مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

قدیم‌تر‌ها می‌گفتند حادثه خبر نمی‌کند و هر لحظه ممکن است برسر ما آوارشود.

اما دیگر گذشت آن زمان‌ها، حالا دیگر خیلی‌ها براین باورند که هیچ حادثه‌ای ناخوداگاه از زندگی مان سر درنمی‌آورد. روز آتش‌نشانی بهانه‌ای شد تا چند ساعتی پای صحبت مردی بنشینم که 32 سال از عمرش را در دل حادثه گذرانده است و امروز بیشتر به پیشگیری از حادثه فکر می‌کند.

 «علی بهرامیان» بیش از 19 سال است که مدیریت ایستگاه آتش‌نشانی منطقه 3 را برعهده دارد. ایستگاه آتش‌نشانی منطقه 3 مناطق 1،3،4،8 و بخش‌هایی از مناطق 13 و 7 را زیر پوشش دارد. 

  • طبق وعده‌هایی که سال گذشته به ما دادید، قرار بود تعداد ایستگاه‌های منطقه بیشتر شود، اما هنوز از ایستگاه‌های جدید خبری نیست. آیا مشکل خاصی وجود دارد؟

  با توجه به اینکه منطقه 8 وسعت بالایی دارد و 3 ایستگاه آتش‌نشانی در آن فعال است، از نظر خدمات آتش‌نشانی، نسبت به مناطق دیگر اوضاع خوبی دارد، اما طبق استاندارد‌های جهانی که هر 50 هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشند، این منطقه 2 ایستگاه کم دارد که به نظر می‌رسد مشکل اصلی کمبود زمین است. با این حال تا کنون تلاش‌های بسیاری برای احداث این ایستگاه‌ها انجام شده و امیدواریم با همکاری شهرداری هرچه سریع‌تر این ایستگاه‌ها به بهره برداری برسند. 

  •  ایستگاه‌های جدید کجا ساخته می‌شوند؟

  طبق بررسی‌های انجام شده درباره وضع ترافیک منطقه، برنامه‌ریزی شده ایستگاه‌های جدید در چهارراه تلفنخانه و خیابان سبلان‌شمالی ساخته شوند تا سرعت خدمات‌رسانی در منطقه بالا رود. البته ایستگاه سبلان‌شمالی در اولویت قرار دارد و اگر شهرداری زمین شناسایی شده نبش خیابان شهید داوودآبادی را تحویل دهد، کار ساخت و ساز آغاز می‌شود.

  •   فکر می‌کنید ایستگاه‌های منطقه پراکندگی مناسبی دارند؟

  بله، نسبتا وضع مناسبی دارند و با ساخت ایستگاه‌های جدید و ایستگاه‌های مرزی، به زمان طلایی امداد رسانی نزدیک خواهیم شد.

  •  با توجه به ظرفیت‌هایی که در منطقه وجود دارد، اکنون حداقل زمان امداد رسانی در منطقه ما چقدر است؟ 

 براساس موقعیت جغرافیایی محل حادثه، میانگین زمان خدمات‌رسانی 5 تا 6 دقیقه است که از استاندارد جهانی 3 دقیقه بیشتر است. باید تلاش کرد این زمان را کاهش داد. 

  • علاوه بر افزایش تعداد ایستگاه‌ها، راهکار دیگری برای کاهش زمان خدمات‌رسانی وجود دارد؟

 همکاری مردم و سازمان‌ها در رسیدن به خدمات‌رسانی مطلوب تاثیر بالایی دارد. متأسفانه بخشی از تماس‌هایی که با مرکز 125 برقرار می‌شود کذب و نادرست است و همین شیطنت‌ها باعث می‌شود مأموران امدادی این سازمان ساعت‌ها در خیابان سرگردان شوند و امدادرسانی به افرادی که نیاز واقعی دارند با تاخیر انجام شود.

 البته اکنون با توجه به سیستم‌های جدید که در مرکز نصب شده، شماره تماس و نشانی محل تماس گیرنده در مرکز ثبت می‌شود، ولی به دلیل اینکه قدرت اجرایی نداریم نمی‌توانیم با افراد متخلف برخورد کنیم. نکته بعدی که اهمیت بیشتری دارد دادن اطلاعات دقیق درباره نوع حادثه است.

 در صورتی که حادثه خطر جانی داشته باشد، نیروها از 2 ایستگاه در جهت مخالف هم به محل حادثه اعزام می‌شوند تا اگر مأموران یک ایستگاه در ترافیک ماندند، گروه دوم سریع‌تر به مکان مورد نظربرسند. با این حال گاهی اوقات بی تفاوتی وهمکاری نکردن مردم هم باعث می‌شود که مأموران امدادی دیرتر به محل حادثه برسند. 

  •  منظورتان از بی‌تفاوتی و همکاری نکردن مردم چیست؟

 بعضی از شهروندان زمانی که صدای آژیر خطر را می‌شنوند، به جای اینکه راه را برای مأموران امدادی باز کنند، به فکر آن هستند که خودرویشان را بین خودروهای امدادی قرار دهند و همراه آنها چراغ قرمز را رد کنند و بروند یا زمانی که خودروهای امدادی از مأموریت برمی‌گردند اصلاً همکاری نمی‌کنند، در حالی که خودروها باید به پایگاه برگردند و آماده باشند تا در صورت بروز حادثه بعدی سریع اعزام شوند. 

  •  از میان 3 گروه امدادی که در زمان حادثه حاضر می‌شوند یعنی آتش‌نشانی، اورژانس و نیروی انتظامی، کدام گروه زودتر به محل می‌رسند؟

 این روزها با توجه به افزایش تجهیزات سازمان‌های امدادی، سرعت عمل هر 3 گروه افزایش پیدا کرده است، اما اینکه کدام گروه زودتر می‌رسد بیشتر به نخستین ارتباط شهروندان بستگی دارد. مسلماً نیروهایی که زودتر باخبر می‌شوند سریع‌تر به محل می‌رسند.

 با این حال، تجربه نشان داده که آتش‌نشانان سرعت عمل بیشتری دارند، چون مأموران این سازمان موظفند در کمتر از 50 ثانیه آماده و از ایستگاه خارج شوند. موارد بسیاری بوده که سازمان‌های امدادی دیگر دیرتر رسیدند، ولی پرسنل این سازمان کوتاهی نکردند و برای پیشگیری از حوادث بعدی وظایف آنها را هم بر عهده گرفته‌اند. 

  •  قبول دارید که هنوز بسیاری از شهروندان با وظایف آتش‌نشانی آشنا نیستند و فکر می‌کنند فقط هر وقت که آتش سوزی رخ داد، باید با شما تماس گرفت؟ 

 بله، بعضی از شهروندان هنوز با وظایف این سازمان دقیق آشنایی ندارند و فکر می‌کنند کار مأموران آتش‌نشانی فقط خاموش کردن آتش است اما در سال‌های اخیر برنامه‌های آموزشی این سازمان افزایش پیدا کرده و کارشناسان با حضور در مدارس و مساجد سعی می‌کنند علاوه بر آموزش شهروندان و گسترش فرهنگ ایمنی، درباره وظایف این سازمان هم به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا با تماس به موقع شهروندان زمان امدادرسانی در منطقه به شرایط مطلوب نزدیک شود. 

  •   با توجه به بافت منطقه، در این حوالی بیشتر چه حوادثی رخ می‌دهد؟

منطقه 8 بافت متنوعی دارد و همین تنوع بافت باعث شده حوادثی که در این محدوده رخ می‌دهد مختلف باشد. در هر نقطه نوعی از حادثه بیشتر رخ می‌دهد. مثلاً در محله‌های نارمک و تهرانپارس به دلیل ساختمان‌های بلندی که وجود دارد، آمار حوادث مربوط به آسانسور به ویژه هنگام قطع برق به شدت افزایش می‌یابد.

 گرفتار شدن در چاه‌ها هم به دلیل بالابرهای برقی زیاد رخ می‌دهد. بخشی از حوادث هم مربوط به بزرگراه‌هایی است که از منطقه می‌گذرد. متأسفانه با توجه به شیب تند این بزرگراه که، حوادث رانندگی از جمله واژگونی خودرو و سقوط در مسیل‌ها بسیار رخ می‌دهد. حوادث مربوط به آتش‌سوزی هم بیشتر در محدوده شرقی منطقه ایجاد می‌شود که دلیل آن وجود کارخانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی و انبارهای متعدد و غیر ایمن است. 

 برای کاهش این حوادث چه برنامه‌ای دارید؟  پیشگیری از حادثه مهم‌ترین برنامه سازمان آتش‌نشانی است که بیشتر در قالب اقدامات آموزشی اجرا می‌شود. تاکنون برنامه‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است. برقراری تعامل با سازمان‌های دیگر هم در کاهش حوادث تاثیر دارد.تلاش می‌شود با همکاری مسئولان سازمان‌های دیگر به نتایج خوبی برسیم.

  •   تعامل سازمان‌های دیگر با سازمان آتش‌نشانی چگونه است؟ 

 خوشبختانه از زمانی که ستاد مدیریت بحران شهرداری در مناطق فعال شده، تعامل خوبی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به ویژه سازمان‌های امدادی شکل گرفته و بسیاری از مشکلات منطقه در جلسات همین ستاد برگزار می‌شود. به عنوان مثال موضوع حوادث رانندگی بزرگراه‌ها را با مسئولان شهرداری و راهنمایی  و رانندگی در میان گذاشتیم. خوشبختانه با نصب علائم ترافیکی و نصب دوربین‌های کنترل نامحسوس و حضور بیشتر مأموران راهنمایی و رانندگی، حوادث بزرگراهی تا حدودی کاهش یافته است. 

  • قرار بود برای خدمات‌رسانی بهتر و دقیق‌تر اورژانس و آتش‌نشانی با هم ادغام شوند. این بحث به کجا رسید؟

وظایف هر کدام از این سازمان‌ها جداگانه تعریف شده است. زمان بروز حادثه، نجات مصدوم از صحنه حادثه و خارج کردن آن از محل خطر به عهده آتش‌نشانان است و انتقال مصدوم به بیمارستان به عهده اورژانس. ولی مدتی است بحث ادغام مطرح است که در واقع همان مدیریت واحد شهری است.

 اگر این مدیریت شکل بگیرد، خدمات‌رسانی در شهر به حد ایده‌آل می‌رسد.  وضع تجهیزات و امکانات منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این امکانات به روز است؟  با حمایت مدیر عامل جدید سازمان آتش‌نشانی امکانات و تجهیزات منطقه وضع بسیار خوبی دارد. امسال هم تجهیزات جدیدی به ایستگاه‌ها منطقه اضافه شده و ظرفیت‌های قابل توجهی پیدا کردیم.

 از جمله این امکانات می‌توان به افزایش 2 دستگاه بالابر، 6 دستگاه خودرو پیشرفته، یک دستگاه خودرو نجات با تجهیزات کامل و چند خودرو تخصصی ویژه حریق پمپ بنزین و تانکر‌های بزرگ سوخت اشاره کرد.

  •  تخصص نیروهای آتش‌نشانی منطقه در چه حدی است؟

تمام پرسنل آتش‌نشانی دوره‌های تخصصی آتش‌نشانی را گذرانده‌اند و کاملاً به کارشان مسلط هستند. کلاس‌های آموزش‌های مستمر هم برای آنها تشکیل می‌شود و به جرأت می‌گویم که در این زمینه هیچ مشکلی نداریم. همچنین قرار است به زودی 500 نیروی متخصص به نیروهای سازمان اضافه شوند که تعدادی از آنها در منطقه 8 به کار گرفته می‌شوند.

همشهری محله - 8 

کد خبر 91343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز