دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

مسلم کوشکستانی: کشتی ورزشی پهلوانی و پایه است. گرچه امروز این ورزش مادر در سایه ورزش‌های دیگر قرار گرفته و این امر باعث نگرانی بسیاری از مربیان و پیشکسوتان این ورزش است

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از موسپیدان کشتی، این ورزش برای نوجوانان یک نیاز محسوب می‌شود و علاوه بر رسیدن به قهرمانی، پرورش پهلوانانی در این عرصه می‌تواند به آینده ورزش کشور کمک کند. آنها معتقدند اخلاق همیشه زمینه‌ساز موفقیت‌ها بوده و هست.

ما گذشته مسابقات کشتی قهرمانی آسیا در کشور هندوستان برگزار شد و تیم‌ملی نوجوانان کشورمان توانسته با افتخار نایب‌قهرمان این مسابقات شود. سراغ «احمد نجاریان» یکی ازمربیان تیم‌ملی کشور نوجوانان رفتیم و با او گفت‌و‌گویی کردیم که می‌خوانید. 

  •  از علاقه‌تان به کشتی برای ما می‌گویید؟ اینکه از کجا و کی شروع شد؟

 از دوران نوجوانی ورزش کشتی را از باشگاه تکاور شروع کردم. به مرور زمان علاقه‌ام به این ورزش پهلوانی بیشتر شد طوری که سعی کردم در باشگاه‌های دیگر نیز فعالیت کنم. 

  •  چرا کشتی؟

گفتم که از همان نوجوانی علاقه داشتم. گاهی همراه دوستانم جمع می‌شدیم و با هم کشتی می‌گرفتیم. 

  • مربیان شما چه کسانی بودند؟

 از ابتدای زیرنظر استاد «مرتضی سیفعلی» کشتی را یاد گرفتم. در سال‌های بعد هم وقتی تصمیم به مربیگری گرفتم از تجربه‌های او بی‌بهره نماندم.

  • در چه وزن‌هایی کشتی گرفتید؟

وقتی کشتی می‌گرفتم در وزن‌های 52 و 57 کیلوگرم بود. البته الان این وزن‌ها تغییر کرده است.

  • کار حرفه‌ای‌تان را از کدام باشگاه شروع کردید؟

 از آنجا که باشگاه «تکاور» یکی از قطب‌های کشتی تهران به حساب می‌آمد، در همان باشگاه فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم.

  •  از مقام‌هایی که کسب کرده‌اید، بگویید.

 مقامی را که می‌خواستم نتوانستم به آن برسم چرا که به علت آسیب‌دیدگی مجبور شدم در 19 سالگی کشتی را رها کنم. البته مقام‌هایی مثل مقام اولی آموزشگاه‌های کشور و نفر دوم جوانان در سال 67 و... از جمله مقام‌هایی بود که کسب کردم. 

  • پس به علت خداحافظی زودهنگامتان از دنیای قهرمانی نتوانستید به تیم‌ملی راه پیدا کنید؟

متأسفانه زمان ما اوج دوران جنگ تحمیلی بود و خلأ بزرگی در ورزش کشور ایجاد شد که در نتیجه آن بسیاری از استعدادها به جایگاهی که لیاقتشان بود نرسیدند.

  • چطور وارد جرگه مربیگری شدید؟

 چون علاقه زیادی به این ورزش داشتم و نتوانستم در دنیای کشتی آنطور که باید بدرخشم، تصمیم گرفتم وارد این عرصه شوم و به نظرم تا به حال موفق هم بوده‌ام.

  •  از چه سالی مربیگری کشتی را آغاز کردید؟

از سال 68 و به لطف خدا امروز مدرک مربیگری درجه یک دارم.

  • به نظر شما استعداد جوانان کشتی‌گیر منطقه در چه حدی است؟

 باید بگویم کشتی، رشته‌ای محبوب است و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در این زمینه در منطقه وجود دارد. اگرچه آنطور که توقع می‌رود از کشتی حمایت نمی‌شود.

  •  فکر می‌کنید امکانات این ورزش نسبت به گذشته تغییری داشته است؟

 تعداد مربیان و باشگاه‌ها در این زمینه زیاد شده است اما متأسفانه کار تشکیلاتی در این رشته کم است و معتقدم به خوبی از این امکانات بهره‌برداری نمی‌شود. 

  • بزرگ‌ترین مشکل ورزش کشتی در منطقه جنوب‌شرق چیست؟

 حمایت نکردن و توجه ناکافی مسئولان به این رشته، نبود بودجه و امکانات برای کشف و هدایت استعدادها و برگزاری مسابقات، عمده‌ترین مشکل حوزه جنوب شرق است، چرا که تنها استعدادیابی کافی نیست بلکه هدایت و پرورش استعدادها مهم‌تر است.

  •  به نظر شما کشتی‌گیر خوب چه کسی است؟

 همیشه اولویت در این ورزش با پهلوانی است بعد قهرمانی؛ اگرچه کشتی‌گیران خوبی در منطقه‌تان داریم اما نهادینه کردن علاقه و انگیزه در آنان مهم‌تر از قهرمانی است. 

  • چند وقت است در تیم ملی نوجوانان مربیگری می‌کنید؟

 حدود 2 سال است که با تیم‌ملی نوجوانان همکاری می‌کنم و مربیگری در تیم‌ملی این گروه سنی را برعهده دارم. 

  • شما به عنوان مربی تیم‌ملی برنامه‌ای برای کشف استعدادها در این منطقه دارید؟

 صد در صد. یکی از برنامه‌هایمان کشف و هدایت استعدادهاست. ما نباید نونهالان و نوجوانان را در این رشته پایه فراموش کنیم.

  • درخواست شما از مسئولان ورزشی منطقه چیست؟

 از تمام مسئولان می‌خواهم به کشتی به شکلی ویژه نگاه کنند. متأسفانه این رشته در سایه خیلی از ورزش‌های امروز کمرنگ شده است و از آن حمایت نمی‌شود. پس تا دیر نشده به داد این ورزش ملی برسید.

  •  نظرتان درباره فعالیت‌های شهرداری در حوزه ورزش منطقه چیست؟

 با آنکه همیشه مشکلاتی در برگزاری مسابقه‌ها، بودجه و امکانات ورزشی داشته و داریم اما فکر می‌کنم فعالیت شهرداری و برگزاری مسابقات پیاپی و تشویق ورزشکاران می‌تواند به پیشرفت ورزش درمنطقه کمک کند.

  •  قهرمانان چگونه غذا بخورند؟

در طول سال، هزاران نفر برای کاهش وزن و کوچک کردن سایز خود به ورزش روی می‌آورند اما بعد از مدتی از آن دست می‌کشند چرا که اغلب تصور می‌کنند با شروع ورزش باید کاهش وزن پیدا کنند، چون این اتفاق نمی‌افتد، آن را رها می‌کنند. غافل از آنکه ورزش مزایای دیگری مثل تضمین سلامتی و طول عمر دارد. اما رژیم غذایی یک ورزشکار باید با رژیم غذایی یک فرد عادی متفاوت باشد. ورزشکاران علاوه بر احتیاجات زندگی روزمره، نیاز به سوخت کافی برای تمرین و مسابقه دارند و غذای مناسب سوخت لازم برای ورزشکاران است.

  • حال این سوخت چگونه باید به بدن یک ورزشکار برسد؟

اگر توصیه‌های زیر را رعایت کنید، این اتفاق به بهترین شکل ممکن رخ می‌دهد:  بطور کلی غذاهای جامد باید 3 تا 4 ساعت قبل از مسابقه مصرف شود چرا که معده باید فرصت کافی برای هضم غذا در اختیار داشته باشد و موقع مسابقه هم نباید غذایی در معده مانده باشد.

 2 وعده غذایی قبل از مسابقه باید شامل مواد غذایی کاملی مانند کربوهیدرات‌ها ¨برنج، نان، سیب‌زمینی آب‌پز و... انواع میوه‌های شیرین و سبزیجات باشد.  باید از خوردن تنقلاتی مثل چیپس، حبوبات نخود و لوبیا و... و غذاهای ادویه‌دار و شور در روز مسابقه پرهیز کرد. این غذاها اغلب به سختی هضم شده، مدت زیادی در معده باقی می‌مانند و باعث نفخ و تشنگی هم می‌شوند.  از غذاهای مایع و سبک می‌توان در فاصله دست کم 2 ساعت قبل از مسابقه استفاده کرد چرا که این غذاها زمان کمتری برای هضم لازم دارند.

همشهری محله - 14

کد خبر 90882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز