‌داند و هر کس صادقانه دست دوستی دراز کند ملت ایران آن را به گرمی خواهد فشرد. 

او خاطرنشان کرد: ملت ایران اهل گفت‌وگو و تعامل سازنده است اما این گفت‌وگو باید در چارچوب عدالت و احترام متقابل باشد؛ ما منتظریم رفتار آقای اوباما و تغییراتی را که مطرح کرده است در عمل مشاهده کنیم.

به ضرر ملت فرانسه است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره مواضع شدید فرانسه و سارکوزی علیه ایران گفت: علاقه‌مند بودیم با فرانسه مناسبات خوبی داشته باشیم اما برای آن اصرار نداریم؛ آقای سارکوزی هم خیال نکند ملت ایران به او احتیاج دارد. ما ملتی بزرگ و پیشرفته هستیم و قادریم خودمان را به‌خوبی اداره کنیم.

موضع گیری‌های آقای سارکوزی بیش از آنکه به ضرر ملت ایران باشد به ضرر ملت فرانسه است. فکر می‌کنم دنباله‌روی فرانسه از سیاست‌های دیگران در شأن ملت فرانسه نیست. او ادامه داد: مواضع آقای سارکوزی اگر در چارچوب قانون و حق باشد به آن احترام می‌گذاریم اما اگر ناحق باشد برای ما اعتباری ندارد.

در ایران آزادی کامل برقرار است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات اخیر و حوادث پس از آن گفت: در ایران آزادی کامل برقرار است و افراد می‌توانند نظرات خود را آزادانه ابراز کنند؛ البته قانون حاکم است. در مورد انتخابات هم قانون حاکم است؛ مشکلی وجود ندارد و افراد نظرات خود را اعلام می‌کنند.

او ابراز کرد: البته متأسفم از اینکه کسانی در تلویزیون صدای آمریکا، بی‌بی‌سی فارسی و حتی وزیر خارجه فرانسه عده‌ای را به اغتشاش تحریک کردند و باعث شدند تعدادی از هموطنان عزیزمان آسیب ببینند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: دولت ایران مشروع‌ترین دولت منطقه و دنیاست و مورد حمایت اکثریت قاطع ملت ایران قرار دارد.

مردم اروپا با من هم‌عقیده‌اند

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره موضوع هولوکاست اظهار داشت: در این رابطه صرفاً 2سؤال روشن را مطرح کرده‌ایم که متأسفانه سیاستمداران اروپایی و فرانسه از پاسخ به آن طفره می‌روند.

این سؤال که هولوکاست در کجا واقع شده است و چه کسی آن را به‌وجود آورده؟ و اینکه آیا هولوکاست را دولت‌های اروپایی به‌وجود آورده‌اند و یا فلسطینی‌ها و چرا مردم فلسطین باید تاوان و خسارت آن را بپردازند؟ سؤال‌هایی است که به آن پاسخ داده نمی‌شود. این حرف اروپایی‌ها را می‌پذیریم که در جنگ دوم جهانی جنایت کرده‌اند، خب چه کسی باید تاوان این جنایت را بپردازد؟ آیا مردم فلسطین که نقشی در آن ندارند باید خسارت بپردازند؟ ضمن اینکه اگر هولوکاست واقعه تاریخی باشد باید اجازه داده شود درباره آن تحقیق   شود. او ادامه داد: معتقدم مردم اروپا با من در این زمینه هم‌عقیده هستند؛

اگر نه ما حاضریم در این کشورها و به‌خصوص فرانسه در این رابطه رفراندوم برگزار کنیم تا این موضوع برای همگان روشن شود.

کد خبر 91118

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز