یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

از زمانی که خودرو اختراع شد، بوق هم روی آن تعبیه شد تا رانندگان از طریق آن بتوانند به دیگر خودرو‌ها و عابران هشدار دهند.

اما فرهنگ استفاده از بوق در میان برخی از رانندگان جانیفتاده و آنها به هر مناسبتی اقدام به بوق زدن می‌کنند. برای مثال هنگامی که برخی از رانندگان قصد عبور از تقاطع‌ها و کوچه‌ها را دارند به جای اینکه دقت خود را افزایش دهند و سرعت خودرو را کم کنند، دستشان را روی بوق می‌گذارند تا سایر رانندگان و عابران متوجه عبور خودرو شوند.

این در حالی است که طبق آیین‌نامه رانندگی تنها باید در موارد اضطراری از بوق استفاده کرد تا آسایش دیگران سلب نشود. از سوی دیگر می‌توان با افزایش دقت و توقفی کوتاه بر سر تقاطع‌ها، اقدام به بوق زدن نکرد و با احتیاط بیشتری از کوچه‌ها و تقاطع‌ها عبور کرد.

باید گفت که برخی از افراد هم متاسفانه از بوق برای فرمان دادن به دیگران استفاده می‌کنند که اقدام بسیار ناپسندی است. برای مثال برای اینکه نگهبان در پارکینگ را باز کند در هر ساعتی از شبانه روز دستشان را روی بوق می‌گذارند.

مشکل خدمات پرداخت الکترونیک

در حالی که روز به روز توصیه‌های بیشتری در مورد استفاده از شیوه الکترونیک برای انواع پرداخت‌ها از قبوض آب و برق گرفته تا شهریه کلاس‌ها مطرح می‌شود، برخی مشکلات در این زمینه شهروندان را نسبت به استفاده از این سیستم دچار تردید می‌کند.

تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که با وجود پرداخت قبض‌ها از طریق سیستم الکترونیک، مبلغ قبض پرداخت شده به قبض جدید به عنوان بدهی افزوده شده است.

این در حالی است که برخی از شهروندان به تصور اینکه این سیستم دقت بالایی دارد در مورد نگهداری رسید پرداخت دقت نمی‌کنند. هرچند رسیدگی به این مشکل و اجرای اقدامات لازم برای حل آن ضروری است اما شهروندان هم حتما باید تا زمان دریافت قبض بعدی رسید پرداخت‌های گذشته را نگاه دارند تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری وجود داشته باشد.

سوء‌استفاده از گرانی خرما

در شرایطی که قیمت هر کیلو خرما به بهانه ماه مبارک رمضان تا 5 هزار تومان هم افزایش پیدا کرده است، متاسفانه برخی از فروشندگان با اقدامات خود به این گرانی دامن می‌زنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی مناطق شهر فروشندگان به طور رسمی چند درجه کیفیت برای خرما‌ها تعیین کرده‌اند و با توجه به سلیقه خود هر بسته را با قیمت متفاوتی به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که روی بسته بندی اغلب جعبه‌های خرما نوشته شده که خرما‌ها درجه یک و با کیفیت هستند. با توجه به اینکه این دسته‌بندی تنها بر اساس معیار‌های شخصی برخی فروشندگان انجام می‌شود و قیمت فروش آنها متفاوت با قیمت درج شده روی جعبه است، انتظار می‌رود برخورد‌های قاطعانه‌ای با این اقدام به عمل آید تا در روز های اوج قیمت خرما، سایر عوامل به افزایش بیش از پیش قیمت آن دامن نزنند.

جای خالی دوربین‌های کنترل سرعت

در سال‌های اخیر بسیاری از جاده‌ها و حتی بزرگراه‌های درون شهری به دوربین‌هایی مجهز شده‌اند که سرعت خودروها را محاسبه کرده و در صورت مجاز نبودن سرعت، به طور خودکار از خودروی متخلف و پلاک آن عکس می‌گیرد تا در پرونده تخلفاتش ثبت شود.

این اقدام پلیس راهنمایی و رانندگی تا حدود زیادی در پیشگیری از تخلفات رانندگی به خصوص سرعت غیر‌مجاز موثر بوده است. این در حالی است که با وجود کارآمدی این طرح در برخی از بزرگراه‌ها همچنان جای خالی دوربین‌های کنترل سرعت احساس می‌شود.

همچنین در برخی بزرگراه‌ها هم تنها یک طرف بزرگراه به این دوربین‌ها مجهز است اما در طرف دیگر هنوز این دوربین‌ها نصب نشده‌اند. از آنجایی که این اقدام به نفع رانندگان و امنیت جانی آنهاست، بهتر است مسئولان مربوطه هرچه سریع‌تر در خصوص پر کردن جای خالی دوربین‌های کنترل سرعت اقدام کنند.

کد خبر 89752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز