شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه حوادث: سارقان بین‌المللی بعد از سرقت‌های زنجیره‌ای در تهران، با گذرنامه‌های سرقتی به مسافرت دور دنیا می‌رفتند

تا سرقت‌هایشان را در آنجا ادامه دهند و بعد از مدتی دوباره به ایران برمی‌گشتند و سرقت‌ها را از سر می‌‌گرفتند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری این باند بین‌المللی از20 مرداد امسال آغاز شد؛ زمانی که مرد جوانی به اداره آگاهی رفت و مدعی شد 3 مرد با معرفی خود به‌عنوان مامور پلیس همه پول‌هایش را سرقت‌ کرده‌اند.

شاکی در تشریح ماجرا گفت: تازه از بانک 16 میلیون تومان چک‌پول گرفته بودم و قصد داشتم به محل کارم برگردم که بعد از خروج از بانک 3 مرد سد راهم شدند. آنها خود را مامور پلیس معرفی کردند و بعد از بازرسی بدنی من مدعی شدند که پول‌هایم قلابی است. سپس خودکاری که مجهز به نور ماورای بنفش بود از جیبشان خارج کردند و گفتند که قصد دارند چک‌پول‌ها را آزمایش کنند.

وی ادامه داد: من که باورم شده بود مردان غریبه مامور پلیس هستند، گفتم که پول‌ها را تازه از بانک گرفته‌ام و سپس همه چک‌پول‌ها را در اختیارشان قرار دادم. آنها هم بعد از بررسی پول‌ها، تمامی 16 میلیون تومان را به من پس دادند و با گفتن این جمله که « ببخشید، اشتباه شده بود. همه پول‌های شما واقعی هستند»، سوار ماشین شدند و رفتند.

هنوز لحظاتی از رفتن آنها نگذشته بود که احساس کردم پول‌هایم کم شده‌اند. برای همین شروع به شمردن آنها کردم و آنجا بود که متوجه شدم حدود 4 میلیون تومان از چک‌پول‌ها ناپدید شده و توسط ماموران قلابی به سرقت رفته است.

با شکایت این مرد، رد زنی سارقان که از شگردشان معلوم بود که   از کف‌زنان طایفه فیوج هستند در دستور کار کارآگاهان اداره 5 آگاهی قرارگرفت.

بررسی‌ها روی این پرونده ادامه داشت تا اینکه چند شکایت مشابه دیگر در اختیار پلیس قرار گرفت. در تمامی این شکایت‌ها 3 مرد با معرفی خود به‌عنوان مامور پلیس به سراغ مشتریان بانک‌ها رفته بودند و به بهانه جعلی بودن چک‌پول‌های آنها، اقدام به کف‌‌زنی کرده بودند.

درحالی‌که چهره‌نگاری سارقان نشان می‌‌داد که همه سرقت‌ها توسط یک باند صورت گرفته است، بررسی‌ها برای یافتن ردی از متهمان ادامه یافت. در این بین ماموران متوجه شدند برخی از سرقت‌ها در نزدیکی بانک‌هایی صورت گرفته که مجهز به دوربین مداربسته در داخل و خارج بانک بوده‌اند.

بنابراین تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در این مرحله از تحقیقات، پلیس موفق شد به تصویر واضحی از چهره ماموران قلابی دست پیدا کند.

با به دست آمدن این سرنخ، حدس ماموران پلیس درست از آب درآمد. تحقیقات نشان می‌داد یکی از اعضای باند یک مجرم سابقه‌دار طایفه فیوج است که پیش از این هم توسط پلیس دستگیر و راهی زندان شده بود.

با این اطلاعات، دستگیری متهم در دستور کار ماموران قرار گرفت و با شناسایی پاتوق‌های این مرد، وی توسط ماموران دستگیر شد.متهم که سلیم نام دارد به اداره آگاهی منتقل شد و تحت بازجویی قرار گرفت.

او گرچه ابتدا مدعی بود که اشتباهی دستگیر شده اما وقتی متوجه شد که دوربین‌های مداربسته بانک چهره او را هنگام سرقت ضبط کرده‌اند، لب به اعتراف گشود و گفت که این سرقت‌‌ها را با همدستی 6 نفر از دوستانش انجام داده است.

بعد از اعترافات سلیم، مخفیگاه دیگر همدستان او نیز شناسایی شد و تمامی متهمان در عملیات‌های جداگانه پلیس، دستگیر شدند.

سارقان بین‌المللی

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای این باند با خودروهای پژو 405، پرشیا، پراید و سمند به سراغ طعمه‌های خود می‌رفتند و تاکنون بیش از 100 میلیون تومان با این شگرد از طعمه‌هایشان سرقت کرده‌اند.

وی ادامه داد: اعضای این باند با اطلاع از اینکه کف زنی در خارج از کشور یک نوع تردستی به‌حساب می‌آید و محکومیت و مجازات آن با ارتکاب سرقت فرق دارد، با استفاده از گذرنامه‌های سرقتی به کشورهای چین، مالزی، بلغارستان، روسیه و چند کشور اروپایی سفر می‌کردند و در آنجا سرقت‌هایشان را ادامه می‌دادند.

رئیس پلیس آگاهی تهران افزود: اعضای این باند بیشتر خود را به عنوان مامور مبارزه با مواد‌مخدر یا پلیس آگاهی معرفی می‌کردند و با نشان دادن کارت‌های قلابی نقشه‌های خود را عملی می‌کردند.

طعمه‌های این باند نیز اغلب مشتریان بانک‌ها بودند که هنگام دریافت مبالغ میلیونی از بانک، از سوی سارقان شناسایی شده بودند.سرهنگ محمدیان خاطرنشان کرد: تا‌کنون هویت 10شاکی پرونده مشخص شده و تحقیقات برای شناسایی دیگر مالباختگان ادامه دارد.

کد خبر 90292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز