جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

شاید تا چندی دیگر شاخه بوق‌شناسی هم به عنوان زبانی نو به واحد‌های درسی رشته زبان‌شناسی اضافه شود.

برای نمونه در این زبان جدید، بوق ممتد به معنی اعتراض، دو بوق پشت‌سر هم به معنی سلام، یک بوق خداحافظی و بالاخره بوق‌ زدن ریتمیک نیز به معنی عبور خودروی عروس و داماد است.

از شوخی گذشته، همانطور که هر روز در شهر مشاهده می‌کنیم بوق برای برخی راننده‌ها حکم زبان را دارد و به وسیله آن سعی می‌کنند هیچ چیز از قلم نیفتد. البته این کار باعث می‌شود برخی افراد مانند همسایه‌های کیوان اقبالیان(یکی از خواننده‌های روزنامه) نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با تابلو‌های اعتراض‌آمیز نارضایتی خود را نشان دهند.

به نظر می‌رسد محدود شدن نصب تابلوی بوق زدن ممنوع به اطراف بیمارستان‌ها باعث شده راننده‌های یادشده تصور کنند به جز اطراف بیمارستان‌ها بوق زدن به هر شکلی که باشد در دیگر نقاط شهر آزاد است.

از سوی دیگر همین موضوع باعث شده انواع بوق‌های به اصطلاح گاوی، شیپوری و حتی آژیری در شهر شنیده شود. در پایان بد نیست اشاره کنیم که به نظر اغلب شهروندان خواهان آرامش، بوق زدن برای خودروی عروس و داماد در ساعات استراحت شهروندان به هیچ‌وجه رسم جالبی نیست و دست‌کم در زمان آن باید تجدید نظر کرد.

مغازه مارکدار

این روز‌ها بازار خرید اجناس مارکدار داغ است و برای برخی افراد، برندی که از آن  خرید می‌کنند اولویت دارد. حال آنکه چنانچه با خوشبینی فرض را بر این بگیریم که اجناس برخی از فروشگاه‌ها اصل باشد گاهی اوقات ترفند‌هایی را به کار می‌گیرند که به هیچ‌‌وجه قانونی به نظر نمی‌رسد.

برای نمونه این اواخر یکی از فروشگاه‌های یک برند‌ معروف لباس، اجناسی را به خریداران می‌فروشد که تولید جای دیگری است و هیچ ارتباطی با آن برند خاص ندارند.

برخی خریداران تازه در خانه متوجه کلاهی که سرشان رفته می‌شوند. اما وقتی برای پس دادن جنس به فروشگاه مراجعه می‌کنند، فروشنده، مندرجات روی فیش خرید مبنی بر ممنوعیت تعویض یا استراد جنس را به وی نشان می‌دهد.

سفارش‌های در راه مانده

چندی قبل در همین ستون مطلبی در خصوص تعویق تحویل سفارش کالا‌ها به مشتری چاپ شد. در این مطلب به این مشکل اشاره شده بود که برخی فروشندگان کالا که اجناس را از دیگر کشور‌ها وارد می‌کنند، زمان واقعی تحویل جنس را به مشتری اعلام نمی‌کنند و به این ترتیب مشتری دچار سردرگمی می‌‌شود.

هرچند در این مطلب اشاره‌ای به لوازم خانگی نشده است اما چاپ عکسی تزئینی از لوازم خانگی موجب شده است که اتحادیه لوازم خانگی کشور توضیحی در این خصوص به دفتر روزنامه ارسال کند.

در این توضیح آمده است: مطلبی تحت عنوان سفارش‌های در راه مانده با عکسی از لوازم خانگی از جمله گاز، لباسشویی و یخچال فریزر در صفحه آخر روزنامه چاپ شده است که در مورد لوازم خانگی واقعیت ندارد.

لذا چنانچه فروشگاهی نسبت به فروش کالاهای سفارشی اقدام می‌نماید، شهروندان می‌توانند نشانی آن را به اتحادیه اعلام کنند تا با مسئول واحد صنفی برخورد قانونی صورت گیرد.

لجبازی از نوع خیابانی

یکی از مکان‌هایی که معمولا به صحنه‌ای برای لجبازی بزرگسال‌ها تبدیل می‌شود، خیابان است. متاسفانه برخی از رانندگان هنگام رانندگی نه تنها به قوانین احترام نمی‌گذارند، بلکه با سایر رانندگان لجبازی هم می‌کنند.

برای مثال هنگامی که برخی از این رانندگان سبقت بیجا می‌گیرند و با اعتراض سایر رانندگان مواجه می‌شوند به جای اصلاح رفتار خود به اندازه‌ای سرعتشان را کم می‌کنند که راه عبور خودرو‌های معترض سد می‌شود.

یا اینکه به بوق زدن و چراغ زدن‌های مکرر سایر رانندگان برای باز کردن راه توجه نشان نمی‌دهند. در چنین شرایطی تنها ترافیک سنگینی در خیابان ایجاد می‌شود که دلیل اصلی آن لجبازی خیابانی است. برخورد قاطع ماموران راهنمایی و رانندگی با چنین مواردی در مقابله با آنها موثر خواهد بود.

کد خبر 89512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز