گروه سیاسی: جلسه امشب مجلس با دولت در بهارستان فرصتی را برای 3وزیر پیشنهادی دولت فراهم می‌کند که برای کسب رای اعتماد به‌ رایزنی با نمایندگان بپردازند.

علاوه بر حمیدرضا حاجی بابایی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش که از میان نمایندگان، نامزد تصدی پست وزارت شده است، مجید نامجو گزینه پیشنهادی وزارت نیرو و صادق محصولی گزینه پیشنهادی وزارت رفاه نیز در جلسه‌ای که امشب در بهارستان برگزار می‌شود حضور می‌یابند تا شاید رایزنی‌های لازم را انجام داده و در جلسه علنی 24آبان با اطمینان خاطر حضور یابند.گفته می‌شود جلسه امشب دولت و مجلس به‌منظور هم‌اندیشی در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها برگزار می‌شود.

صحبت برگزاری این جلسه از زمانی پیش آمد که محمود احمدی‌نژاد سه‌شنبه هفته گذشته با حضور سرزده خود در بهارستان، روند بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را نقد کرد اما به‌دلیل سفر لاریجانی به عراق و بلافاصله سفر احمدی‌نژاد به ترکیه، جلسه رؤسای قوای مجریه و مقننه به امشب موکول شد.

رئیس جمهور که 2بار تاکنون برنامه تلویزیونی از پیش‌اعلام‌شده‌اش را لغو کرده است شاید بعد از جلسه امشب و پس از آنکه میزان نزدیکی آرای مجلس بر دیدگاه‌های رئیس دولت را محک زد، برنامه تلویزیونی‌اش را برگزار کند.

میزبانی فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها

علاوه بر آنکه وزیران پیشنهادی دولت امشب در جلسه بهارستان حضور می‌یابند، این هفته باید در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس پاسخگوی ابهامات نمایندگان باشند.

حاجی بابایی که خود معتقد است تا روز رای اعتماد نمی‌توان فضای مجلس را نسبت به وزیران پیشنهادی سنجید، تنها گزینه‌ای است که از رای اعتماد نمایندگان به‌خود، اطمینان حاصل کرده است.

در میان این سه گزینه، گزینه وزارت رفاه اگر چه با چراغ سبز نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب مواجه شده است اما چندان اقبالی در میان سایر نمایندگان ندارد.

آنچه این بار مورد نقد نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد شاید کارنامه پرسر و صدای محصولی در 7 ماه حضورش در وزارت کشور باشد؛ رویکردی که باعث شده بود با وجود نزدیکی محصولی و احمدی‌نژاد، رئیس دولت در فهرست اولیه معرفی وزیران جایی برای او درنظر نگیرد.

مجید نامجو، گزینه وزارت نیرو که در آخرین لحظات توانست رای احمدی‌نژاد را به دست آورد و جای علی ذبیحی را در نامه معرفی وزیران پیشنهادی بگیرد، چند روزی پیش از آنکه نامه معرفی وزیران، اعلام وصول شود، رفت‌وآمد خود را به مجلس شروع کرده بود و برای روز رای اعتماد، رای جمع می‌کرد.

او به همراه 2 وزیر پیشنهادی دیگر روز یکشنبه در جلسه فراکسیون انقلاب حضور یافت و به ابهامات نمایندگان حامی دولت عضو این فراکسیون پاسخ گفت.
قرار بود این وزیران در جلسه 18آبان فراکسیون اصولگرایان نیز حضور یابند اما این جلسه به‌علت تقارنش با جلسه مشترک دولت و مجلس به روز دیگری موکول شد. این 3وزیر امروز در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز حضور می‌یابند.

12 نامزد برای عضویت در هیات رئیسه

مجلس علاوه بر جلسه رای اعتمادی که یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد کرد، انتخاباتی داخلی را نیز پیش رو دارد.

این انتخابات که مربوط به هیات رئیسه مجلس است احتمالا سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.علاوه بر حاجی بابایی، محمدرضا میرتاج الدینی دیگر گزینه‌ای است که به‌علت عنوان شدن نامش برای تصدی پست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری، از سمت نمایندگی مجلس استعفا داده است.

این گزینه‌ها هر دو عضو هیات رئیسه مجلس هستند و درصورتی که حاجی بابایی رای اعتماد بگیرد و مجلس با استعفای میرتاج‌الدینی موافقت کند، باید 2 گزینه دیگر به هیات رئیسه افزوده شوند.

یکی از گزینه‌ها موسی قربانی است که در سال اول فعالیت مجلس، عضو هیات رئیسه بود و در سال دوم فعالیتش از عضویت در هیات رئیسه بازماند. علاوه بر قربانی، نزدیک به 10 تا 12 نفر از نمایندگان مجلس برای راهیابی به هیات رئیسه مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 94857

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز