سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: امروز همه نگاه‌ها به خانه کشتی در تهران است.

امروز صبح با انجام دو مسابقه انتخابی کشتی در اوزان 55 و 84 کیلوگرم مردان برتر این دو وزن برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان در دانمارک- که قرار است اواخر ماه جاری در شهر هرنینگ این کشور برگزار شود- انتخاب می‌شوند. ظاهرا مربیان تیم ملی با توجه به سرمایه‌های موجود کشتی و اتفاقات صورت گرفته در ماه‌های اخیر، نفرات ملی‌پوش 5 وزن باقیمانده کشتی آزاد را انتخاب و تکلیف دو وزن یاد شده را هم بعد از انجام کشتی‌های امروز مشخص می‌کنند. کشتی وزن 55 کیلوگرم میان عباس دباغی و حسن رحیمی است و جدال وزن 84 کیلوگرم نیز بین جمال میرزایی و احسان لشگری.

عملکرد آنها و ارزیابی‌های صورت‌گرفته در مورد انتخاب ملی‌پوشان این دو وزن برای مردان تصمیم‌گیرنده در کمیته فنی هیچ راهی جز برگزاری پیکار انتخابی باقی نگذاشته و جدیت آن هم به گونه‌ای است که به هر 4 کشتی‌گیر حاضر در میدان گفته شده است که با ارائه یک کشتی خوب و مبارزه تمام عیار مقابل حریف خود حاضر شوند در غیر این صورت پیروزی به هر شکل ممکن ملاک اصلی ملی‌پوش شدن نخواهد بود.

هر چهار مدعی این دو وزن دارای شرایط یکسانی هستند و پیش‌بینی برای پیروز شدن هر یک از آنها کار بسیار دشواری است. عباس دباغی در وزن 55 کیلوگرم البته سابقه و تجربه بیشتری نسبت به حریف جوان خود حسن رحیمی دارد. او در المپیک هم کشتی گرفته و همچنین در جام‌جهانی تهران نیز حاضر بوده است. در سوی دیگر رحیمی با کسب مدال برنز آسیا، مدال طلای جام تختی و مدال طلای جوانان جهان خود را به عنوان یک مدعی جدی مطرح کرده است.

در وزن 84 کیلوگرم هم جمال میرزایی به مصاف احسان لشگری می‌رود. لشگری با قهرمانی در جام جایزه بزرگ تاشکند، مسابقات قهرمانی آسیا و جام زیلکوفسکی پدیده وزن 84 کیلوگرم شده اما جمال میرزایی نیز نمایش چشمگیری در جام جایزه بزرگ باکو داشته است. او در این مسابقات چند کشتی‌گیر عنوان‌دار جهان و المپیک را شکست داده تا کادر فنی در انتخاب ملی‌پوش وزن 84 کیلوگرم میان او و لشگری دچار تردید شده و تصمیم به برگزاری مسابقه انتخابی بگیرد.

دو مسابقه انتخابی امروز با دو کیلو ارفاق وزن برگزار می‌شود. غلامرضا محمدی، سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد هم گفته است: «ملاک برای کادر فنی تنها پیروزی در این مسابقه نیست، بلکه کشتی‌گیری که بتواند نظر کادر فنی را جلب کرده و یک کشتی ایرانی را به نمایش بگذارد، ملی‌پوش ایران در رقابت‌های جهانی دانمارک خواهد بود.»

ملاک اصلی انتخاب

اشاره سرمربی تیم ملی به انجام کشتی ایرانی نکته بسیار مهمی است که در آستانه حضور ملی‌پوشان ایران در مسابقات جهانی مورد توجه قرار گرفته است. خوشبختانه کشتی ایرانی در ماه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و با همین روند 8 جام طلایی را از شروع سال جاری تاکنون نصیب کشتی ایران کرده است.

در‌حال حاضر کادر فنی روی این مسئله اشراف لازم را دارد و به همین دلیل اجرای صحیح آن در دو مسابقه امروز در واقع تضمین اصلی راهیابی به تیم‌ملی نیز شده است. امروز در کشتی دنیا کشتی‌گیران مناطق مختلف هر کدام با سبک‌های مختلفی مقابل حریفان خود ظاهر می‌شوند که سبک کشتی ایرانی به دلیل تنوع در ارائه فنون بسیار مورد توجه و حائز اهمیت بوده است. قوانین جدید و دور شدن کشتی‌گیران کشورمان از انجام فنون خاص، زیبا و پرامتیاز در رقابت‌ها دلیل عمده ضعف و ناتوانی کشتی ایران در صحنه‌های بین‌المللی بوده که حالا با توجه دوباره به آن خوشبختانه ورزش ملی ما حلقه گمشده خود را پیدا کرده است.

همان‌گونه که اشاره شده خوشبختانه تاکنون مراد محمدی در وزن 60 کیلوگرم، مهدی تقوی در 66 کیلوگرم، صادق گودرزی در 74 کیلوگرم، سعید ابراهیمی در 96 کیلوگرم و فردین معصومی در 120 کیلوگرم برای حضور در مسابقات جهانی 2009 دانمارک انتخاب شده‌اند و به نظر می‌رسد با انتخاب نفرات برگزیده اوزان 55 و 84 کیلوگرم که به احتمال فراوان امروز مشخص می‌شود تیم خوب و قدرتمندی برای مسابقات جهانی آماده خواهد شد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورتی که اتفاق خاصی پیش نیاید کسب چند مدال رنگارنگ از رقابت‌های جهانی دور از دسترس نخواهد بود.

کد خبر 89238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز