شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

محمدرضامنصوریان: پیکارهای کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در سال 2009 میلادی به مدت یک هفته در شهر کوچک هرنینگ کشور دانمارک برگزار شد

که در میان کشتی‌‌گیران شرکت‌کننده بیش از 500 کشور جهان نمایندگان اعزامی کشورمان در کشتی فرنگی بعد از تیم ترکیه با یک مدال طلا و 3 برنز برای نخستین بار عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آوردند و در کشتی آزاد نیز بعد از تیم‌های روسیه و آذربایجان با یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در رده‌بندی تیمی روی سکوی سومی قرار گرفتند.

تحلیل فنی حضور تیم‌های ایران در این دوره از مسابقات جهانی با توجه به عملکرد 2 سال گذشته کشتی ایران در دوومیدانی جهانی باکو و المپیک پکن، نمایانگر حرکت رو به رشدی است که این ورزش در حال حاضر از آن بهره‌مند شده و استمرار آن می‌تواند پشتوانه مناسبی برای کسب موفقیت‌های آتی در دو میدان بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو در چین و بازی‌های المپیک 2012 در لندن باشد.

مسابقات هرنینگ نشان داد که کشتی دنیا از تحول و دگرگونی قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار شده که یقینا در مسیر المپیک آتی، حضور در دو میدان جهانی 2010 روسیه و 2011 ترکیه نیز معنی و مفهوم خاص خود را دارد و در رقابت‌های جهانی اخیر به‌رغم وجود تمامی حاشیه‌هایی که قبل از اعزام تیم‌ها یا حتی هنگام برگزاری مسابقات وجود داشت، هر 14 کشتی‌گیر کشورمان در حد توان با حریفان خود جنگیدند و استانداردهای بالای کشتی ایرانی را به نمایش گذاشتند؛ استانداردهایی که تحسین بسیاری از چهره‌های شاخص کشتی دنیا را به همراه داشت. مامیاشویلی، رئیس فدراسیون کشتی روسیه  از مهدی تقوی به عنوان یکی از بهترین‌های جهان نام ‌برد. الکساندر مدوید و احمد آئیک مردان صاحب‌نام بیلوروسی و ترکیه هم کشتی‌گیران ایرانی را مورد تحسین قرار می‌دادند.

هنگام برگزاری مسابقات جهانی کشتی،‌ ایرانیان زیادی از شهرهای مختلف دانمارک و کشورهای آلمان و سوئد برای تماشای رقابت‌ها به سالن مرکزی شهر هرنینگ آمده بودند. آنها نیز از نوع مبارزه کشتی‌گیران هموطن خود به وجد آمده و آنها را مورد تشویق قرار می‌دادند.

میزبانی بدون حضور میزبان

در میان تمامی امتیازاتی که کشتی ایران در این دوره از مسابقات جهانی صاحب آن شد چند نکته مهم وجود دارد که متولیان کشتی ایران بایستی به آنها توجه داشته باشند. اولین نکته مسئله میزبانی مسابقات جهانی است که در شهر هرنینگ باعث اعتراض‌های زیادی شد. میزبانی رقابت‌های جهانی بایستی دارای استانداردهای مشخصی باشد اما این شهر نیمی از ویژگی‌های یک میزبانی را دارا بود.

عدم وجود هتل و محل اسکان مناسب برای بسیاری از تیم‌ها و همراهان آنها، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، تا جایی که اعضای تیم قزاقستان تهدید به ترک مسابقات کردند که با دخالت مارتینتی رئیس فدراسیون جهانی این اتفاق رخ نداد. کشتی‌گیران و مربیان ایرانی هم از اقامتگاهی که فیلا برایشان در نظر گرفته بود، راضی نبودند. توجیه مقامات فیلا برای میزبانی در هرنینگ این بود که هدف ارتقا و توسعه کشتی در همه نقاط جهان است و به همین دلیل میزبانی این دوره به کشور دانمارک و شهر هرنینگ داده شده است.

این در حالی است که کشتی آزاد در این کشور جایگاهی ندارد و به همین دلیل دانمارکی‌های میزبان، غایب بزرگ مسابقات جهانی بودند؛ مسئله‌ای که تاکنون در هیچ دوره‌ای از مسابقات جهانی اتفاق نیفتاده است. نکته بعدی جایگاه کشتی ایران در تشکیلات رده بالای فدراسیون جهانی است. رئیس فدراسیون کشتی روسیه برای کشتی‌گیر کشورش احقاق حق می‌کند و اعتراض خود را به میز داوران می‌رساند که این مسئله  به دلیل موقعیت مستحکم این کشور در تشکیلات فیلا است.

در حالی که زمانی فرشاد علیزاده به ناحق از رسیدن به فینال با ناداوری باز می‌ماند، عکس‌العمل تاثیرگذار و محکمی وجود ندارد که حق کشتی‌گیر ایرانی را به او بازگرداند. این درست است که روس‌ها تیم‌های قدرتمند و خوبی در کشتی دارند اما در خارج از میدان مسابقه هم قوی عمل می‌کنند و حتی دیده می‌شود که در چینش داوری‌ها هم دخالت‌هایی دارند. کشتی ایران بایستی همزمان با روند مناسبی که در داخل کشور از آن برخوردار شده است در این ارتباط نیز با برنامه‌ریزی‌های قوی‌تر در تشکیلات فیلا نیز نفوذ بیشتری پیدا کند.

قهرمانی بدون دادن امتیاز

اقتدار کشتی‌گیران ایرانی در مسابقه‌های جهانی هرنینگ تنها به دلیل کسب عناوین نایب‌قهرمانی و سومی تیمی جهان نبود، بلکه مهدی تقوی و حمید سوریان دو کشتی گیر ما در تیم‌های آزاد و فرنگی بودند که در هیچ کدام از دیدارهایی که مقابل حریفان خود داشتند، حتی یک امتیاز هم به حریف ندادند و با قاطعیت سکوی قهرمانی جهان را به دست آوردند.

مهدی تقوی حتی در کشتی فینال هم مقابل رسول ژوکائف روسی به این حریف قدرتمند خود فرصت نداد و در دو تایم پی‌درپی او را مغلوب کرد. حمید سوریان هم برای آنکه به چهارمین مدال طلای جهانی‌اش برسد در برابر تمامی حریفان کوبایی، آمریکایی، ترکیه‌ای، دانمارکی و ارمنستانی ایستاد. او با قاطعیت بر تمامی حریفانش چیره شد تا رکورددار تاریخ کشتی فرنگی ایران با 4 مدال طلای جهانی باشد.

علاوه بر این موفقیت‌های به یادماندنی پیروزی شجاعانه حبیب‌الله اخلاقی کشتی‌گیر 84 کیلویی فرنگی ایران مقابل الکس میشین روسی قهرمان المپیک پکن، برتری صادق گودرزی 74 کیلویی آزادکار ایران برابر مراد گایداروف اوکراینی را که برایش مدال برنز جهان را به همراه داشت و مبارزه جانانه فردین معصومی سنگین‌وزن کشتی آزاد کشورمان مقابل دلاگنیف آمریکایی که سبب حضورش در فینال و نهایتا کسب مدال نقره جهان شد، هم از شگفتی‌های این دوره از مسابقات بود.

کد خبر 91824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز