دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

تصور کنید در حال پیاده‌روی در خیابانی هستید که تصویر آن‌را علی‌ چمن‌بهاری برای ما ارسال کرده و پسربچه‌ پلاستیک‌جمع‌کنی را می‌بینید که ناگهان چشمش به این کوه بطری‌های پلاستیکی می‌خورد.

به واقع چشم‌های از حدقه درآمده او که حالا فعلاً به جای پول، پلاستیک از پاروش بالا میره حسابی دیدن دارد. بعد کمی به پایین خیابان می‌روید و چشم‌های از حدقه  در آمده رهگذرانی را می‌بینید که خودرو‌های عبوری ناگهان آبی را که ناشی از مسدود شدن جوی به وسیله بطری‌هاست، به طرف آنها می‌پاشند.

بعد از اینکه گوش‌هایتان را برای نشنیدن ناسزاهای رد‌ و بدل شده گرفتید برخی از همان شهروندان نه چندان مؤدب را می‌بینید که بعد از نوشیدن محتویات نوشابه، آن‌را با عصبانیت داخل جوی آب می‌اندازند.

به طور حتم در انتهای خیابان باید منتظر وانت پیکانی باشید که برای بردن پسربچه‌های پلاستیک‌جمع‌کن آمده و آنها را به جای بردن به استخر و سایر مکان‌های ورزشی برای گذران اوقات فراغت، برای جمع کردن پلاستیک‌های رها شده در شهر، بار می‌زند.

کتاب نصفه و نیمه

از قدیم گفته‌اند با نردبان نمی‌شود به آسمان رفت اما این طور که از شواهد و قرائن پیداست، برخی فروشند‌های کتاب می‌خواهند با نردبان کم‌فر وشی، به آسمان ثروتمند شدن برسند.

این معدود فروشند‌ها کتاب‌هایی را که دارای سی‌دی یا ضمیمه رایگان است بدون این ضمائم و با قیمت اولیه می‌فروشند. آنها در پاسخ به اعتراض خریدار این کتاب‌های نصفه و نیمه، قیمت روی جلد را نشان می‌دهند و ادعا می‌کنندکه ضمیمه یا سی دی آن موجود نیست.

البته زمانی دروغ و تخلف آنها مشخص می‌شود که آنها ضمیمه و سی دی مورد نظر را به طور جداگانه می‌فروشند. این نوع کم‌فروشی در حالی روی می‌دهد که ناشر، توضیح رایگان بودن ضمیمه را در گوشه کتاب‌ها درج می‌کند.

این اواخر این موضوع دامان زبان‌آموزان مؤسسات مختلف را نیز گرفته است؛ به طوری که کم‌فروشی کتاب در این رشته بیداد می‌کند. اغلب این زبان‌آموزان کتاب‌ها و سی‌دی‌ها را برخلاف مندرجات روی کتاب به صورت جداگانه و با صرف هزینه اضافی تهیه می‌کنند.

اطلاعاتی برای نخواندن

در حالی که روی بسته‌بندی اغلب محصولات خوراکی، بهداشتی و ... اطلاعاتی در مورد کالا و نحوه مصرف آن برای خریدار نوشته شده است، گاهی این اطلاعات به طور سهوی از دید مصرف‌کننده پنهان می‌ماند.

برای مثال گاهی برچسب‌های مختلف مانند بارکد یا قیمت محصول یا برچسب‌هایی که در نقش دزدگیر عمل می‌کنند دقیقا در محلی چسبانده می‌شوند که اطلاعات مربوط نوشته شده است.

به این ترتیب خریدار ناچار است با زحمت زیاد این برچسب‌ها را که گاهی چسب خیلی قوی دارند، از بسته‌بندی جدا کند تا بتواند اطلاعات زیر آن را بخواند.

این در حالی است که گاهی خریدار نیاز دارد قبل از خرید و در همان محل فروش این اطلاعات را بخواند تا از مناسب بودن محصول اطمینان یابد. بهتر است در موقع چسباندن این برچسب‌ها دقت بیشتری انجام شود تا اطلاعات از دید مشتری پنهان نماند.

توقف پر دود

در حالی که همواره استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری توصیه می‌شود، برخی نقص‌ها در این سیستم، مسافران را برای استفاده از آن دچار مشکل می کند.

برای مثال با وجود اینکه اتوبوس‌های گازسوز وارد ناوگان اتوبوسرانی شده‌اند، هنوز هم تعداد اتوبوس هایی که دود سیاه و غلیظ از اگزوز آنها بیرون می‌زند و در سطح شهرها تردد می‌کنند، کم نیست.

این در حالی است که گاهی مسافران ناچارند زیر آفتاب داغ تابستان در ابتدای خط، کنار این اتوبوس ها که همواره روشن بوده و دود غلیظ آنها مسافران را احاطه کرده بایستند تا اتوبوس پر شده و شروع به حرکت کند.

این در حالی است که رانندگان اتوبوس می‌توانند در این توقف‌های طولانی، اتوبوس را خاموش کنند تا هم مسافران از ایستادن در دود در امان بمانند و هم هوا آلوده‌تر نشود.

کد خبر 85899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز