چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

محمدرضا جمالی: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که حسب تدبیر امام(ره) روز قدس نام گرفت، به‌رغم گذشت نزدیک به 30 سال از برگزاری آن همچنان که گذر سال بر آن قرار می‌گیرد روز‌به‌روز شکوهمندتر و پررونق‌تر می‌شود.

نگرش معطوف به استراتژی امت واحده اسلامی که در پیام‌های انقلاب اسلامی متبلور بود، یکی از خاستگاه‌های خود را در مسئله فلسطین و قدس شریف قرار می‌داد و به همین منظور روز قدس آیینی از اهتمام مسلمین به مسئله اول جهان اسلام است.

وحدت کلمه مهم‌ترین وجهی است که از روز قدس به‌دست می‌آید و از این منظر استراتژی «وحدت اسلامی» که شرط لازم برای رسیدن به امت واحده اسلامی است از آن به‌دست می‌آید.

برخی از رهبران غربی و سران دولت‌های اسلامی فکر می‌کردند می‌توانند با برقراری روابط دیپلماتیک و دادن امتیازاتی به دولت صهیونیستی، خطرات و تهاجمات این دولت را خنثی کنند؛ غافل از اینکه موجودیت رژیم صهیونیستی به‌دلیل ایدئولوژی نژادپرستانه آن نه‌تنها هرگونه آیین زندگی مسالمت‌آمیز ادیان را نفی می‌کند بلکه بر تفوق‌طلبی و برتری‌طلبی نژادی و آیینی می‌کوشد.

بنابراین برقراری مناسبات دیپلماتیک و رد و بدل کردن کادر دیپلماتیک بین برخی کشورهای اسلامی و دولت صهیونیستی در سطحی صوری مانده و در بدنه عظیم ملت‌های مسلمان آن کشورها وارد نشده است.

بنابراین امام با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌صورت غیر مستقیم تأکید می‌کنند که فلسطین چنان‌که جبهه استکبار تأکید می‌کرد یک مسئله عربی نیست بلکه یک موضوع اسلامی و مسئله اول جهان اسلام است و نمی‌توان دل به تحقق امت اسلامی داشت اما از پیکر زخمی امت اسلامی غافل شد.

رمز دیگر پایداری این روز گرانقدر که می‌تواند وحدت اسلامی را مهیا کند خطاب قرار گرفتن آحاد مردم و توده‌های انسانی در سرزمین‌های اسلامی است. در معاهدات، قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها برای فلسطین، مردم کشورهای اسلامی نقشی نداشتند و این دولت‌ها بودند که براساس منطق دیپلماسی اقداماتی را انجام می‌دادند و نفع و ضرر خود را در نظر داشتند اما پیام امام(ره) فارغ از سیاست‌کاری‌های رایج، منطق مردمی داشت و فهم عموم مردم و نخبگان جهان اسلام را در نظر داشت.

براساس این منطق گرانسنگ بود که سیاست‌بازی‌ها و سیاسیون که مخاطب آنها دولت‌ها هستند، نتوانسته‌اند هیچ جایگزین و اقدامی در اندازه وزن روز جهانی قدس ایجاد کنند. وقتی پیامی منطق مردمی داشته باشد و مردم را مخاطب خود قرار دهد، می‌تواند میراث واحده اسلامی را آسان‌تر محقق کند.

امت واحده اسلامی یک مفهوم قرآنی است، فلسطین یک کشور عربی و در منطقه‌ای از مدیترانه با خصایص و واقعیت‌های خود قرار گرفته است. ضرورت‌های علم سیاست ایجاب می‌کرد براساس معنا و منافع همسایگان بتوانند در موقعیت‌های متفاوت و خاص، واکنش‌های متناسب داشته باشند.

یک مسئله منطقه‌ای ربطی به آن سوی منطقه ندارد اما امام با در نظر داشتن خطری که صهیونیست‌ها برای جهان اسلام و بشریت دارند و منطق آنها بر خشونت، نژادپرستی، رعب، تهدید، غصب و اشغالگری است آن‌را یک مسئله اسلامی اعلام فرمودند و موضوع را نه مختص یک منطقه خاص بلکه همه آزادیخواهان جهان را مخاطب قرار دادند.

امروزه نه‌تنها پیش‌بینی امام از خطر غده سرطانی اسرائیل درست بوده بلکه راهکار ایشان نیز برای تحقق امت اسلامی برای محو اسرائیل نیز از منطق استواری برخوردار بوده است.

محتوای پیام امام برای بزرگداشت این روز در سراسر جهان و همبستگی با مردم فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف یک جزء از کل تحقق احیای کرامت الهی انسان دربند است.

کد خبر 90689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز