جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

این روز‌ها زمان اوج نقل و انتقالات مستاجر‌هاست. برخی از آنها به قدری با فرمایش‌های گوناگون موجر و مشکلات ساختمان دست و پنجه نرم می‌کنند

که بالاخره ترجیح می‌دهند مشکلات مربوط به منتقل شدن به جای دیگر را به جان بخرند.

اما تازه هنگام بازدید‌های معمول موجر برای تحویل واحد متوجه می‌شوند که وی برای کسب درآمد از طریق کوچک‌ترین مسائل مانند چکه‌ شیر آب و لکه‌‌های چندین و چند ساله روی کابینت‌ها  روی برداشت از مبلغ رهن حساب باز کرده است.

برخلاف تعداد معدودی از مستاجر‌ها که جلوی این زیاد‌ه‌خواهی ایستادگی می‌کنند اغلب قریب به اتفاق آنها با شعار رهنم حلال،‌ جونم آزاد حاضر به پرداخت هزینه‌ها می‌شوند تا بتوانند هر چه زودتر از مهلکه جان به در برند.

حال آنکه مستاجر بخت‌ برگشته هزینه بسیاری برای تعمیرات خانه را به امید اینکه این هزینه‌ها جزئی نیست و صاحبخانه باید آن‌را بپردازد، پیش از این پرداخت کرده است. این در حالی است که به طور معمول موجر در اغلب موارد زیر بار چنین هزینه‌هایی نمی‌رود.

به هر حال از تمامی شواهد و قراین بر می‌آید که قوانین مربوط به موجر و مستاجر به نفع موجر بوده و برای مستاجر تسهیلات قانونی کمتری وجود دارد. اغلب بنگاه‌های مسکن نیز پس از دریافت درصد خود هنگام عقد قرارداد دیگر نیازی به دفاع از حقوق مستاجر نمی‌بینند. حال آنکه مبلغ نه چندان اندک دریافتی توسط آنها بابت در نظر گرفتن و دفاع از حقوق مستاجر نیز هست.

کولر غول‌پیکر

این اواخر که به قول معروف از آسمان آتش می‌بارد، ورودی‌های مترو برای برخی راننده‌های خطی و فروشنده‌های دوره‌گرد حکم کانال‌کولر بزرگی را دارد که برای خنک کردن پیاده‌رو نصب شده است.

برخی فروشند‌‌ه‌ها نیز همانجا کنگر خورده و لنگر می‌اندازند. این موضوع هنگامی برای شهروندان دردسرساز می‌شود که زمان خروج دسته‌جمعی، مسافران قطار  همانند خودرو‌هایی که در مسیر وقوع یک تصادف قرار گرفته‌اند مجبور می‌شوند کند حرکت کنند.

همزمان با خروج مسافران، وجود فروشنده‌ها و راننده‌ها کنار این کولر غول پیکر باعث می‌شود در عمل جایی برای مسافرانی که قصد ورود به مترو دارند، باقی نماند. 

مردم‌آزاری با صدای ناهنجار

در زندگی شهری خیلی از چیز‌ها، از عملیات ساخت و ساز گرفته تا بوق خودرو‌ها، آلودگی صوتی ایجاد می‌کند. البته این پایان ماجرای آلودگی صوتی شهرها نیست چون برخی از شهروندان  اگزوز خودرو‌ها یا موتورسیکلت‌هایشان را به نحوی دستکاری می‌کنند که علاوه بر صدا‌های معمول، صدای بسیار ناهنجاری نیز از آن خارج می‌شود که تنها برای جلب توجه است.

این صدای ناهنجار نه‌تنها در کوچه‌های خلوت شهر بلکه در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پر ازدحام هم گوش شهروندان را بدجوری نوازش می‌دهد به خصوص در هنگام ظهر یا اواخر شب که زمان استراحت است. به هر حال انتظار می‌رود ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده چنین مواردی برخورد قاطعانه‌ای با متخلفان به‌عمل آورند تا کمتر شاهد مردم آزاری این افراد از طریق آلودگی صوتی باشیم.

اطلاع‌رسانی ناکافی

درگیر شدن در روند کار‌های اداری یکی از مواردی است که برای تسریع امور و تکریم ارباب‌رجوع، همچنان به کفش آهنین و صبر زیاد نیاز دارد. این در حالی است که با اطلاع‌رسانی دقیق‌تر می‌توان دست‌کم میزان زمان تلف شده را کاهش داد.

برای مثال در اغلب ادارات، ارباب‌رجوع برای انجام مراحل مختلف باید بین چند طبقه سرگردان باشد و برگه‌ها را از اتاقی به اتاق دیگر ببرد. در هر اتاق درخواست کپی جدید یا مهر و امضایی دیگر، او را به اتاقی دیگر پاس می‌دهد و گاهی به دلیل اطلاع‌رسانی ناکافی این مراحل چندباره تکرار می‌شوند.

این در حالی است که می‌توان با توجه به نوع کاری که اداره یا سازمان انجام می‌دهد، مراحل کار و مدارک مورد نیاز برای آن روی تابلوی اعلانات ورودی ساختمان نصب شود تا ارباب‌رجوع با اشراف به مراحل اداری، کمتر در راه‌پله‌ها وقت‌تلف کنند.

کد خبر 86704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز