مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

ایستگاه آتش‌نشانی 53 در تیرماه سال 1385 در خیابان شهید علی اکبری با 50 آتش‌نشان کار خود را آغاز کرد

مدیریت ایستگاه از ابتدا بر عهده اصغر عبادی بود، او 43 ساله است و 26 سال سابقه فعالیت در شغل آتش‌نشانی را دارد. اصغر عبادی در حال حاضر مدرس امداد و نجات، ارتفاع شهری و غواصی و نجات غریق است.[آشنایی با خودروهای جدید آتش‌نشانی][چطور با آتش مقابله کنیم؟]

ایستگاه 53 با 2 ماشین نجات سبک، 3 ماشین تک کابین و دو کابین برای اطفای حریق یک دستگاه موتورسیکلت و یک دستگاه دوچرخه برای حضور در مکان‌هایی با دسترسی مشکل و پر ترافیک و گشتزنی در محدوده عملیاتی یکی از مجهزترین ایستگاه‌ها به شمار می‌رود. اصغر عبادی در مورد تجهیزات ایستگاه می‌گوید:

«نه تنها در ایستگاه 53 که در تمام ایستگاه‌ها تلاش شده است بر اساس جدیدترین امکانات روز دنیا تجهیز شوند. او در این مورد دستگاه خاموش کننده حریقی را نشان می‌دهد با 220 گرم وزن که به تازگی در سازمان‌های آتش‌نشانی دنیا عرضه می‌شود. عملکرد این دستگاه کوچک و کم وزن با دستگاه خاموش کننده 6 کیلویی برابری می‌کند.

آتش‌نشان‌ها در ایستگاه 53 

 اما ویژگی که ایستگاه 53 نسبت به تمام ایستگاه‌ها در سطح تهران دارد استقرار نجات ویژه در این ایستگاه است. نجات ویژه توانمندی نجات عملیات غیرشهری را دارد. گروه متخصص با گذراندن دوره‌های سنگین غواصی، کار با طناب و کار در ارتفاع زیر نظر اصغر عبادی در اماکن غیرقابل دسترس و عملیات در کوهستان توانمندی بسیار بالایی دارند.

 عبادی در مورد تیم نجات ویژه مستقر در ایستگاه 53 می‌گوید: «تاکنون 500 آتش‌نشان در حوزه امداد و نجات و 200 غواص را آموزش داده‌ایم. این گروه با گذراندن دوره‌های خاصی در نجات تخصصی سیلاب، کار در اماکن غیرقابل دسترس مثل نجات در تله‌کابین و یا نجات چتربازهایی که در دکل‌های فشار قوی گیر می‌کنند، توانمندی خاصی دارند. 

 او در همین رابطه به 2 سقوط چترباز در دکل فشار قوی با ارتفاع 96 متر اشاره می‌کند و می‌گوید: «به فاصله 2 ماه یک خانم و یک آقای چترباز در این دکل گرفتار شدند که تیم نجات ویژه توانست جان این 2 نفر را نجات دهد و یا چندی پیش چرخ و فلک شهربازی بهمن قفل شده بود و گروه ویژه بچه‌ها را از بالای چرخ و فلک پایین آوردند که برای من به عنوان مربی بسیار رضایتبخش بود.

آتش‌نشان باید عاشق باشد

 اصغر عبادی که از کودکی عاشق شغل آتش‌نشانی بوده است به افرادی که به این شغل علاقه‌مند هستند توصیه می‌کند که اگر واقعاً عاشق این شغل هستند برای استخدام شدن اقدام کنند او می‌گوید: «یک آتش‌نشان باید عاشق این کار باشد. بحث نجات جان و مال مردم است باید ارزش و جایگاه آن را به خوبی بشناسد.

 چرا که کار بسیار مقدسی است. آتش‌نشان جانش را کف دستش می‌گذارد و تمام فکر و ذکرش نجات مردم است. به همین دلیل همواره دعای خیر مردم پشت سر آتش‌نشان و خانواده‌اش است. او با اشاره به اینکه بسیاری مواقع آتش‌نشان مرگ را احساس می‌کند می‌گوید نزدیک شدن به مرگ و در همان حال نجات جان مردم لذتی غیرقابل توصیف دارد.

ایستگاه 53 نیز مانند سایر ایستگاه‌ها در چند سال اخیر فعالیت گسترده‌ای در زمینه آموزش و پیشگیری آغاز کرده است. برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهدکودک‌ها، مدارس، مساجد، میدان میوه و تره‌بار و... بخشی از برنامه‌های آموزشی ایستگاه 53 است. اصغر عبادی در این باره می‌گوید:

«اگر به کودکان یاد بدهیم کبریت چطور روشن و خاموش می‌شود این خود بسیار باارزش است. او از ارتباط خوب ایستگاه با شهرداری منطقه 7 می‌گوید که به دعوت شهرداری برنامه‌های خوبی در فرهنگسرا و میدان میوه و تره‌بار برگزار می‌شود. همچنین ایستگاه 53 با هماهنگی شهرداری از فضای سوله بحران در خیابان شهید علی‌اکبری برای تمرینات تیم آتش‌نشانی استفاده می‌کند.»

خطر تصادف در مقابل ایستگاه

ترافیک بالای خیابان شهید علی اکبری مشکلاتی را برای ایستگاه ایجاد کرده است. وقتی ماشین‌های آتش‌نشانی به سرعت از ایستگاه خارج می‌شوند احتمال تصادف بسیار زیاد است. رئیس ایستگاه در این باره می‌گوید: «این مسئله را با شهرداری در میان گذاشتیم که سرعتگیر نصب کردند اما متأسفانه سرعتگیر را جلو ایستگاه نصب کرده‌اند که عملاً فایده‌ای ندارد. بهتر بود چند متری با ایستگاه فاصله داشت.

 حوادث بالاتر از حریق 

 نکته بارز عملکرد 6 ماهه اول ایستگاه 53 در خیابان شهید علی‌اکبری مربوط به کاهش موارد حریق نسبت به نجات است. به طوری که در طول 6 ماه 130 مورد حریق، 240 احتیاط حریق و 145 مورد نجات گزارش شده است. به گفته عبادی بیشتر موارد مربوط به نجات ¨حوادث محبوس شدن در آسانسور است که این خود نکته قابل توجهی است. 

همشهری محله - 7

کد خبر 91908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز