دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد که برای شرکت در بیست‌وپنجمین اجلاس عالی اقتصادی تجاری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به ترکیه سفر کرده است، با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و با همتایان ترک و سوری و افغان خود صبحانه کاری خورد

او همچنین در نوبت سخنرانی خود در این اجلاس اقتصادی موسوم به کومسک، تشکیل سبد ارزی برای معامله‌های بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، رواج مبادلات با پول‌های ملی اعضا، تقویت و توسعه منابع و حوزه عمل بانک توسعه اسلامی را پیشنهاد کرد.

اجلاس 25

بیست‌و‌پنجمین اجلاس عالی کمیته دائمی همکاری اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی با حضور محمود احمدی‌نژاد و 55 فرستاده دیگر از کشورهای عضو در استانبول برگزار شد و صبح دیروز با خوشامدگویی عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس اجلاس و سخنرانی احسان‌اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی رسما فعالیت خود را آغاز کرد.
 اعضا پس از جلسه صبح، با هم عکس یادگاری گرفتند.

پیشنهادهای ایران

احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در این جلسه پیشنهادهای ایران را به 2 بخش میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد و گفت: برای میان مدت: 1- با مدیریت دبیرخانه و با مشارکت کشورهای عضو و صاحب‌نظران و دانشمندان، مبانی نظری اقتصاد اسلامی پردازش و باز مهندسی و برای معرفی آن ساز و کار لازم تدارک شود.

2- ساختار‌های مورد نیاز مانند پول، مقررات گمرکی و مؤسسات اقتصادی مناسب طراحی و معرفی شود. تقویت و توسعه منابع و حوزه عمل بانک توسعه اسلامی به‌عنوان تجربه‌ای موفق در دستور کار قرار گیرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: برای کوتاه مدت: 1- مبادلات با پول‌های ملی اعضا رایج شود. تجربه ایران و ترکیه در معامله با لیر و ریال تجربه مناسبی است. 2- تاسیس بازار مشترک، آرمانی دست‌یافتنی است.

برقراری نمایشگاه‌های مشترک تجاری دائمی و نظام تعرفه ترجیحی، تسریع و تسهیل در صدور روادید برای فعالان اقتصادی و برگزاری نشست‌های مداوم می‌تواند مقدمه خوبی باشد. 3- تعریف یک سبد ارزی برای معاملات بین کشورهای عضو و تلاش عمومی برای ارتقای سطح روابط دو و چندجانبه بین اعضا یک ضرورت است.

ما می‌توانیم مکمل هم باشیم و قریب به اتفاق نیازهای خود را تامین نماییم. تجربه موفق افزایش سریع مبادلات بین ایران، ترکیه، سوریه و عراق یک الگوی مناسب است.
 با تعریف سبد ارزی بین اعضا بخشی از تبعات منفی نظام سرمایه‌داری جهانی که از طریق ارزهای حاکم منتقل می‌شود مهار خواهد شد. 4- فقرزدایی باید در دستور کار اصلی کنفرانس اسلامی باشد.

دیدار در استانبول

محمود احمدی‌نژاد با برخی مقامات ترکیه و سران میهمان نیز به گفت‌وگو نشست. در دیدار احمدی‌نژاد با عبدالله گل، هردو توافق کردند در حاشیه اجلاس 2جلسه اختصاصی در رابطه با مسئله افغانستان و اجلاس چندجانبه‌ای در رابطه با مسئله فلسطین با حضور سران برخی از کشورهای اسلامی برگزار کنند.

احمدی‌نژاد همچنین پیش از دیدار با گل، در هتل محل اقامتش میزبان خود را میهمان کرد. او در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ترکیه ندارد. رئیس جمهور همچنین با ایرانیان مقیم ترکیه در استانبول دیدار کرد.

کد خبر 94859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز