سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی جهان در هرنینگ دانمارک، هیچکس خوشحال‌تر از محمد بنا نبود.

اگرچه خود در دوران قهرمانی به حقش نرسید و تنها به یک مدال نقره در مسابقات جهانی مسکو قناعت کرد، اما در قامت مربیگری به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای خانواده بزرگ کشتی فرنگی جامه‌عمل پوشاند و توانست با گذشت نیم‌قرن، ایران را صاحب سکوی جهانی و آن هم نایب‌قهرمانی کند.

بنا که پیش‌تر در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه نتوانسته بود به آنچه که استحقاق خود و شاگردانش  بود، برسد این بار و پس از وقفه‌ای 3 ساله با وجود پدیده‌هایی جدید همه نگاه‌ها را متوجه کشتی فرنگی ایران ساخت. برای کشتی فرنگی که به جز در همین یکی، دو سال اخیر همواره در سایه کشتی آزاد و توجه رسانه‌ای فرصتی برای ابراز پیدا نمی‌کرد، این نایب‌قهرمانی می‌تواند آغازی دوباره برای این رشته ورزشی باشد.

اگر در روز پایانی مسعود هاشم‌زاده در همان دور اول از جدول خارج نمی‌شد و بیابانگرد کم‌تجربه از رسیدن به نیمه نهایی باز نمی‌ماند و داوران در کشتی نیمه نهایی فرشاد علیزاده در وزن 74 کیلوگرم با مانسن دانمارکی کمی عادلانه قضاوت می‌کردند چه بسا دنیای کشتی شاهد مهم‌ترین شگفتی سال‌های اخیر خود بود و تیم ایران می‌توانست برای نخستین بار به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.  با همه این اوصاف تیم ایران با کسب یک طلا ، 3 برنز و39 امتیاز بعد از ترکیه 44 امتیازی در جایگاه دوم ایستاد. ترک‌ها 2 مدال طلا و یک برنز در دانمارک کسب کردند. 

جمهوری آذربایجان در رقابت بر سر نایب‌قهرمانی با تیم ایران تنها یک امتیاز کم آورد و با شکست حسین‌اف در دیدار رده‌بندی 74 کیلوگرم در مقابل فرشاد علیزاده به مقام سومی بسنده کرد. سقوط روسیه و آمریکا از مهم‌ترین اتفاقات این دوره بود که روس‌ها به عنوان قهرمانی المپیک پکن با 31  امتیاز در مکان چهارم ایستادند و آمریکا به عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی با سقوطی 10 پله‌ای در جایگاه یازدهم قرار گرفت.

علیزاده، سومین برنزی ایران

در سومین و آخرین روز کشتی فرنگی قهرمانی جهان مسعود هاشم‌زاده، قهرمان آسیا و یکی از امیدهای کسب مدال تیم ایران قبل از برخورد با مدعیان این وزن در همان دور اول در مصاف با حریفی از بلاروس به نام چوگو شویلی حذف شد تا انگیزه‌های قهرمانی در میان کادر فنی کمرنگ‌تر شود. افشین بیابانگرد نیز به رغم شکست برابر فرید منصوراف، قهرمان المپیک در میانه راه چند پیروزی قابل توجه تا مرحله یک چهارم نهایی داشت. بیابانگرد در مصاف با منصوراف 2 بر یک طی سه تایم مغلوب شد و در نهایت به مقام هفتم رسید. 

اوج نمایش کشتی‌گیران ایران در روز سوم با درخشش فرشاد علیزاده کامل شد. او توانست مانند اخلاقی و اکبری در نخستین میدان مهم ورزشی خود به مدال برنز دست پیدا کند.  علیزاده که با شایستگی و با پیروزی‌های پیاپی مقابل ویسناگوس از لتونی و پیتر باکسی از مجارستان آغاز کرده بود در مرحله نیمه‌نهایی با ناداوری مغلوب مانسن از دانمارک شد و سرانجام در پیکار رده‌بندی با برتری در دو وقت، مقابل کشتی‌گیر باتکنیک جمهوری آذربایجان مدال برنز را به گردن آویخت.

نتیجه اعتماد به بنا

مربی سابق تیم‌ ملی کشتی فرنگی کسب نایب‌قهرمانی جهان را نشانه اعتماد به برنامه‌های محمد بنا از سوی فدراسیون کشتی خواند. فرهاد اسماعیل‌‌نژاد با اعلام این مطلب گفت: «کار بنا از آن جهت با اهمیت بود که تیم فعلی کشتی فرنگی ایران نسبت به مسابقات جهانی 2007 باکو پنج تغییر داشته است.» وی ادامه داد: «نایب‌قهرمانی ایران در کشتی فرنگی جهان یک شاهکار بود که تاکنون در تاریخ این رشته سابقه نداشته است و این عنوان چیزی از قهرمانی کم ندارد.»

 تیم کشتی فرنگی بامداد فردا در ایران

تیم کشتی فرنگی ایران بامداد چهارشنبه 8 مهرماه (فردا) وارد ایران خواهد شد. برای استقبال از اعضای افتخارآفرین این تیم برنامه ویژه‌ای از سوی فدراسیون کشتی تدارک دیده شده است.

کد خبر 91528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز