همشهری آنلاین: آیت الله هاشمی رفسنجانی در آغاز اجلاس ششم دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری با بیان سخنانی در بزرگداشت هفته دفاع مقدس، گفت: نباید بگذاریم ارزش‌های دوران دفاع مقدس فراموش شود.

به گزارش مهر، رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ارائه راهکارهایی برای حل مناقشات موجود در کشور در نماز جمعه آخر خود، گفت: برخی افراد دلسوز و خیرخواه در حال تنظیم راهکارها هستند تا فضای جامعه به فضای نقادی صحیح و دلسوزانه و بدون درگیری کشیده شود.

وی افزود: جنگ ختم شد و ما وعده پیروزی الهی و شکست دشمن متجاوز را می‌بینیم. سرنوشت صدام و منافقین و حامیان آنان روشن است و هیچ یک بدون کیفر نماندند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ما در جنگ هم پیروزی سیاسی داشتیم و هم پیروزی نظامی و دنیا ما را به عنوان مظلوم و ذی حق شناخت اگر چه هنوز همه حقوقمان را دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خویش با بیان اینکه امروز در سازمان ملل آتش تهیه علیه نظام و کشور می‌ریزند گفت: این مسائل و مسائلی که در کشور و اطراف کشور وجود دارد هشدار می‌دهد که باید خیلی مواظبت کنیم و خود را برای هر شرایطی آماده کنیم که ان شاء الله شرایط ناگواری پیش نخواهد آمد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آن‌ها در حال طراحی و برنامه ریزی علیه ما هستند اگر چه بسیاری از این برنامه ریزی‌ها جنگ روانی است و می‌خواهند ما را قبل از مذاکرات در موضع انفعال قرار دهند اما احتمال تصمیمات نا‌مناسبی هم وجود دارد که باید با دیپلماسی فعال جلوی آن را بگیریم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی طراح و بنیانگذار این مسیر بودند و ما آنقدر از ایشان میراث گرانبها داریم که بتوانیم در هر شرایطی از آن بهره گیری کنیم.

وی با اشاره به وظایف نمایندگان مجلس خبرگان در شرایط حاضر گفت: ما باید همه مواظب باشیم و به عنوان علمای با بصیرت و مورد اعتماد مردم در این شرایط نقش درستی ایفا کنیم. ما همه شرایط را می‌دانیم در آستانه آغاز سال تحصیلی هم قرار داریم که رسانه‌های خارجی جنگ روانی شدیدی را علیه ما انجام می‌دهند باید با درنگ، تامل و هوشیاری وضعیت موجود را به وضعیت خوبی تبدیل کنیم.

رئیس مجلس خبرگان نیاز اصلی جامعه در شرایط فعلی را "اتحاد" توصیف کرد و گفت: باید موانع اتحاد را برداریم و عوامل دست اندرکار با نشاط بخشیدن به جوانان و قشر تحصیل کرده و ارتباط حوزه و دانشگاه مسائل را حل کنیم.

وی گفت: همکاری مراجع و حوزه‌ها با نظام نیاز بسیار مهمی است ما در طول سی سال گذشته هیچ وقت مشکلی با حوزه‌ها نداشته‌ایم و انشاء الله باز هم نخواهیم داشت و مسائل کوچک نباید باعث شکاف‌های بیشتر شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم پیدا کردن راه‌هایی برای همدلی بین اقشار مردم گفت: در اظهارات رهبری به اندازه کافی محورهایی در این خصوص موجود بود که اگر به این رهنمودها توجه شود مشکلات موجود حل می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب درخطبه‌های نماز جمعه و عید فطر گفت: ایشان با یک واقع بینی فضای تهمت و مشاجرات نامشروع را محکوم کردند چیزی که ماه‌ها در جامعه ما وجود دارد و باعث دورشدن دل‌ها شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه باید به قانون مقید باشند، گفت: هیچ کس نباید توقع داشته باشد اگر خلاف قانون عمل کرد از او گذشت شود اگر مراعات نکنیم بی‌قانونی تبدیل به هرج و مرج می‌شود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری بر دوری از مکر و فریب و تملق و دروغ تاکید کرد: این موارد بلای جان جامعه‌ای است که گرفتار آن شود و صمیمیت و شفافیت و پرهیز از فریبکاری جامعه را در فضای اخلاقی با ارزشی قرار می‌دهد و زندگی را شیرین می‌کند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر معالجه با دارو در حد ممکن قبل از معالجه با جراحی باید انجام شود، گفت: این تعبیر، تعبیر درستی است و در مسیر اجرای قانون، قانون نیز خواهان آن است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مفید بودن انتقاد از سوی منتقدان دلسوز و در چارچوب اصول و مقررات خاطر نشان کرد: انتقادات و مچ گیری‌هایی که خارج از قانون باشد نمی‌تواند مفید بوده اما اگر این انتقادات در چارچوب قانون باشد و رعایت شود باید پذیرفته باشد که البته رهبری بر آن تاکید کردند.

وی ادامه داد: ایشان بر لزوم دفاع افراد از حق خود و بسیاری مسائل دیگر تاکید کردند که محورهای فراوانی در آن یافتم که همه مفید است، هم وظیفه قانونی است هم با تاکید ایشان جدیت بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اگراین مجموعه همه با هم اجرا شود بسیاری از درگیری‌ها و اعتراضات و آنچه امروز شاهد آن هستیم و کسی نمی‌تواند منکرش شود تبدیل به تبادل نظر بین انسان‌های صاحب نظر می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری این نکته که وی نظرات و راهکارهای خود را برای حل مناقشات موجود در نماز جمعه آخر خود ارائه کرده است، خاطر نشان کرد: عده‌ای افراد دلسوز و خیرخواه در حال تنظیم آن راهکارها هستند تا اقدامی شود تا فضای جامعه را از فضای فعلی به فضای نقادی صحیح و دلسوزانه بدون درگیری‌هایی که می‌تواند عواقب بدی داشته باشد، بکشانیم.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی خاطر نشان کرد: شروع سال تحصیلی می‌تواند ضرورت بیشتر برای رفع ابهامات داشته باشد تا همه چیز روشن تر شود.

رئیس مجلس خبرگان در موضوع سیاست خارجی نیز تاکید کرد: درصحنه بین الملل باید دیپلماسی فعال داشت امروز و فردا کردن و به امید روز حادثه نشستن جواب نمی‌دهد دشمنان ما خیلی فعال هستند، جنگ روانی دارند و توصیه می‌کنم ما هم باید آمادگی داشته باشیم ما بیش از حدمان چیزی را مطالبه نمی‌کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در مسائل داخلی نیز مسئولان ذیربط باید بیش از این کار کنند ما دارای مشکلاتی از قبیل رکود اقتصادی، بیکاری، واردات فوق العاده زیاد که تولیدات را تحت الشعاع قرار داده هستیم با این شرایط و افت 50 درصدی درآمد نفت در این شرایط مشکلات اضافه می‌شود بنابراین فکر می‌کنم کار بیشتر و برنامه ریزی بیشتر در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی اصلی رهبری می‌تواند ما را از این فضا دور کند.

رئیس مجلس خبرگان تصریح کرد در زمان استقرار دولت جدید و تشکیل کابینه نیز رکودی تحمیل شد و یکی از نیازهای جدی که باعث می‌شود مردم بیشتر در صحنه باشند این است مسائلی که کم کم مردم را رنج می‌دهد حل شود.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اعضای مجلس خبرگان نیز حتما در خصوص این مسائل نظرات و نصایحی دارند که در مدت برگزاری اجلاس خبرگان این سخنان را خواهیم شنید و استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 90963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز