سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

این روزها در مراکز خرید و فروشگاه‌های منطقه، حال و هوای خاصی به چشم می‌خورد

دانش‌آموزان به اتفاق والدین خود، خرید لوازم مدرسه را آغاز کرده‌اند. برخی، مشغول خرید کیف و کفش هستند و عده‌ای هم لوازم‌التحریر مورد نیازشان را تهیه می‌کنند. انواع دفترهای فانتزی و مدادهای رنگی با قاب و شکل و شمایل گوناگون، انواع خودکار و غلط‌گیر، پاک‌کن و مدادتراش و ... در  بوتیک مغازه‌های لوازم‌التحریرفروشی و فروشگاه‌ها گذاشته شده و چشم دانش‌آموزان را به خود خیره می‌کند.

 آنها با دیدن کیف‌های رنگارنگ، کفش‌های زیبا و متنوع، مانتوهای رنگی و زیبا و ... سرذوق آمده و سعی در  انتخاب بهترین‌ها دارند. در این بین، برخی والدین از قیمت لوازم‌التحریر گلایه می‌کنند زیرا بهای آنها در  چند روزگذشته افزایش یافته و از همه مهم‌تر، قیمت اجناس در  هریک از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها متفاوت است.

برای بررسی این موضوع و کمک به والدین، سری به مراکز خرید و فروشگاه‌های لوازم‌التحریر موجود در خیابان‌های میعاد، لطیفی، مهران و شکوفه، همچنین فروشگاه شهروند خیابان مینا رفتیم و قیمت انواع لوازم‌التحریر، کیف و کفش و ... را بررسی کردیم.

مداد مشکی

مداد، یکی از لوازم نوشت‌افزاری و مورد نیاز دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی است ولی کاربرد بیشتری در  بین دانش‌آموزان ابتدایی دارد. این وسیله نوشتاری را می‌توانید با قیمت 100 تومان تهیه کنید. البته، قیمت آن براساس نوع، کیفیت و شرکت تولیدکننده متفاوت است و بهای آن تا 280 تومان هم می‌رسد. 

مداد قرمز 

هر چند استفاده از مداد قرمز در میان دانش‌آموزان مقاطع مختلف ممنوعیتی ندارد، اما دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از این مداد بیشتر از دیگران استفاده می‌کنند. قیمت مداد قرمز در منطقه ما بین 105 تا 285 تومان است.

 مدادتراش

دانش‌آموزان ابتدایی به دلیل استفاده زیاد از مداد، مجبور به خرید مدادتراش هستند. مدادتراش‌ها انواع و شکل‌های متفاوتی دارند. جنس پلاستیکی آنها بهترین نوع است و والدین هنگام خرید لوازم‌التحریر می‌توانند، مدادتراش‌ها را با قیمت100 تا 350 تومان خریداری کنند. نوع رومیزی این مدادتراش‌ها هم گران‌تر است و می‌توان از آنها روی میز کار یا میزتحریر دانش‌آموزان در منزل استفاده کرد. قیمت این مدادتراش‌ها 400 تا2 هزار و 500 تومان است.

پاک کن 

دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیش از دیگران نیازمند پاک‌کن هستند. این افراد در  ابتدای یادگیری سواد خواندن و نوشتن هستند و گاهی در  نگارش کلمات و جملات اشتباه می‌کنند. پاک‌کن‌ها هم سایزها و رنگ‌های مختلفی دارند. برخی از آنها به اشکال گوناگون مانند حیوانات و گل‌ها عرضه می‌شوند و برخی هم بوی خوشی دارند. قیمت پاک‌کن‌ها در  منطقه مابین 160 تا 500 تومان است.

مداد رنگی

مدادهای رنگی از 2 نوع مقوایی و استوانه‌ای یا قاب فلزی عرضه می‌شوند. مدادهای رنگی استوانه‌ای 6 رنگ باقیمت 2 هزار و200 تومان، 12 رنگ با قیمت 4 هزار و400 تومان و 24 رنگ با قیمت 6هزار و600 تومان در فروشگاه‌های منطقه به فروش می‌رسند.  مداد رنگی موجود در بسته‌بندی‌های مقوایی را هم می‌توانید به صورت 12، 6 و 24 رنگ با قیمت یکهزار و200 تومان، 2هزار و400 تومان و 3 هزار تومان خریداری کنید.

جامدادی

برای نگهداری بهتر از مداد‌ها در  دوران تحصیل، می‌توان از جامدادی استفاده کرد. جامدادی‌ها در  طرح و رنگ‌های مختلف و متنوع تولید و عرضه می‌شوند. جامدادی‌ها را می‌توانید با قیمت هزار تا 5 هزار تومان از لوازم‌التحریر فروشی‌ها و فروشگاه‌ها تهیه کنید. 

خودکار

دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان، از خودکار به عنوان ابزار اصلی نوشتن استفاده می‌کنند. این نوع لوازم‌التحریر با مارک‌های مختلفی در فروشگاه‌های منطقه یافت می‌شوند و رنگ‌های متفاوتی دارند. خودکار آبی قیمتی نزدیک به 270 تومان و قرمز 280 تومان دارد. نوع دیگری از خودکار هم وجود دارد که به قیمت 170 تومان در  4 رنگ قرمز، آبی، مشکی و سبز عرضه می‌شوند.

لاک غلط‌گیر 

دانش‌آموزان ابتدایی، از پاک کن برای رفع اشتباهات نگارشی خود استفاده می‌کنند و دانش‌آموزان مقاطع دیگر نیازمند خرید لاک غلط‌گیر هستند. تا چند سال پیش، لاک غلط‌گیر به صورت محلولی و قطره‌ای عرضه می‌شد، اما امروزه می‌توان از نوع قلمی آن استفاده کرد. لاک غلط‌گیر قطره‌ای 400 تومان و قلمی 600 تومان قیمت دارند. 

خط کش

کوچک‌ترین خط‌کش موجود در  فروشگاه‌ها 20 سانتی‌متر طول دارند و به قیمت 700 تومان عرضه می‌شوند. نوع کریستالی این خط‌کش را هم می‌توان به قیمت 100 تومان خریداری کرد. خط‌کش‌های بزرگ‌تر هم برحسب طول، قیمت‌های متفاوتی دارند.

دفتر یادداشت

این نوع از لوازم‌التحریر، در همه مقاطع مورد نیاز است. دفتر یادداشت‌های کوچک با طرح فانتزی 800 تومان قیمت دارند و بهای‌ اندازه بزرگ آنها، 950 تومان است. دفتر یادداشت‌های معمولی را هم می‌توان بین 500 تا 700 تومان خریداری کرد. 

 دفتر

امروزه، دفترهای فانتزی زیادی وارد بازار شده‌اند و دانش‌آموزان علاقه زیادی به استفاده از آنها دارند. دفتر 50 برگ فانتزی، قیمتی بین 700 تا یکهزار و 800 تومان دارند و دفتر 100 برگ معمولی هم بین یک هزار و100 تا 2 هزار و200 تومان به فروش می‌رسند. دفتر نقاشی و انگلیسی دوخط هم، به ترتیب از 600 تا 3 هزار تومان و یک هزار و 200 تا 2 هزار و300 تومان عرضه می‌شوند.

کیف مدرسه

کیف یکی از وسایل ضروری دانش‌آموزان است. این روزها، دیگر خبری از کیف‌های ساده در  فروشگاه‌های منطقه نیست و بیشتر دانش‌آموزان از کوله پشتی استفاده می‌کنند. کوله‌پشتی‌ها هم در  3 سایز خردسال، بزرگسال و چرخ‌دار عرضه می‌شوند و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند، آنها را از 10 تا 25 هزارتومان خریداری کنند. کیف‌های معمولی هم بهایی بین 5 تا 20 هزار تومان قیمت دارند.

 کلاسور

برخی دانش‌آموزان به جای کیف از کلاسورها استفاده کرده و عده‌ای، این و سیله را برای نگهداری از جزوه‌های درسی خریداری می‌کنند. کلاسور‌ها در  2 نوع دخترانه و پسرانه عرضه می‌شوند و قیمتی بین 5 تا 15 هزار تومان دارند. 

مانتو و شلوار

در گذشته، دانش‌آموزان به اتفاق والدین خود برای خرید مانتو و شلوار مدرسه به مراکز خرید می‌رفتند، اما چند سالی است که برای ایجاد هماهنگی در بین دانش‌آموزان، مدارس اقدام به عقد قرارداد با مراکز تولید پوشاک کرده و همه دانش‌آموزان با خرید از آنها، در یک لباس هم رنگ و هم شکل در  کلاس‌های در س حضور می‌یابند. بطور میانگین، هزینه لباس دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به ترتیب، 15، 25 و 30 هزارتومان است.

  مقنعه

رنگ مقنعه به نوعی باید با رنگ مانتو و شلوار دانش‌آموزان دختر همخوانی داشته باشد. مقنعه‌ها در طرح و مدل‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و قیمتی بین 2 هزار و 500 تا 5 هزار تومان دارند.  برآورد قیمت لوازم مورد نیاز هر دانش‌آموز ـ به غیر از تهیه کتاب و تأمین هزینه سرویس مدارس ـ نزدیک به100 هزار تومان است که برخی خانواده‌های ساکن در  منطقه، توان تهیه آنها را نداشته و بجاست اداره آموزش و پرورش و نهادهای حمایتی اقدامی در این مورد انجام دهند.

اگر چه، تعدادی از دانش‌آموزان محروم منطقه تحت پوشش قرارگرفته و با در دست داشتن بن‌های خرید از سوی اداره آموزش و پرورش، اقدام به تهیه مایحتاج تحصیل خود می‌کنند، ولی چنین کاری نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق است و نباید دانش‌آموزی به دلیل فقر خانواده، از تحصیل باز بماند. 

 کفش مدرسه

از هر کفشی نمی‌توان برای رفتن به مدرسه استفاده کرد. کفش مدرسه باید سبک و نرم باشد زیرا ساعت‌ها در  پای دانش‌آموزان مانده و نباید آنها را در  مسیرخانه تا مدرسه آزار دهد. بهتر است، از کفش اسپرت استفاده کرد. این روزها در  مراکز خرید منطقه، 3 نوع کفش برای استفاده دانش‌آموزان عرضه می‌شود. کفش‌های ورزشی و کتانی، با قیمت 8 تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسند و کفش‌های روبسته ساده هم، از 7 تا 16 هزار تومان قیمت دارند. کفش‌های روباز را هم می‌توان به قیمت 9 تا 18 هزار تومان خریداری کرد.

همشهری محله - 19 

کد خبر 90558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز