پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

آتش‌نشانی در ایران سابقه‌ای 150 ساله دارد و شهرهای تبریز و آبادان میزبان اولین ایستگاه‌های اطفای حریق بودند

اولین ایستگاه آتش‌نشانی تهران در سال 1303 شمسی در گاراژی به نام حسنی در سه‌راه امین‌حضور و با 15 پرسنل از درجه‌داران نظامی آغاز به کار کرد. 4 سال بعد، دومین ایستگاه اطفای حریق در میدان حسن‌آباد با 4 خودرو آبپاش راه‌اندازی شد و «اداره اطفاییه» نام گرفت.[چطور با آتش مقابله کنیم؟] [چطور مانع آتش‌سوزی شویم؟]

 سر و سامان یافتن اداره اطفاییه و ارائه خدمت ارزشمند هنگام حوادث توجه مسئولان وقت شهرداری را برای افزایش تعداد ایستگاه‌های اطفای حریق جلب کرد. علاوه بر آن، گسترش تهران و رونق اداری و اقتصادی آن که بالطبع افزایش میزان حوادث حریق را به دنبال داشت اوضاعی پدید آورد که تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی در دستورکار مسئولان شهری و حکومتی قرار گرفت.

 با این حال تهران تا سال 1326 فقط 2 ایستگاه آتش‌نشانی داشت و پس از آن با احداث ایستگاه‌های جدید در دروازه دولاب، میدان مولوی و چهارراه عباسی روند ساخت ایستگاه‌های جدید تسریع شد. از سال 1330 عده‌ای برای آموزش اصولی و علمی عملیات آتش‌نشانی به خارج از کشور اعزام شدند و بستر مناسبی برای تخصصی شدن فعالیت‌های امداد و نجات و اطفای حریق پدید آمد.

 در سال 1340 اولین واحد امداد و نجات در ایستگاه میدان حسن‌آباد شکل گرفت. تا سال 1356 تعداد ایستگاه‌ها به 16 رسید و 3 واحد امداد و نجات نیز در نقاط مختلف شهر فعال شدند. پس از انقلاب اسلامی تا سال 68، تهران میزبان 26 ایستگاه اطفای حریق و ایستگاه نجات شد و فعالیت‌های ناوگان آتش‌نشانی با توجه به توسعه جمعی، اقتصادی، صنعتی و اداری به همراه لزوم افزایش مکان‌های ایمن و بهبود فرهنگ ایمنی نزد شهروندان گسترش چشمگیری یافت.

از آن پس، آموزش شهروندی نیز در دستورکار قرار گرفت و افزایش و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی متناسب با توسعه جغرافیایی شهر به طور دائمی پیگیری می‌شود.  آنچه ذکر شد، خلاصه‌ای از تاریخچه شکل‌گیری و فعالیت ناوگان آتش‌نشانی تهران است که امروز یکی از 23 سازمان زیر نظر شهرداری محسوب می‌شود.

 سازمان «آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران» رکن اصلی ایمنی در پایتخت است و از طریق 86 ایستگاه فعال به ارائه خدمات در حوزه اطفای حریق، امداد و نجات، پیشگیری از حوادث، آمادگی برای بحران، ایمن‌سازی اماکن، سازماندهی نیروهای داوطلب امدادی و... به شهروندان می‌پردازد. بررسی فعالیت‌های ناوگان آتش‌نشانی در منطقه 15 در آستانه 7 مهر روز آتش‌نشانی و ایمنی و سراغ گرفتن از آتش‌نشانان شجاع و فداکار هم‌محله‌ای، مطالبی است که در پرونده این شماره می‌خوانید.

همشهری محله - 15

کد خبر 91089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز