دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: بنا بر یک سنت همیشگی کشورهای صاحب کشتی در دنیا بلافاصله بعد از حضور در بازی‌های المپیک در سطح تیم‌های ملی دست به تغییر و تحولات وسیعی می‌زنند.

 و با کنار گذاشتن افراد باتجربه به دلیل اهمیت حضور در دور بعدی المپیک نفرات جوان‌تر را راهی مسابقات جهانی می‌کنند تا در یک فاصله 4 ساله زمینه‌های بهتری برای کسب تجربه و موفقیت بیشتر ایجاد کنند. به همین دلیل در مسابقات جهانی 2009 دانمارک، گروه زیادی از کشتی‌گیران شرکت‌کننده جوان هستند و این فرصت مناسبی برای بسیاری از تیم‌ها از جمله ایران است که بتوانند صاحب مدال‌ و موقعیت بیشتر و بهتری در کشتی جهان شوند. در حال حاضر بیشترین توجه به تیم ملی روسیه جدی‌ترین حریف کشورمان در این میدان بزرگ است.

تیم ملی کشتی آزاد روسیه، تنها با یک ملی‌پوش المپیکی خود آن هم در یک وزن بالاتر به مسابقات جهانی دانمارک خواهد آمد. بسیک کودوخوف برنده مدال برنز وزن 55 کیلوگرم المپیک به وزن 60 کیلوگرم آمده و در دانمارک کشتی خواهد گرفت. اما سایر المپیکی‌های روسیه به دلیل غیبت در رقابت‌های قهرمانی کشور یا شکست در این مسابقات، پیراهن تیم ملی این کشور را از دست داده‌اند. با این وجود روس‌ها سه قهرمان جهان را در ترکیب خود دارند.

به جز کودوخوف، حاجی‌مراد گاتسالوف دارنده 4 مدال طلای جهان و المپیک و بلال ماخوف قهرمان سال 2007 جهان در دانمارک کشتی خواهند گرفت. تیم روسیه که در مسابقات جهانی 2007 باکو با 6 مدال طلا و یک برنز قهرمان جهان شد و امسال نیز برای تکرار این عنوان یک مدعی جدی است، ترکیب نهایی خود برای حضور در مبارزه‌های قهرمانی جهان دانمارک این‌چنین معرفی کرده است: 55 کیلوگرم ویکتور لبدوف، 60 کیلوگرم بسیک کودوخوف، 66 کیلوگرم رسول ژوکایف، 74 کیلوگرم دنیس چارگوش، 84 کیلوگرم عبدالسلام قادس اف، 96 کیلوگرم حاجی مراد گاستالوف و 120 کیلوگرم بلال ماخوف.

نگاه جدی‌تر به ترکیب تیم روسیه این حقیقت را آشکارتر می‌کند که قهرمان حال حاضر جهان تیمی به مراتب جوان‌تر نسبت به مسابقات جهانی 2007 و بازی‌های المپیک 2008 پکن را برای شرکت در رقابت‌های جهانی آماده کرده است و این فرصت مناسبی را برای ملی‌پوشان ما فراهم می‌کند تا در یک میدان معتبر جهانی، جدی‌ترین مدعی و حریف شناخته‌شده خود را کنار زده و بر سکوی قهرمانی جهان تکیه بزنند. خوشبختانه در ماه‌های اخیر در رویارویی‌های مختلف کشتی‌گیران ایران و روسیه پیش‌زمینه‌های انجام این موضوع فراهم شده و در واقع با کسب پیروزی‌های مختلف عبور از سد روس‌ها آسان‌تر شده است.

ازنظر تیمی روسیه اگرچه نفرات اصلی خود را در اختیار نداشت اما در جام جهانی تهران، مغلوب تیم ما شد و به دنبال آن نیز در یکی، دو تورنمنت بین‌المللی و پیکارهای جهانی جوانان در ترکیه مردان کشتی ایران پیروزی‌های بزرگی را مقابل نمایندگان کشتی روسیه به دست آوردند. آمار و ارقام و شواهد موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر با توجه به حضور نفرات جوان و قدرتمند تیم ملی کشتی آزاد ایران و در مقایسه با نفراتی که روس‌ها در تیم ملی خود جای داده‌اند، حداقل این توانایی نزد 4 ملی‌پوش ما برای پیروزی برابر کشتی‌گیران روسیه وجود دارد.

نکته دیگری که در آستانه شرکت تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی دانمارک وجود دارد، توجه بیش از پیش به تک‌ستاره‌های حاضر در دیگر تیم‌های جهان است؛ تیم‌هایی نظیر آمریکا، اوکراین، کوبا، ترکیه، ژاپن و ... اگرچه در سال‌های اخیر کمتر شانس کسب عنوان قهرمانی جهان را داشته‌اند اما همیشه با تک‌چهره‌های جهانی خود در برابر تیم ایران خوب ظاهر شده‌اند. در تیم کوبا دیگر رنه مونترو، کوئین تانا، خوئل رومرو و الکسیس رودیگرز حضور ندارند اما از همان نسل طلایی کشتی کوبا هنوز نفراتی مانند ایوان فوندرا و گنادی گازرون در تیم ملی این کشور باقی مانده‌اند که برای هر حریفی خطرناک‌اند. اوکراینی‌ها هم همچنان در کشتی دنیا با تک‌ستاره‌های خود خودنمایی می‌کنند. واسیلی فدروشین، آندری استادینک و آبراگیم آلداتوف هنوز هم از جمله بهترین‌های دنیا هستند.

ترکیه قهرمان المپیک رمضان شاهین را در اختیار دارد و گرجستان همچنان از کشتی‌گیری نظیر گوتشلیدزه استفاده می‌کند. در کنار آن حریفان آسیایی ما همچون قزاقستان، ژاپن، کره‌جنوبی، ازبکستان و مغولستان هم با مهره‌های مطرح خود تیم‌های خطرناکی هستند که می‌توانند به راحتی در مسیر تعیین تیم قهرمان اثرگذار باشند. خوشبختانه در سال جدید آسیایی‌ها در رقابت‌های قهرمانی آسیا در تایلند در مقابل تیم ما حرفی برای گفتن نداشته‌اند و کشتی‌گیرانی نظیر فدروشین، آلداتوف و گوتشلیدزه نیز به قهرمانان خوب کشتی ما مثل مراد محمدی، جمال میرزایی و سعید ابراهیمی باخته‌اند.

همه این مسائل نشان می‌دهد که تیم ملی کشتی آزاد ایران با ترکیب حسن رحیمی در 55 کیلوگرم، مراد محمدی در 60 کیلوگرم، مهدی تقوی در 66 کیلوگرم، صادق گودرزی در 74 کیلوگرم، جمال میرزایی در 84 کیلوگرم، سعید ابراهیمی در 96 کیلوگرم و فردین معصومی در 120 کیلوگرم در مسابقات جهانی 2009 دانمارک در کنار تیم روسیه جدی‌ترین تیم‌ها برای کسب مقام قهرمانی جهان هستند. این نکته‌ای است که در حال حاضر بسیاری از کارشناسان کشتی در مورد آن نظر واحدی دارند.

کد خبر 89770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز