مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

هفتم مهر ماه در تقویم کشور به نام افراد فداکاری نامگذاری شده که آتش‌نشانی را حرفه خود قرار داده‌اند

رسالت سازمان آتش‌نشانی

نخستین ایستگاه‌های آتش‌نشانی و گروه امداد و نجات، اقدامات و فعالیت‌های تشریفاتی و ابتدایی انجام می‌دادند، اما امروزه با توجه به گسترش کلانشهر تهران، ازدیاد جمعیت، گسترش ساخت و سازها بدون رعایت اصول ساختمان‌سازی و تجهیزات ایمنی، تمرکز حضور بخش قابل توجهی از صنایع، مشاغل، کارخانجات و اماکن اداری و تجاری در پایتخت،

همچنین قرار گرفتن بخشی از این شهر درگسل زلزله و امکان وقوع حوادث طبیعی، رسالت سازمان آتش‌نشانی بیش از پیش به حفظ امنیت و تأمین ایمنی شهروندان در هنگام وقوع حوادث و بلایا محدود شده است.

تبدیل ایمنی به یک فرهنگ

هدف از نامگذاری هفتم مهرماه به عنوان «روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی» تبدیل ایمنی در کشور به یک فرهنگ است. ایمنی را «مصونیت افراد در برابر آسیب‌های ناشی ازحوادث اعم از طبیعی و غیرطبیعی» معنا کرده‌اند. از آنجا که نمی‌توان به طور صد درصد به ایمنی دست ‌یافت، کارشناسان به طور معمول از اصلاحاتی نظیر «ارتقای ایمنی» و «سطح پیشرفت ایمنی» استفاده می‌کنند.  سطح پیشرفت ایمنی رابطه تنگاتنی با توسعه دارد، لذا در کشورهای پیشرفته، یکی از اهداف دولت‌ها افزایش سطح پوشش ایمنی برای دستیابی به حداکثر توسعه است.

12 هزارحریق در سال جاری

بر اساس اطلاعات اعلام شده از واحد آمار سازمان آتش‌نشانی شهر تهران، روزانه 70 تا 85 حادثه به سازمان آتش‌نشانی گزارش داده می‌شود و نیروهای این سازمان بلافاصله خود را به محل حوادث رسانده و به امدادرسانی به حادثه دیدگان می‌پردازند.

این در حالی است که به گفته «محمدرضا حاجی‌بیگی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، طی 6 ماه اول سال جاری بیش از 12 هزار مورد حریق و سایرحوادث در مناطق بیست‌ودوگانه تهران رخ داده که 15 نفر فوت و 97 نفر مصدوم شده‌اند. به گفته وی، بیشترین حریق‌ها در اماکن، معابر و گذرگاه‌ها، منازل مسکونی و وسایل نقلیه رخ داده است. 

حرفه‌ای سخت و دشوار

آتش‌نشانی به عنوان یکی از سخت‌ترین شغل‌های دنیا به حساب می‌آید، اما هنوز هم در کشور ما بسیاری از ابعاد این حرفه طاقت فرسا، ناشناخته مانده و آتش‌نشانان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. هم اکنون، 2هزارو700 نیرو در ناوگان آتش‌نشانی شهر تهران فعال هستند که براساس استانداردهای جهانی، این میزان باید به 5 هزارنیرو افزایش یابد. بر این اساس، نیازمند 120 ایستگاه آتش‌نشانی هستیم ولی در حال حاضر فقط 75 ایستگاه آتش‌نشانی در شهر 12 میلیونی تهران وجود دارد. 

 7 هزار مزاحم تلفنی

در حالی که بر اساس آمار رسیده از سازمان آتش‌نشانی، روزانه 9 هزار و500 تماس تلفنی با شماره 125 از سوی شهروندان تهرانی برقرار می‌شود، اما به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران، فقط 2 هزار و500 تماس واقعی بوده و مابقی آنها گزارش‌های نادرستی است که برخی شهروندان برای سرگرمی ‌و گذران وقت، همچنین نبود فرهنگسازی لازم، اقدام به تماس‌های بی‌مورد با این مرکز داشته‌اند. 

 تجهیزات امروزی

در حال حاضر، 130 دستگاه خودرو امداد و نجات همراه با 13 دستگاه نردبان 32 و 54 متری، همچنین 7 دستگاه بالابر مطابق با آخرین استاندارهای روز دنیا و 360 ابزار ویژه امداد و نجات به ناوگان آتش‌نشانی افزوده شده است. بهره‌برداری از موتورسیکلت با تجهیزات ویژه امداد و نجات و برای اطفای آتش، طرحی است که استفاده از آن از سال 1386 با خریداری یک دستگاه موتور سیکلت به صورت آزمایشی آغاز شد. این طرح برای اولین بار در ایستگاه 22 آتش‌نشانی منطقه اجرا شد و پس از آن، تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه برای امدادرسانی سریع به شهروندان، مجهز به موتور سیکلت و خودروهای جدید و مدرن شدند. 

 تأخیر 2 دقیقه‌ای نیروها

گستردگی کلانشهر تهران و به دنبال آن توسعه بزرگراه‌ها، عرصه حضور و سرعت عمل را برای آتش‌نشان‌ها محدود کرده است. به طوری که درحال حاضر، متوسط رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه 5 دقیقه است در حالی که باید 3 دقیقه باشد.  بدین ترتیب می‌توان ادعا کرد که ترافیک موجود در مناطق، حجم انبوه خودروها و کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی در فواصل مورد نیاز، امکان حضور نیروهای آتش‌نشانی در3 دقیقه به محل حادثه را نمی‌دهد.

احداث 5 ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه

با بهره‌برداری از 22 ایستگاه آتش‌نشانی تا 3 ماه اول سال آینده، شمار ایستگاه‌های آتش‌نشانی مناطق بیست‌ودوگانه به 92 ایستگاه ‌می‌رسد. از سال 1385 که ساخت ایستگاه در دستور کار مسئولان قرار گرفت، 13 ایستگاه در نقاط مختلف به بهره‌برداری رسیده و 22 ایستگاه دیگر در حال ساخت است. نیمی‌ازایستگاه‌های در حال ساخت هم، تا پایان سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و 11 ایستگاه هم در سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد. ازاین تعداد، 5 ایستگاه در نواحی مختلف منطقه ما ساخته می‌شود و یکی از آنها، اوایل سال گذشته در خیابان ورزش به بهره‌برداری رسید. 

125 را فراموش نکنید،

ستاد فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به صورت 24 ساعته با 60 خط تلفن در خدمت شهروندان است. ساکنان منطقه می‌توانند در صورت مشاهده یا مواجهه با هرگونه حادثه و آتش‌سوزی، ضمن حفظ خونسردی سریعاً با شماره 125 تماس بگیرند.  هنگام تماس با 125 آدرس را به صورت کامل و به ترتیب خیابان اصلی، خیابان فرعی، کوچه و پلاک شهرداری به ستاد فرماندهی اعلام کنید و مطمئن باشید، نیروهای آتش‌نشانی نزدیک‌ترین ایستگاه در کمترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام خواهند شد.

شماره تلفن 125 را به کودکان، بستگان و آشنایان خود بیاموزید و این شماره را حتماً بر روی دستگاه تلفن خود نوشته تا در شرایط اضطراری، در دسترس افراد قرار گیرد.  به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرتهران، براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، 70 درصد مردم با شماره 125 آشنایی نداشته و بیشتر افراد آن را با شماره 118 یا 115 اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که باید فرهنگ استفاده به موقع و سریع از تلفن 125 در میان شهروندان برای جلوگیری از خسارات مالی و جانی افراد در هنگام بروز حوادث، افزایش یابد. 

مرکز بین‌المللی آموزش 

در منطقه ما افرادی که وارد سازمان آتش‌نشانی می‌شوند، پس از گذراندن مراحل اولیه آموزشی وارد مرکز آموزشی صالح آباد درمنطقه ما می‌شوند. این مرکز آموزشی قرار است به عنوان یک مرکز بین‌المللی آموزش نیروهای آتش‌نشان تبدیل شود. در حال حاضر، آموزش نیروها در 8 مرکز آموزشی ایستگاه‌ها و مجتمع آموزشی ایثارگران در صالح‌آباد انجام می‌شود.

پیش ازاین، دوره‌های آموزشی در مدت زمانی بین 6 تا 7 ماه برگزارمی‌شد، اما به تازگی برای استانداردسازی آموزش و بهینه سازی بهره‌برداری ازامکانات، اولین دوره کارآموزی جدید در 12 هفته برگزار می‌شود. بررسی علمی ‌و مقایسه شیوه آموزش با کشورهایی همچون انگلستان، لزوم تأسیس دانشکده‌ای در مجتمع آموزشی صالح‌آباد را موجب شد. 

فرهنگسازی در میان مردم

یکی از مهم‌ترین اهدافی که در 2 سال اخیر توسط مسئولان سازمان آتش نشانی برنامه‌ریزی شده، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی عمومی ‌است. از آنجا که بسیاری شهروندان از خدمات گسترده سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بی‌اطلاع بودند و به دلیل نداشتن آگاهی، از دریافت خدمات سازمان محروم می‌شدند، طرح فرهنگسازی به اجرا درآمد و در این خصوص، گام‌های بلندی هم برداشته شد. در مرحله اول، آشنایی شهروندان با شماره 125 و انواع خدمات قابل ارائه این سازمان به شهروندان در دستور کار قرار گرفت و همزمان، برنامه‌های گسترده فرهنگی، آموزشی و اطلاع‌رسانی به اجرا درآمد. 

همشهری محله - 19

کد خبر 91669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز