دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

در حالی که پای درد دل‌ قصاب سر کوچه نشسته‌ای و وی دائم از کسادی بازار و اینکه این‌روز‌ها به قول معروف اینجا پشه هم پر نمی‌زنه می‌گوید

ناگهان چند فروند مگس‌ سر حال و قبراق را مشاهده می‌کنی که ضمن مانور هوایی، گاه‌گاهی هم از روی راسته‌ها بلند می‌شوند و روی قلوه‌ گاه‌های بدون چربی می‌نشینند.

البته پرواز مگس‌ها مختص قصابی‌ها نیست و هرازگاهی این صحنه در بقالی‌، عطاری و خلاصه اغلب مغازه‌های توزیع کننده مواد غذایی تکرار می‌شود. ناگفته پیداست که در روز‌های گرم تابستان حشرات موذی نقش بسزایی در انتقال بیماری‌ها دارند و این مهم در فروشگاه‌های مواد غذایی باید مورد توجه فروشنده قرار گیرد.

به طور حتم فروشنده‌های دیگر این مهم را دریافته‌اند که روی در‌های ورودی محل کسب خود از توری استفاده کنند. اما به هر حال نبود این پوشش‌ها در برخی مغاز‌ه‌ها موجب نگرانی‌ شهروندان می‌شود و به طور حتم چنانچه بازرسان بهداشتی در این مورد نیز سخت‌گیری بیشتری از خود نشان دهند موجبات کاهش بیماری‌ها و جلب رضایت مردم را فراهم می‌آورند.

اکسپرس خرابکار

برای هر کدام از ما پیش آمده که در نبود خشکشویی‌ مورد اعتماد خود، ناچار لباس‌های پلو‌خوری‌مان را به دست همکار آنها در دیگر نقاط شهر سپرده‌ایم و هنگام پس گرفتن لباس با صحنه‌های دلخراشی مواجه شده‌ایم.

یکی از این صحنه‌های دلخراش دیدن لباس‌های تیره‌ای است که هنگام تحویل به این اکسپرس خرابکار، سفید بوده‌اند. در اول احساس می‌کنید لباس دیگری است و با دلداری به خود می‌‌گویید حتما طرف لباس‌های اشتباهی به من داده‌ است.

اما بعد از بررسی‌های دقیق‌تر در کمال تعجب می‌بینید که نه، لباس شماست. متاسفانه یکی از تخلفات خشکشویی‌های ناوارد، تیره کردن لباس‌های سفید بعد از شست‌وشوست.

از سوی دیگر از آنجا که از قدیم گفته‌اند هیچ انگوری دوباره غوره نمی‌شه، لباس مشتری هم دیگر سفید نمی‌شود و برای یک لباس‌ هم معمولا کسی حوصله شکایت بردن به اتحادیه را ندارد. بنابراین می‌ماند این لطف و نظارت بیشتر اتحادیه.

جای خالی سوپر مارکت

در بافت مناطق پرتراکم و قدیمی شهر وجود سوپر‌های زیاد یکی از ویژگی‌های این محله‌هاست. برای مثال گاهی در یک کوچه یا خیابان چند سوپرمارکت وجود دارد که برخی از آنها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‌اند.

این در حالی است که در بافت جدید و کم‌تراکم‌تر شهر  ساکنان محل برای رسیدن به سوپر باید مسافت زیادی را طی کنند. 

از سوی دیگر کمبود سوپر در برخی محله‌ها و هجوم مشتریان به این سوپر‌ها برای خرید اجناس مورد نیاز موجب می‌شود که با توجه به ظرفیت محدود سوپر‌ها اجناس آنها مانند شیر و ماست تمام شود و بقیه ساکنان برای خرید این اجناس دچار مشکل شوند.

به هر حال این مشکلی است که تعداد قابل‌توجهی از شهروندان دست‌کم چند بار در هفته با آن دست به گریبان هستند.

تکدی‌گری آیفونی

تکدی‌گری یکی از مشکلات اغلب کشور‌های جهان است که در کشور ما هم به‌طور جدی وجود دارد. البته تلاش‌های زیادی در جهت مقابله با متکدیان انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به جمع‌آوری متکدیان از پیاده‌رو‌ها و اغلب چهارراه‌ها اشاره کرد.

با این حال هنوز هم متکدیان در لباس‌های مختلف در سطح شهر حضور دارند. این در حالی است که برخی از آنها برای تکدی‌گری از شیوه‌های آزاردهنده‌ای استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به تکدی‌گری از واحد‌های آپارتمانی اشاره کرد.

در این روش متکدیان از  هر ساعتی از شبانه‌روز به خصوص هنگام استراحت شهروندان در ساعات اولیه صبح و بعد از ظهر استفاده کرده و زنگ آیفون را به صدا درمی‌آورند.

گاهی هم همه زنگ‌های واحد‌های مسکونی را با هم به صدا درآورده و تقاضای کمک می‌کنند و به این ترتیب آسایش شهروندان را بر هم می‌زنند.  هرچند این مورد به آسانی قابل برخورد نیست اما متولیان امر می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی با آن برخورد جدی به‌عمل آورند.

کد خبر 86402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز