جمعه ۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

دوست داشتن و اهمیت قائل شدن برای کودکان یکی از شعار‌های فراموش‌نشدنی والدین است.

حال آنکه گاهی اوقات پیرو‌ی از الگو‌های متداول و غلط جامعه باعث می‌شود حقوق این قشر از جامعه حتی از نگاه والدین نیز مخفی بماند. برای نمونه، در حالی که در مراکز خرید به طور معمول فضایی برای نگهداری کودکان و بازی آنها درنظر گرفته می‌شود اما مطابق یک الگوی اشتباه، از کودکان برای نگهبانی طولانی مدت از اجناس خریداری شده استفاده می‌شود.

به گواه مشاهدات نگارنده، پسربچه‌ای که تصویر وی را مشاهده می‌کنید درگرمای طاقت‌فرسای ظهر، بیش از یک ساعت و نیم در انتظار پدر و مادری بود که برای خرید در حال گشتزنی در بخش‌های دیگر بازار بودند.

با کمی دقت متوجه می‌شویم که تعداد این کودکان انتظار در اطراف مراکز خرید کم نیست و چنانچه بخواهیم آماری از آنها داشته باشیم فقط کافی است دریکی از مراکز بزرگ خرید کمی به این سو و آنسو با دقت بیشتر نگاه کنیم.

یکی در داخل خودروی خاموش، دیگری روی جدول خیابان و بالاخره یکی مشغول بازی در باغچه پر کود جلوی مرکز خرید به راحتی قابل تشخیص هستند. به طور حتم چنانچه این والدین معدود به جای پیروی از عادات اجتماعی غلط، کمی هم از خود خلاقیت به خرج دهند به طور حتم کمتر شاهد کودکان خسته و گرمازده خواهیم بود.

کنسرت پشت دیوار نازک

گویا برای برخی همسایه‌ها، شکستن دیوار صوتی با ضبط‌های غول‌پیکر به یکی از تفریحات روزانه بدل شده است. همانطور که  برخی راننده‌ها میزان صدای پخش خودرویشان به قیمت خرید بلندگو‌ و ضبطی که برای خودرو خریده‌اند بستگی دارد، همسایه‌های علاقه‌مند به شکستن دیوارصوتی نیز مشابهت معناداری با آنها دارند.

آنها پشت دیوار‌های نازک مجتمع‌های مسکونی امروزی، چنان صدای ضبط را بلند می‌کنند که هر روز همسایه‌های نه چندان خوش شانس آنها صدای آن‌را با وضوح و کیفیت بالایی می‌شنوند. حال آنکه صدا جزء چیز‌هایی است که می‌تواند با ورود به فضای خانه دیگران، حریم خصوصی آنها را نقض کند.

درمانگاه نه چندان شبانه‌روزی

بیماری و درد یکی از بخش‌های ناخوشایند زندگی است که هرازگاهی دامنگیر افراد می‌شود. اما در صورتی که زمان بیمار شدن در ساعات پایانی شب یا نیمه شب باشد، تنها می‌توان برای مداوا به درمانگاه شبانه‌روزی مراجعه کرد اما با وجود اینکه بر سر در درمانگاه، تابلوی شبانه‌روزی کاملا خودنمایی می‌کند، خدمات درمانگاه در حد شبانه‌روزی نیست.

برای مثال برخی درمانگاه‌ها اعلام می‌کنند که پزشک متخصص ندارند یا اینکه امکانات کافی برای رسیدگی به بیمار در اختیار نیست. بهتر است در صورتی که درمانگاهی به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند، دست‌کم امکانات و خدماتش را متناسب با این ویژگی در نظر بگیرد.

بی‌دقتی ترازو‌ها

میوه‌فروشی در شهر‌ها انواع و اقسام مختلفی دارد. برای مثال میوه‌ها هم در بازار و میادین میوه و تر‌ه‌بار فروخته می‌شوند، هم در میوه‌فروشی‌های معمولی و هم در وانت‌با‌رها بار زده می‌شوند و گوشه خیابان و کوچه‌ها به فروش می‌رسند.

هرچند میادین میوه‌و تره‌بار و میوه‌فروشی‌ها به ترازو‌های دیجیتال با کمترین درصد خطا مجهز هستند و برای خریدار فاکتور صادر می‌کنند، ترازو‌های وانت‌های میوه‌فروش همچنان شکل قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و در این صورت در صد خطا زیاد است. علاوه بر این معمولا محل قرار گیری این ترازو‌ها هم مناسب نیست و این نکته هم درصد خطا را بیشتر می‌کند.

تعدادی از آنها نیز به دفعات از اشیائی به جای سنگ ترازو استفاده می‌کنند که به هیچ‌وجه وزن آنها برای خریدار مشخص نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام خرید از این نوع میوه فروشی‌ها هم خریدار و هم فروشنده دقت بیشتری روی ترازو داشته باشند و دست کم ترازو در محلی مسطح و صاف قرار گیرد

کد خبر 86105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز