سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

آنهایی که صبحانه لذیذ خانه را به قول معروف بی‌خیال می‌شوند و به هوای ورزش و خوردن نیمرو به ارتفاعاتی مانند درکه و دربند می‌روند

هنگامی که با انبوه زباله‌های رودخانه و دیگر نقاط آن روبه‌رو می‌شوند،‌ از همان راه رفته باز می‌گردند و در راه بازگشت با خود فکر می‌کنند: « هم از شوربای قم افتادیم هم از حلیم کاشان» . به هر حال عاشقان ورزش و طبیعت به هیچ‌وجه راضی به قدم زدن روی انبوه زباله‌های اطراف طبیعت نه چندان سبز‌، نمی‌شوند مگر آنکه همانطور که ما بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم با خود کیسه‌های پلاستیکی برای جمع‌آوری زباله‌ها به بالا ببرند و در راه بازگشت آن‌را پر کنند.

به گفته کوهنوردان، متاسفانه با اینکه نسبت به سال‌های پیش میزان آلوده کردن ارتفاعات به میزان قابل توجهی کاهش داشته است اما همانطور که در تصویری که محمد‌رضا سراج برای ما فرستاده مشاهده می‌کنید، همچنان هستند افرادی که برای این بخش از محیط زیست هیچ‌ ارزشی قائل نیستند و به آلوده کردن آن می‌پردازند.

حال آنکه برای نمونه رسانه ملی می‌تواند در کنار تبلیغ انواع هله‌هوله‌های مضر، کمی هم به فرهنگ‌سازی و تبلیغات برای پاکیزه نگاه‌داشتن محیط زیست و طبیعت بپردازد. به طور حتم فرهنگ‌سازی آن هم در رسانه‌ ملی می‌تواند تاثیر بسزایی در تغییر رفتار‌ها داشته باشد. 

قانون برای همه

برخی کودکان در مقابل سؤال کلیشه‌ای «‌می‌خواهی چه‌کاره شوی؟» همیشه رانندگی‌ آمبولانس را به عنوان گزینه نخست مطرح می‌کنند. البته توجیه آنها برای راننده‌ آمبولانس شدن این است که بتوانند لایی بکشند و به راحتی از چراغ قرمز عبور کنند.

احتمالا راننده‌ این خودروی امداد‌رسان هم که تصویر آن‌را مشاهده می‌کنید زمانی به آرزو‌ی کودکی‌اش رسیده است که دیگر کمتر کسی به راننده‌ آمبولانس برای رد شدن راه می‌دهد. چه رسد به عبور از چراغ قرمز.

برای همین راننده‌ این وانت شده تا در نبود جای پارک جزو معدود راننده‌هایی باشد که می‌تواند در پیاده‌رو پارک کند. اما به هر حال چنانچه باخوش‌بینی به قضیه نگاه کنیم می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که وی هم چنانچه با برگه جریمه مامور راهنمایی و رانندگی مواجه شود متوجه این موضوع می‌شود که قانون برای همه با عدالت برخورد می‌کند.

کمبود جا در رستوران‌ها

رستوران‌ها معمولا فضا‌هایی هستند که مشتریان باید در آن احساس راحتی کنند تا در آرامش غذا بخورند. این در حالی است که جدا از تعداد زیادی از رستوران‌ها که برای پذیرایی از مشتریان فضای کافی در اختیار دارند، برخی از رستوران‌ها نه تنها فضای کافی ندارند، بلکه شیوه طراحی میز و صندلی‌های آنها هم به گونه‌ای است که مشتری روی آنها احساس راحتی نمی‌کند.

برای مثال برخی صندلی‌ها حالت چهارپایه دارند و این در حالی است که مشتری برای صرف غذا باید دست‌کم نیم ساعت روی آنها بنشیند. علاوه‌ بر این، برخی از میز‌ها به قدری کوتاه یا کوچک هستند که چند نفر به سختی دور آن جا می‌شوند و قرار گرفتن ظروف روی این میز‌ها جای سوزن انداختن هم باقی نمی‌گذارد. بهتر است برای رفاه حال مشتریان، به طراحی داخلی فضای رستوران‌ها توجه بیشتری شود.

تعلیم رانندگی ممنوع

همه ساله به خصوص در فصل تابستان، تعداد افرادی که برای تعلیم رانندگی به آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند افزایش می‌یابد و این نکته موجب افزایش چشمگیر خودرو‌های ویژه تعلیم در سطح خیابان‌ها می‌شود.

این خودروها با توجه به مسلط نبودن راننده به اصول رانندگی معمولا در ایجاد ترافیک نقش دارند و به همین دلیل در برخی خیابان‌های پرازدحام و پرتردد با  نصب تابلوی «تعلیم رانندگی ممنوع»، از ورود این خودرو‌ها به خیابان جلوگیری شده است.

این در حالی است که همچنان در تعدادی از خیابان‌های کم عرض و پرتردد آن هم در شلوغ‌ترین ساعات روز، تعلیم رانندگی انجام می‌شود که برای رانندگان دیگر دردسرساز است. البته ماموران راهنمایی و رانندگی با موارد تخلف برخورد می‌کنند اما نصب تابلو‌های هشداردهنده و برخورد جدی‌تر ماموران می‌تواند از این مشکل جلوگیری به عمل آورد.

کد خبر 86491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز