مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

نیره بهتری: ماه‌‌‌مهر‌، با یک اتفاق بزرگ به نام بازگشایی مدارس از راه رسیده و شهروندان تهرانی علاوه‌بر دغدغه ثبت‌نام کودکان‌شان در بهترین مدارس، تهیه لباس و کیف و کفش مدرسه‌، خرید نوشت‌افزار و کتاب‌، تهیه سرویس‌های ایاب‌و‌ذهاب و‌... نگران ایمنی کودکان خود در فضای ناشناخته بیرون از خانه هستند.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران‌، برای حفظ ایمنی مدارس و دانش‌آموزان سراسر شهر‌، اقدامات وسیعی را انجام داده‌اند که بخشی از این اقدامات را در ادامه  این گزارش می‌خوانید.[چطور با آتش مقابله کنیم؟]

همیشه صدای پای مهر‌، صدایی رسا از فصلی جدید در زندگی بود. صدایی که به‌همراه خود اتفاقات زیادی را در زندگی ما به جریان می‌انداخت. استرس و نگرانی از آشنایی با معلم‌های جدید‌، پیدا کردن دوست‌های خوب و همراه‌، دیدن کتاب‌هایی که هر سال با تغییراتی مواجه می‌شدند، خرید لباس‌هایی که به‌عنوان لباس فرم مدرسه هم خوب بودند و هم بد وخرید نوشت‌افراز و دفتر و خودکار و پاک‌کن و مقایسه آن‌ها با لوازم همکلاسی‌ها‌، تصور نتیجه سالی است که آغاز می‌شد.

 گرچه همه این عوامل هیجان زیادی را در وجودمان ایجاد می‌کرد، اما در کنار همه این اتفاقات، شوری در وجودمان بود که نمی‌توانستیم منکر آن شویم. شوری که در 3‌ماه تعطیلات تابستانی هر روز قوت می‌گرفت. انگیزه یادگیری و آموختن‌، حتی در وجود برخی دانش‌آموزانی که هیچ میلی برای درس خواندن نداشتند باعث می‌شد که پس از 3‌ماه تفریح و گردش و خوشگذرانی بتوانی هر روز صبح از خواب بیدار و راهی کلاس درس و مدرسه شوی. این روزها علاوه‌بر دیکته و انشا و نقاشی و ریاضیات‌، درس جدیدی هم به دروس دانش‌آموزان اضافه شده که مثل کلاس ورزش‌، بدون اجبار مورد‌استقبال قرار می‌گیرد؛ درس آتش‌نشانی‌...

تجهیز مدارس به خاموش‌کننده
تجهیز مدارس ابتدایی،‌ راهنمایی،‌ دبیرستان،‌ آموزشگاه‌ها‌ و دانشگاه‌ها‌ی سراسر کشور به خاموش‌کننده‌ها‌ی دستی،‌ اولین اقدام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای ایمنی دانش‌آموزان و دانشجویان است. رزمیان‌فر، رییس کمیته آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با اعلام این خبر به همشهری‌‌زندگی می‌گوید:

  با شروع فصل پاییز و گشایش مدارس،‌ سازمان آتش‌نشانی اقدامات ویژه‌ای را برای ایمنی مدارس انجام داده که در اولین گام تجهیز و شارژ خاموش‌کننده‌ها‌ی دستی بوده است. به گفته رزمیان‌فر، تجهیز مدارس به خاموش‌کننده‌ها‌ی دستی 6‌کیلویی رایگان انجام می‌شود و در صورتی که هر مدرسه، دبیرستان و یا آموزشگاهی درخواست تجهیز و شارژ این دستگاه‌ها‌ را داشته‌باشد طی تماس با سازمان یا ایستگاه‌ها‌ می‌تواند از این خدمات استفاده کند.

 هم‌چنین با آموزش‌هایی که به مسئولان، مربیان و سرایداران مدارس داده شده است، می‌توانند اتمام شارژ خاموش‌کننده‌ها‌ را به سازمان آتش‌نشانی اطلاع دهند‌. از سویی نحوه استفاده از این خاموش‌کننده‌ها‌ به مسئولان مدارس به‌طور‌کامل آموزش داده شده تا در صورت وقوع حادثه،‌ تا زمان رسیدن ماموران آتش‌نشانی در مهار آتش کمک موثری انجام‌دهند.

استقرار ‌ ایستگاه‌ها‌ی سیار
با گشایش مدارس،‌ ترافیک خیابان‌ها شدت گرفته و امکان دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به محل وقوع حوادث سخت‌تر می‌شود. به‌همین‌خاطر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران،‌ علاوه‌بر آماده‌باش 86‌ایستگاه فعال در نقاطی که تعداد مدارس بیشتری درآن‌ها  واقع شده و ترافیک سنگین‌تری به خود اختصاص داده است،‌ ایستگاه‌ها‌ی سیار مستقر خواهد‌شد.

 هم‌چنین موتورسوارهای آتش‌نشان با خاموش‌کننده‌ها‌ی دستی در برخی نقاط پر‌تردد مستقر  می‌شوند. البته به گفته رزمیان‌فر،‌ خوشبختانه طی چند سال اخیر در مدارس تهران شاهد حوادث حریق و آتش‌سوزی نبوده‌ایم،‌ اما باوجود چند‌حادثه حریق مدارس در برخی شهرستان‌های کشور،‌ تمهیدات ویژه را در این راستا در‌نظر گرفته‌ایم.

رییس کمیته آموزش سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اهمیت ایمنی مدارس می‌گوید: گرچه مدارس بار حریق زیادی ندارد،‌ اما با توجه به جمعیت زیاد دانش‌آموزان حاضر در مدارس وقوع حوادث کوچک منجر به سوانح بزرگی می‌شود. او با اشاره به خطراتی که می‌تواند ایمنی مدارس را تهدید کند، می‌افزاید‌: سیستم شوفاژخانه،‌ بخاری‌های غیرگاز‌سوز و نفتی،‌ انباری‌ها‌ی متروکه،‌ راه‌پله‌ها‌،‌ برگه‌ها‌ و پرونده‌ها‌ی اضافی،‌ سیستم شبکه برق،‌ قدمت و فرسودگی مدارس و‌... باعث حریق در مدارس می‌شود.

پیشگیری قبل از وقوع حادثه
شعار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران،‌ پیشگیری قبل از وقوع حادثه است. به‌همین‌خاطر قبل از هر اقدام ایمنی،‌ اقدامات گسترده‌ای را برای پیشگیری از حوادث در مدارس انجام داده است. رزمیان‌فر در این باره به همشهری‌زندگی می‌گوید: برای بازدید از امکانات و ایمنی مدارس، کارشناسان خبره و باتجربه سازمان آتش‌نشانی به تمام مدارس و آموزشگاه‌ها اعزام شده‌اند تا ضمن بازدید از مدارس،‌ توصیه‌ها‌ی ایمنی لازم را به مسئولان و مدیران این مراکز ارایه کنند.

 به‌گفته  رزمیان‌فر،‌ در اولین مرحله بازدید،‌ کارشناسان وضعیت بخاری‌ها‌،‌ سیسستم‌ها‌ی گرمایشی،‌ شوفاژخانه و موتورخانه،‌ وضعیت دودکش‌ها‌،‌ راه‌پله‌ها‌،‌ دسترسی‌ها‌،‌ وضعیت کلاس‌ها‌،‌ نوع چیدمان کلاس‌ها‌،‌ انبارها و‌... را مورد بازدید قرار داده و در صورت وجود مشکل اقدامات لازم انجام شده است.

هم‌چنین توصیه‌ها‌ و راهکارهای ایمنی برای مقابله با خطرات و معرفی انواع خطرات، صورت گرفته است. در این راستا برای کمک به ماموران آتش‌نشانی، از آتش‌نشانان داوطلب نیز برای آموزش و بازدید از مدارس استفاده شده تا هم در ارایه دستورات ایمنی و هم پاسخگویی به سوالات مخاطبان حضوری فعال داشته‌باشند.

آموزش آتش‌نشانی برای همه دانش‌آموزان تهرانی
بهترین راه برای پیشگیری از حریق و حوادث آموزش است و گام بعدی ماموران سرخ‌پوش آتش‌نشانی ،آموزش مسئولان،‌ مربیان، مدیران، دانش‌آموزان و دانشجویان است. جالب است بدانید ماموران آتش‌نشانی سال گذشته 770‌هزار نفر از دانش‌آموزان سراسر تهران را تحت‌آموزش آتش‌نشانی قرار داده‌اند.

حداقل مدت‌زمان آموزش دانش‌آموزان 2‌ساعت بوده و اهم آموزش‌ها شامل روش‌های پیشگیری از وقوع و شدت یافتن حادثه،‌ تماس با سازمان آتش‌نشانی،‌ شناخت آتش،‌ اطفای حریق،‌ عواملی که ایجاد آتش‌سوزی می‌کنند،‌ نحوه ترک محل وقوع حادثه،‌ نحوه استفاده از خاموش‌کننده‌ها‌ی دستی و‌... است.

 امسال نیز قرار است دانش‌آموزانی که سال گذشته تحت‌آموزش قرار نگرفته‌اند،‌ در این کلاس‌ها شرکت کنند. با این حساب پیش‌بینی می‌شود 2‌برابر تعداد سال گذشته،‌ دانش‌‌آموزان تحت‌آموزش‌ها‌ی آتش‌نشانی قرار بگیرند. از این‌رو  بیش از 800‌مربی از میان ماموران ویژه آتش‌نشانی تحت‌آموزش‌های تخصصی قرار گرفته‌اند تا به‌صورت اختصاصی و ویژه ماموریت آموزش دانش‌آموزان را برعهده بگیرند.

 به گفته رزمیان‌فر،‌ طبق هماهنگی با آموزش‌و‌پرورش از ابتدای مهرماه سال‌جاری،‌ ماموران آتش‌نشانی و آتش‌نشانان داوطلب به ویژه داوطلبان خانم برای آموزش در مدارس دخترانه، به مدارس اعزام خواهندشد.

تجهیز راه‌های خروجی، اولین گام
کلام آخر این‌که هر حادثه‌ای علتی دارد و در صورتی که عوامل ایجاد حوادث و سوانح را شناسایی کنیم،‌ می‌توانیم از وقوع آن‌ها پیشگیری کنیم‌. رزمیان‌فر، رییس کمیته آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، ‌با اشاره به راهکارهای پیشگیری و مقابله با حوادث می‌گوید:

مدیران و معاونان مدارس باید در صورتی که چند رده سنی مختلف را تحت‌آموزش قرار می‌دهند، کلاس‌ها‌ی سطح پایین‌تر را در طبقات اول و همکف قرار داده و کلاس‌ها‌ی بالاتر را در طبقات بالا تا در صورت وقوع حوادث،‌ دانش‌آموزان کم‌سن‌و‌سال‌تر به راحتی بتوانند فضا را تخلیه کنند.

از سویی راه‌های خروجی در  هنگام  وقوع حادثه،‌ مهم‌ترین علت مصدومیت و یا خدای ناکرده فوت حادثه‌دیدگان هستند. به‌همین‌خاطر مسئولان مدارس باید در‌نظر داشته باشند تا راه‌های خروجی کاملاً باز باشد و از قرار دادن هر جسمی از جمله گلدان،‌ کمد و‌... بر روی پله‌ها‌ خودداری کنند.

 پله‌ها‌ باید دستگیره و نرده داشته باشند تا کودکان در حال خروج از محل حادثه از پله‌ها‌ پرتاب نشوند. هم‌چنین در صورت وجود ناهمواری در سطح مدارس،‌ مسئولان باید در رفع آن تلاش جدی داشته‌باشند. تعداد آبخوری‌ها‌ نیز باید به صورتی تنظیم شود تا موجب ازدحام و تجمع دانش‌آموزان نشود. ضمن این‌که پنجره‌ها‌ حتما دارای حفاظ باشند.

همشهری زندگی

کد خبر 90984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز