گروه سیاسی: مجلس در نخستین جلسه خود پس از پایان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، شاهد حاشیه‌هایی در همین زمینه بود

الیاس نادران نماینده مردم تهران در تذکری خواستار بررسی مدرک تحصیلی دکترای معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و وعده امتیازات مالی وی به یکی از استان‌ها که رای احمدی‌نژاد در آنها بالا بوده، شد. علی اصغر زارعی نیز به جمع خبرنگاران آمد و توضیحاتی درباره پشت پرده حوادث روز رای اعتماد داد.

الیاس نادران که در روز سوم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، در تذکری از رئیس مجلس خواست تا از انتشار غیرقانونی برگه‌های نظرسنجی بین نمایندگان ممانعت به عمل آورد، دیروز نیز مدرک تحصیلی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری را وسط کشید.

او در جلسه رای اعتماد، انتشار برگه‌های نظرسنجی از نمایندگان درباره وزیران پیشنهادی را منتسب به محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری کرده بود. نادران با اشاره به اصرار رئیس‌جمهوری در زمان استیضاح کردان وزیر سابق کشور که گفته بود مدارک مسئولان باید بررسی شود، تصریح کرد: برای ما نیز به‌عنوان نمایندگان مردم باید بالاخره روشن شود که این آقایان آیا دکترا دارند یا ندارند، اگر دارند مسئله منتفی شود ولی اگر ندارند باید نسبت به این مسئولان اجرایی جدی‌تر برخورد شود.

نماینده مردم تهران اذعان داشت: یکسال پیش درخصوص اینکه در دفترچه محرمانه دولت برای آقای رحیمی ذکر عنوان دکترای حقوق شده بود، تذکری به رئیس جلسه دادم که ایشان قول بررسی دادند.

وی افزود: علت اینکه مجدداً این تذکر را مطرح می‌کنم این است که برگه‌ای دریافت کردم که مؤسسه فرهنگی - آموزشی زبان سرا در تاریخ بیستم شهریور 78 متنی را مبنی بر اعطای عنوان دکترای افتخاری از آکسفورد تنظیم کرده و دست خطی آن متن را تصحیح کرده است که بنده با واسطه‌ای از آقای رحیمی سؤال کردم که این دست خط خودشان است یا خیر که ایشان هیچ توضیحی ندادند.

در بحبوحه بررسی صحت و سقم مدرک تحصیلی علی کردان وزیر پیشین کشور، علیرضا زاکانی دیگر نماینده تهران گفته بود مدرک جعلی کردان قل دومی هم دارد که دست رحیمی است.

رأی بالا، امتیاز بالاتر

نادران در بخش دیگری از تذکر خود خاطر نشان کرد: در شرایطی که رئیس‌جمهور در معرفی وزرایش در دولت نهم و دهم می‌گوید به این موضوع که وزرایش به چه‌کسی رای داده‌اند اعتنا نمی‌کند و با سنجیدن ظرفیت‌ها و کارآمدی آنها را به مجلس معرفی می‌کند آقای رحیمی در یکی از استان‌ها گفته است که به‌دلیل بالا بودن نرخ رای این استان به رئیس‌جمهور امتیازات بالاتری برای آنها قائل می‌شوند.

در این شرایط اگر استانی به رئیس‌جمهور رای نداده باشد باید تنبیه شود؟ بنابراین می‌توان گفت که نوع برخوردها و تعاملات متفاوت است. محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه دیروز را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: حتماً هر دو مورد را بررسی خواهیم کرد و گزارش آن را تقدیم می‌کنیم.

روایت زارعی از روز پنجم

بعد از سخنان محمدرضا باهنر که گفته بود اگر رهنمون رهبر معظم انقلاب نبود 6 یا 7 وزیر رای عدم‌اعتماد می‌گرفتند، نایب رئیس فراکسیون انقلاب، دیروز به جمع خبرنگاران آمد و گفت: از ابتدای پیشنهاد وزیران دهم فراکسیون ما به این نتیجه رسیده بود که 18 نفر از 21 نفر وزیر پیشنهادی مقبولیت لازم را دارند و 3 نفر باقیمانده نیازمند معرفی خود به مجلس هستند.

علی اصغر زارعی افزود: از همان ابتدا از دفتر رهبر معظم انقلاب به مجلس منعکس شد که نظر حضرت آقا درباره کابینه این است که بر تعهد و دین مداری وزیران پیشنهادی پافشاری شود و مجلس موضوع کارآمدی را به‌نظر رئیس‌جمهور واگذار کند.

وی به مواضع احمد توکلی، محمدرضا باهنر و علی مطهری در مخالفت با کلیات برنامه‌های دولت دهم اشاره کرد و گفت: این مواضع موج شدیدی از مخالفت  با دولت را در مجلس ایجاد کرد؛ هر چند این آقایان مخالفت خود را تحت عناوین قرمز و خاکستری مطرح کردند اما موجب شد نظر برخی نمایندگان به مقاومت در برابر وزیران پیشنهادی متمایل شود.

کد خبر 89767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز