سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس مجلس خبرگان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رعایت قانون گفت: ما همه باید بر محور قانون حرکت کنیم، بعد از 30 سال همه‌ زندگی ما می‌تواند قانونمند باشد و براساس قانون سیاست‌های کلی، برنامه‌ها و قوانین حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، اکبر هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در مراسم افتتاحیه‌ ششمین اجلاسیه خبرگان در دور چهارم تاکید کرد: خیرخواهان در حال تنظیم اقداماتی برای برون‌رفت از فضای کنونی هستند.

او همچنین به بیانات مقام معظم رهبری در مورد دادگاه‌ها و محکوم کردن سوءاستفاده از مسائل مطرح ‌شده و اعترافات اشاره و اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند آن چیزی اعتبار قانونی دارد که متهم در مورد خودش بگوید نه آن چیزی که در مورد دیگران می‌گوید و آن چیزی که مربوط به دیگران است، اعتبار ندارد.

رئیس مجلس خبرگان تاکید کرد: اگر تخلفی هست باید با متخلف برخورد شود، این درست نیست که هرکسی هرچیزی که خواست بگوید و هررسانه هرچیزی که خواست بنویسد و ما شاهد بی‌احترامی به شخصیت، آبرو و حیثیت افراد باشیم.

این تذکر رهبری مانند دیگر تذکرات‌شان اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه «مقام معظم رهبری تاکید داشتند که سیاست ما باید براساس و مبنای رفتار حضرت علی(ع) باشد» ادامه داد: رهبری بحث مدارای حداکثری و برخورد حداقلی با مخالفان را مطرح کردند. کسانی که در چارچوب قانون حاضرند کار کنند و با اصول مشکل ندارند.

او ادامه داد: رهبری بحث دوری از مکر، فریب و دروغ را مطرح کردند؛ چراکه اینها بلای جان و جامعه است. در جامعه باید صداقت، صراحت، صمیمیت و شفافیت و پرهیز از فریبکاری حاکم باشد.

باید در جامعه فضای اخلاقی با تکیه بر ارزش‌ها حاکم باشد و اینها باعث می‌شود که فضای جامعه فضای خوب و بااخلاقی باشد. رئیس مجلس خبرگان تاکید کرد: مقام معظم رهبری بحث معالجه با دارو تا آن‌جا که ممکن است قبل از معالجه با جراحی را عنوان کردند و این تعبیر درستی است و قانون نیز بر این مسئله تاکید دارد و در این ارتباط باید در مسیر اجرای قانون حرکت کرد و در واقع قانون هم همین را می‌خواهد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر مفید بودن انتقادات دلسوزانه در چارچوب اصول و مقررات تاکید داشتند و انتقاداتی که در راستای مچ‌گیری و خارج از مقررات باشد، مفید نیست ولی انتقاداتی که در چارچوب اصول، قانون و مقررات است باید پذیرفته شود و احترام اینگونه منتقدان باید رعایت شود.

کسی نمی‌تواند منکر باشد

او همچنین به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در مورد لزوم رعایت حق افراد و اینکه افراد از خودشان دفاع کنند نیز اشاره کرد و گفت: صحبت‌های ایشان محورهای فراوانی دارد؛ همه‌ صحبت‌های ایشان مهم است که من در اینجا به چند نکته‌ آن اشاره کرده‌ام. 

همه دست‌اندرکاران و کسانی که وظیفه قانونی دارند باید با جدیت بیشتری این محورها را در دستور کار قرار دهند و آن را رعایت کنند و اگر این مجموعه فرمایشات همه با هم اجرا شود بسیاری از درگیری‌ها، اعتراضات و چیزهایی که شاهد آن هستیم و کسی نمی‌تواند منکر آن باشد به مباحثی بین انسان‌های متعهد و متمدن و متخصص تبدیل می‌شود که مردم خود، آنها را گوش می‌کنند و براساس تشخیص خود تصمیم می‌گیرند و باعث بهبود شرایط می‌شود.

در نماز جمعه گفته‌ام

رئیس مجلس خبرگان یادآوری کرد: در حال حاضر عده‌ای از افراد خیرخواه در حال تنظیم مسیر و اقداماتی هستند که براساس سخنان مقام معظم رهبری و نظرات صاحب‌نظران، فضای جامعه را از وضع کنونی به سمت فضایی بهتر، دلسوزانه‌تر و بدون درگیری و اینکه حالت بدی در جامعه وجود نداشته باشد سوق دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: ما در صحنه‌ جهانی احتیاج به دیپلماسی مؤثر داریم و با امروز و فردا کردن و انتظار حادثه‌ای داشتن مسائل به پیش نمی‌رود و اتفاقی رخ نمی‌دهد.

دشمنان ما فعال هستند، در حال مذاکره هستند، طراحی می‌کنند، جنگ روانی ایجاد می‌کنند و ما باید آمادگی داشته باشیم و این اقدامات را خنثی کنیم، ما در پی حق خود هستیم. ما از حق خود بیشتر چیزی نمی‌خواهیم و ان‌شاءالله همان‌طور که خداوند تاکنون توفیق داده است، ادامه خواهیم داد.

مسائلی که مردم دارند

وی گفت: در مسائل داخلی نیز باید حقیقتا مسئولان ذیربط بیشتر از این کار کنند. بیکاری، رکود اقتصادی و مشکل واردات فوق‌العاده تولیدات داخلی را تحت فشار قرار داده و مولدها را به‌شدت نگران کرده است؛

لذا من فکر می‌کنم که کار و تلاش بیشتر در چارچوب سیاست‌های کلی مطلوب رهبری، ما را می‌تواند از این وضع خارج کند و مسائلی را که مردم دارند و با آن روبه‌رو هستند، حل کند.
مردم باید بانشاط بیشتری در صحنه باشند و امیدوارم این مسائل حل شود. البته آقایان خبرگان نیز هر کدام نصایحی دارند که در طول اجلاس این مباحث را مطرح می‌کنند و ما صحبت‌های این بزرگان را خواهیم شنید.

شرایط وحدت را آماده کنیم

رئیس‌مجلس خبرگان گفت: باید شرایط اتحاد و وحدت در جامعه را فراهم کنیم و موانع اتحاد و وحدت در جامعه را برداریم. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «عوامل بخشیدن روحیه نشاط و تلاش به جامعه و جوانان و نیروهای تحصیل‌کرده، در این ارتباط بسیار نقش دارند» ادامه داد: باید در این راستا فکری بکنیم و موانعی را که در این ارتباط وجود دارد برداریم.

مراجع، حوزه، دانشگاه

وی در ادامه به اهمیت تعامل حوزه و دانشگاه اشاره و اظهار کرد: امروز تعامل و ارتباط حوزه و دانشگاه بسیار مهم است. البته خیلی‌ها تلاش می‌کنند که بین این دو مرکز فاصله بیندازند، باید مواظب باشیم که این اتفاق نیفتد و تفرقه و فاصله ایجاد نشود و اینکه تهییج ایجاد نکنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری مراجع و حوزه‌ها با کل نظام بسیار ضروری و مهم است.  ما در طول این 30 سال پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌وقت مشکلی با حوزه‌ها نداشته‌ایم و ان‌شاءالله نخواهیم داشت. نباید اجازه داد که مشکلات کوچک باعث ایجاد شکاف شود، البته مراجع، علمای قم و مسئولان کشور به این مسائل توجه دارند.

خطبه‌های عید فطر

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه «راه‌های پیدا کردن وسایل همدلی بین اقشار - که در چارچوب قانون اساسی و مقررات مایل به همکاری هستند - در اظهارات اخیر رهبری به اندازه کافی وجود داشت و با اتکا به آنها می‌توان هدف مقدس وحدت را تامین کرد» ادامه داد: مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه و عید فطر مسائل زیادی را مطرح کردند که اگر ما همه توجه کنیم؛ کسانی که معترض هستند و نیروهای دست‌اندرکار به آن توجه کنند، فکر می‌کنم مشکل جدی که باعث نگرانی باشد، نخواهیم داشت.

البته ممکن است بحث‌ها ادامه داشته باشد که البته اینها برای یک جامعه‌ زنده اشکالی ندارد. او ادامه داد: مقام معظم رهبری از راهپیمایی مردم در روز قدس ابراز رضایت کردند؛ مردم یکپارچه آمدند و یادگار امام(ره) را حفظ کردند و علاقه‌مندی خود را به این یادگار و میراث نشان دادند.

همه مواظب باشند

رئیس مجلس خبرگان همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری فضای تهمت، مشاجرات نامشروع و تخریب را در کشور محکوم کردند و این بیانگر واقع‌بینی ایشان و توجه به این نقطه‌ چرکین است که در جامعه‌ ما وجود دارد و باعث می‌شود که دل‌ها در کشور ما از هم دور شود.

همه باید به این مسئله توجه کنند نه اینکه یک بخشی توجه کند و بخش دیگر توجه نکند. همه باید توجه کنند که فضای تهمت و تخریب، ناامنی فکری و فضای بدبینی به‌وجود می‌آورد و جامعه آسیب می‌بیند. وی ادامه داد: همه‌ گروه‌ها، احزاب، نهادها همه باید مواظب باشند که با صداقت عمل کنند، فضا آلوده نشود و کارها به خوبی انجام شود.

باید هوشیار باشیم

رئیس مجلس خبرگان گفت: تنها راه برای برون‌رفت از وضعیت کنونی در کشور وحدت است و صحبت‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه و عید فطر می‌تواند محور این وحدت باشد. وی تاکید کرد: ما به‌عنوان نمایندگان مردم، به‌عنوان علمای دارای شرایط و کسانی که مردم به ما اعتماد کرده‌اند، مسئولیت مهمی داریم و باید در مسائل نقش درستی را ایفا کنیم؛ ما همه به شرایط آگاه هستیم و باید هوشیار باشیم.

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که در این شرایط لازم داریم و با هر کسی که صحبت می‌کنیم نیز بر این مسئله تاکید دارد؛ مسئله‌ اتحاد است. اتحاد ملت ما در شرایط کنونی بزرگ‌ترین وسیله برای دفع شرها و توطئه‌های دشمنان و پیشرفت کشور و جلو بردن امور کشور است.

حاشیه‌های اجلاس

در جایگاه خبرنگاران هنگامی گشوده شد که رئیس مجلس خبرگان سخنان خود را آغاز کرده بود.

جایگاه نایب رئیس مجلس خبرگان در سمت چپ هاشمی رفسنجانی خالی بود، علت این غیبت، بیماری وی اعلام شد.

هنگام سخنان رئیس مجلس خبرگان سکوت کامل بر جلسه حکمفرما بود و بسیاری از نمایندگان،یادداشت‌برداری می‌کردند.

عباس واعظ طبسی   و   حسن روحانی، بلافاصله بعد از پایان سخنرانی هاشمی رفسنجانی، اجلاس خبرگان را ترک کردند.

یک بنر تسلیت نیز به‌مناسبت شهادت ماموستا شیخ‌الاسلام نماینده مردم کردستان   در سالن نصب شده بود.

برخی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بدون اتومبیل شخصی و با تاکسی به محل اجلاس آمده بودند.

سخنرانی هاشمی رفسنجانی که تمام شد، نمایندگان مجلس خبرگان به نوبت در جایگاه حاضر شدند و مطالب مورد نظرشان را بیان کردند.

پس از سخنرانی هاشمی، قربانعلی دری نجف آبادی از خبرنگاران خواست از صحن مجلس خارج شوند و به این ترتیب ادامه جلسه خبرگان به‌صورت غیرعلنی و محرمانه برگزار شد.

سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیروز میهمان خبرگان بود و در سخنرانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران با اقتدار، منطق و ابتکار عمل وارد گفت‌وگوهای اکتبر با 6 کشور خواهد شد.

کد خبر 91023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز