چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

گروه ورزشی- محمدرضا منصوریان: مدال طلای مهدی تقوی در هرنینگ دانمارک، نوید شروع دوباره‌ای برای کشتی ایران بود

 تیم ملی کشتی آزاد ایران در آغاز پیکارهای سه وزن اول با وجود شکست سعید ابراهیمی دارنده مدال نقره مسابقات جهانی 2007 باکو و حسن رحیمی جوان و کم‌تجربه با درخشش تقوی انگیزه و روحیه مضاعفی به کاروان اعزامی کشورمان برای درخشش بیشتر در ادامه رقابت‌ها بخشیده است.

کشتی‌گیر مازنی تیم ملی و قهرمان سابق 2 دوره جوانان جهان که سال پیش به خاطر بدشانسی در بازی‌های المپیک پکن از رفتن به روی سکو باز مانده بود، این بار آنقدر آماده بود که در طول 5 مسابقه‌اش با حریفان تنها در یک تایم مغلوب رقبایش شد و در سایر مبارزه‌ها از جمله در فینال در مصاف با رسول ژوکایف روسی همه را با قدرت از پیش رو برداشت تا به نخستین مدال طلای بزرگسالان خود دست پیدا کند.

تقوی پس از مغلوب‌ کردن حریفانی از گرجستان، اوکراین، قزاقستان و ترکیه به فینال رسید و با شکست دادن ژوکایف، طلایی شد. البته سخت‌ترین کشتی قبل از فینال تقوی مقابل آندره اسنادینک، نایب‌قهرمان المپیک پکن از اوکراین بود که نماینده کشورمان در یک کشتی بسیار تماشایی و سرعتی موفق به شکست او شد.

طلا پس از 9 ماه تمرین

مهدی تقوی، قهرمان جدید وزن 66 کیلوگرم جهان در پایان فینال این وزن به دست آوردن این مدال طلا را حاصل تمرینات شبانه‌روزی 9 ماهه‌اش خواند و گفت:‌ «خوشحالم از اینکه توانستم زحمات چندین ساله خود و مربیانم را در این 9 ماه آخر پاسخ دهم.» وی پیروزی بر اسنادنیک نایب قهرمان المپیک را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: «در این کشتی بسیار سخت پیروز میدان بودم و برد در دو تایم، بدون دادن امتیاز به ژوکایف روس در فینال هم برایم بسیار لذت‌بخش بود.»

تقوی با اعلام اینکه با همین یک مدال طلا قانع نخواهد شد، افزود: «من همچنان به تلاش‌هایم ادامه می‌دهم تا بتوانم یکی از بخت‌های مسلم کسب مدال در رویدادهای آینده باشم.»

ابراهیمی خود را باور نداشت

به نظر می‌رسید در وزن 96 کیلوگرم، سعید ابراهیمی نایب‌قهرمان جهان در سال 2007 در باکو هنوز نتوانسته شایستگی‌های خود را باور کند. او که تا قبل از رویارویی با گاتسالوف روسی خوب ظاهر شده بود، برای چندمین بار در برابر دارنده 4 مدال طلای جهان و المپیک متوقف شد و بعد از آن دیگر انگیزه‌هایش را حتی برای کسب مدال برنز نیز از دست داد. ابراهیمی تا قبل از برخورد با گاتسالوف حریف فینالیست خود در مسابقات جهانی 2007 باکو به ترتیب توانست قهرمانان ازبکستان، فرانسه و آمریکا را مغلوب کند، اما در حالی که در ثانیه‌های پایانی تایم اول مبارزه با گاتسالوف موفق به خاک کردن حریف قدرتمند خود شد، این امتیاز مورد قبول داوران واقع نشد و او یک بر صفر مغلوب شد. در وقت دوم در حالی که مسابقه صفر بر صفر پیش می‌رفت کار به کلینج به سود حریف روسی کشیده شد و ابراهیمی توانست مسابقه را برابر کند.

در وقت سوم، این گاتسالوف بود که با یک زیر و یک خم و یک دوخم تماشایی، راه خود را به فینال هموار کرد و ابراهیمی در گروه بازنده‌ها (شانس مجدد) مغلوب گئورگی گوتشلیدزه از گرجستان شد و به مقام پنجم رسید. در وزن 55 کیلوگرم، حسن رحیمی کم‌تجربه که برای نخستین بار دوبنده تیم ملی را پوشیده است، با وجود قرعه بسیار خوبش و  دو برد برابر حریفانی از ترکمنستان و قرقیزستان در کشتی سوم مغلوب حریف بلاروس خود به نام رضوان گادژیف شد و با توجه به باخت حریف بلاروس در مصاف با نماینده کره از جدول خارج شد. رحیمی نیز در پایان پیکارها عنوان دهم را به دست آورد.

رده‌بندی سه وزن اول مسابقات

55 کیلوگرم: 1- یانگ کیونگ ایل (کره‌شمالی)، 2- سزار آکگول (ترکیه)، 3- رضوان گاجیف (بلاروس و ویکتور لبدوف  روسیه)، 5- کراسیمیر کراستانوف (انگلیس) و نامیک سودیموف (آذربایجان)، 7- میکولا عیوضیان (اوکراین)، 8- میهران جورابیان (ارمنستان)، 9- کیم هیو ساب (کره‌جنوبی)، 10- حسن رحیمی (ایران).66 کیلوگرم: 1- مهدی تقوی (ایران)، 2- رسول ژوکایف (روسیه)، 3- تاتسوهیرو یونمیتسو (ژاپن) و لئونید اسپریدونوف (قزاقستان)، 5- سوشیل کومار (هند) و محمد ایلخان (ترکیه)، 7- جبردیل حسن‌اف (آذربایجان)،‌8- آندری استادنیک (اوکراین)، 9- یانگ چونگ (کره‌شمالی)، 10- اونوربات پوروجات (مغولستان).96 کیلوگرم: 1- حاجی مراد گاتسالوف (روسیه)، 2- ختاگ گازیموف (آذربایجان)، 3- گئورگی گوتشلیدزه (گرجستان) و سرهات بالجی (ترکیه)، 5- سعید ابراهیمی (ایران) و روسلان شیخ‌اف (بلاروس)، 7- الدری واگنر (آلمان)، 8- مصطفی امارا (مصر)، 9- جیک وارنر (آمریکا)، 10- ادگار ینوکیان (ارمنستان).

کد خبر 91035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز