همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با لری کینگ مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، به سوالات مختلف در عرصه‌های سیاسی و بین المللی از جمله فناوری هسته‌ای و فلسطین پاسخ داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر محمود احمدی نژاد در این گفتگو که بامداد شنبه (4 مهر) انجام شد؛ در واکنش به اظهارات سه مقام غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است و ما باید به آژانس خبر بدهیم نه به سران سه کشور.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: من نمی‌دانم آقای باراک اوباما به چه چیزی اشکال گرفته است؟ اعضای آژانس تابع یک سری قوانین و مقررات هستند و باید شش ماه قبل از تزریق به تاسیسات هسته‌ای خود، آژانس را مطلع کنند که ما 18 ماه قبل به اطلاع رسانده‌ایم.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: کسی که بیش از تعهداتش عمل می‌کند باید تشویق شود و آقای اوباما اشتباه کرده و این مغایر با صحبت‌هایش در روز اول مجمع عمومی سازمان ملل بود که گفته بود نباید کشورها را بدون قضاوت متهم کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد : اظهارات نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و گوردون براون نخست وزیر انگلیس بدون ارزش است و برای ما اهمیتی ندارد. آن‌ها چه مسئولیتی دارند. ما عضو آژانس هستیم نه تابع آن‌ها.

دکتر احمدی نژاد گفت: آن‌ها هنوز در خیالات استعمارگری هستند برای ما مهم نیست که چه چیزی می‌گویند اما صحبت‌های اوباما مهم است و انتظار نداشتیم کمتر از 48 ساعت تعهداتشان را نقض کنند وی تعهد کرده بود تغییرات ایجاد کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: اوباما می‌خواهد حیثیت آمریکا را احیا کند اما این سخنان اخیر او کاملا غیرمنطقی بود.

مجری سی ان ان پرسید اگر این‌ها علیه شما متحد شوند چه عکس العملی نشان می‌دهید؟ که دکتر احمدی نژاد جواب داد: کسی یادش نمی‌رود که چطور تونی بلر ،بوش را به اقدام علیه ایران ترغیب می‌کرد ولی چه اتفاقی افتاد؛ اتفاقی نیافتد. در بحث تحریم هم باید گفت که هر کس ایران را تحریم کند خودش تحریم خواهد شد و از سوی دیگر چطور می‌شود هم شعار تجارت آزاد داد و هم تحریم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است و کسی نمی‌تواند آن را تحریم کند سخنان سارکوزی بی‌ارزش است و متاسفیم رئیس جمهوری فرانسه است.

دکتر احمدی نژاد در جواب این سوال که آیا از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات خود نگران نیستید؟ تاکید کرد: رژیم صهیونیستی کوچکتر از آن است که بتواند به حریم ایران تجاوز کند؛ ممکن است اسرائیل بخواهد حمله کند اما پاسخ ما پشیمان کننده خواهد بود و ما مطمئن هستیم که این اشتباه را مرتکب نخواهد شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش‌های مجری سی ان ان درباره حوادث پس از انتخابات ایران اظهارداشت: بیشتر کسانی که دچار حادثه شدند از طرفداران دولت بودند و نه مخالفان آن و البته برخی انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها هم دخالت کردند که کاملا اشتباه بود.

دکتر احمدی نژاد در جواب سوالی راجع به فرایند قانونی محاکمه متهمان آشوب‌های اخیر گفت: همه متهمان وکیل دارند و به اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند؛ در ایران دستگاه قضایی مستقل است و هر کس از قانون تخلف کند دستگاه قضایی با او برخورد می‌کند؛ مگر در کشور شما رئیس جمهوری می‌تواند به دستگاه قضایی دستور بدهد.

مجری سی ان ان گفت نخست وزیر اسرائیل از شما بخاطر انکار هولوکاست انتقاد کرد و گفته من خودم یهودی هستم و هیتلر یهودیان را کشته است که دکتر احمدی نژاد پاسخ داد: من معلم هستم و چند سوال مطرح کردم. هولوکاست در کجا اتفاق افتاده ؟ توسط چه کسانی روی داده است؟

رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا انکار می کنید 6 میلیون یهودی توسط آلمانی‌ها کشته شده‌اند ؟ گفت: من معلم هستم من روزنامه نگاری نمی‌کنم من سوال می‌کنم دیگران پاسخ دهند گناه مردم فلسطین چیست که باید هزینه کارهای دیگران را آن‌ها بپردازند چه ارتباطی با فلسطین دارد.

دکتر احمدی نژاد اظهارداشت: در جنگ دوم جهانی 60 میلیون انسان کشته شدند و همه آن‌ها انسان بودند؛ چرا سیاستمداران فقط به برخی‌ها توجه کردند؟ چه ارتباطی میان این واقعه و شرایط موجود است؟ و من می‌بینم که از یک موضوع تاریخی برای نسل کشی مردم فلسطین استفاده کرده‌اند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در جواب سوالی درباره وضعیت آمریکایی‌هایی که به طور غیر قانونی وارد ایران شده‌اند، گفت: طبق قانون به وضعیت آن‌ها رسیدگی می‌شود و من خوشحال نیستم که آن‌ها در زندان هستند.

کد خبر 91216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز