همشهری آنلاین: یک متخصص اکولوژی دریایی نسبت به تخریب رودخانه‌ها و ورود پسابهای شهری و گل و لای به بستر زندگی ماهی‌های خزر هشدار داد.

محمد رضا فاطمی در گفتگو با مهر با تاکید بر خطر تخریب فیزیکی رودخانه‌ها و ورود شن و ماسه بر اثر ساخت و سازها و پلها و فعالیتهای عمرانی در مسیر رودخانه‌ها گفت: ورود آلاینده‌ها به آب رودخانه‌ها باعث کدر شدن آب و به خطر افتادن زندگی ماهی‌هایی خزر می‌شود که در رودخانه‌ها تخم ریزی می‌کنند.

این متخصص اکولوژی دریایی انقراض ماهیان خاویاری و همینطور ماهیان سفید را نمونه‌های مناسبی برای تخریب رودخانه و ورود آلاینده‌های شهری به رودخانه‌ها دانست و افزود: مهمترین مناطق تخم گذاری ماهیها تخریب شده است و تداوم این وضع می تواند آسیبهای جبران ناپذیری به ترکیب اکولوژیک دریایی بزند.

فاطمی احداث بنادر در دهانه رودخانه‌ها را از مهمترین دلایل تخریب معرفی و تاکید کرد: ماهیها در دهانه رودخانه‌ها تجمع و در همانجا تخم گذاری می‌کنند با این حال رفت و آمد شناورها و تجمع آنها آرامش آب به عنوان بستر حیات ماهی‌ها را بهم می‌زند و اجازه زندگی به آنها را نمی دهد.

این متخصص محیط زیست اضافه کرد: برای نمونه نسل ماهی‌های مهاجر در دریای خزر در حال نابودی است و ماهیان خاویاری در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. با همه اینها هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و این اتفاق ضربه مهملکی به محیط زیست دریایی است. در این مناطق محیط زیست به خطر افتاده ولی از طرف دیگر قوانینی در خصوص سواحل شنی تصویب می‌شود که به خودی خود حساسیتی ندارند و کاربرد تفریحی دارند.

محمد رضا فاطمی سواحل شنی را به نسبت رودخانه‌ها کم اهمیت‌تر دانست و گفت: در سواحل شمالی به جز پارک ملی بوجاق (سفید رود) و منطقه شکار ممنوع تالاب گلستان و همین طور خلیج میانکاله دیگر سواحل شمال شنی هستند و خطر زیست محیطی کمتری به نسبت مناطق یاد شده دارند اما به این مناطق توجهی نمی‌شود و روز به روز در حال تخریب هستند.

کد خبر 89805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز