گروه بین‌الملل: آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است که براساس آن همه کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای توافق خواهند کرد که سلاح هسته‌ای خود را از بین ببرند.

به گزارش رویترز، 15 عضو شورای امنیت قرار است 24 سپتامبر در نشستی ویژه به ریاست باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد این موضوع را بررسی کنند. آمریکا در این ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به دست می‌گیرد.

پیش نویس این قطعنامه روز جمعه در اختیار تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. مبنای این پیش نویس پیمان منع تکثیر هسته‌ای یا همان ان‌پی‌تی در سال 1970 میلادی است.

در این پیش‌نویس از کشورهای امضا‌کننده ان‌پی‌تی خواسته شده تا مذاکرات درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای خود را آغاز کنند و از دیگر کشورها هم خواسته شده که به این پیمان بپیوندند.

دیپلمات‌ها می‌گویند این پیش‌نویس قطعنامه بخشی از تلاش‌های دولت اوباما برای نشان دادن تغییر موضع آمریکا درباره موضوع خلع سلاح هسته‌ای است. اقدام دولت بوش در نادیده گرفتن تعهدات آمریکا در زمینه خلع سلاح، خشم جهان را برانگیخته بود و دنیا این نقض تعهد را عامل بی‌اثر شدن ان‌پی‌تی می‌دانست.

5 عضو دائم شورای امنیت یعنی انگلیس، آمریکا، چین، روسیه و فرانسه از سلاح هسته‌ای برخوردارند. 3 دولت دیگری که دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند و در این پیش‌نویس نامی از آنها برده نشده عبارتند از پاکستان، هند و رژیم صهیونیستی که با وجود دارابودن سلاح هسته‌ای تاکنون زیر بار امضای ان‌پی‌تی نرفته‌اند.

در این میان اسرائیل حتی حاضر به قبول یا رد دارابودن زرادخانه هسته‌ای خود نشده  که این موضوع با انتقاد بسیاری از کشورهای دنیا رو‌به‌رو شده‌است. با وجود این اخبار و گزارش‌ها از ذخیره هسته‌ای قابل توجه این رژیم خبر می‌دهند.

به گفته دیپلمات‌های شورای امنیت، منظور بعدی این پیش‌نویس متوجه کره‌شمالی است که در سال 2003 از ان‌پی‌تی خارج شد. اندکی پس از آن بمب هسته‌ای خود را آزمایش کرد؛ سپس 2 بمب دیگر یکی در سال 2006 و دیگری در سال‌جاری میلادی را به رخ جهان کشید.

پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا به شورای امنیت ارائه کرده این کشورها را ترغیب می‌کند تا به ان‌پی‌تی بپیوندند و سپس در چارچوب ان‌پی‌تی تسلیحات هسته‌ای خود را محدود کنند؛ امری که کشورهای هسته‌ای دنیا تاکنون حاضر به انجام آن نشده‌اند. این پیش نویس همچنین بدون آنکه به منطقه یا کشور خاصی اشاره کند می‌گوید: از گام‌های برداشته شده برای ایجاد مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای استقبال می‌شود.

پیش از این مصر و چند کشور عربی دیگر خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه شده‌بودند. این پیش نویس همچنین خواستار توافقنامه‌ای برای محدودکردن تولید سوخت‌های فسیلی که امکان استفاده در تسلیحات هسته‌ای را دارد، شده است.

آمریکا در بخش دیگری از این پیش نویس همچنین خواستار خویشتن داری و خودداری کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای از هرگونه آزمایش هسته‌ای شده است. در سال 1996 میلادی و در دوره بیل کلینتون ، آمریکا توافقنامه منع آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کرد. در سال 1999 اما اکثریت جمهوریخواه کنگره آمریکا اعلام کرد این توافقنامه از آنجایی که محدودیت‌های غیرضروری را برای تحقیقات ارتش آمریکا ایجاد می‌کند لغو می‌شود.

کد خبر 90298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز