جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

از قدیم گفته‌اند پول، پول میاره اما مصداق این تعبیر را با کمی تغییر می‌توان در اتوبوس‌های جدید و نو مشاهده کرد

به این ترتیب که در اتوبوس‌های جدید و زیبا،پاکیزگی، پاکیزگی آورده است؛ به این معنی که در این خودرو‌های حمل و نقل عمومی کمتر شهروندی را می‌توان دید که نظافت را رعایت نمی‌کند. به نظر خود مسافران، داخل پاکیزه و زیبای این اتوبوس‌ها حتی افرادی را که زیاد احساس مسئولیت نمی‌کنند از ریختن زباله باز می‌دارد.

به گفته آنها از این قضیه می‌توان نتیجه گرفت که چنانچه به دیگر وسایل حمل و نقل عمومی نیز بیشتر رسیدگی شود میزان همیاری مردم نیز بیشتر می‌شود.

حال آنکه برخی صندلی‌های اتوبوس‌ها گاه آلوده است و شاید همین موضوع میزان دقت شهروندان به پاکیزه نگه‌داشتن آنها را کاهش می‌دهد. البته در کنار این موارد چنانچه فرهنگ‌سازی مناسبی در مورد فواید استفاده صحیح از امکانات عمومی شهر صورت گیرد به طور حتم خسارات ناشی از بی‌دقتی برخی شهروندان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

قرق کوچه

در نبود جای پارک کافی برخی کوچه‌ها نیز به اشغال ساکنان در آمده و آنها با استخدام یک نگهبان جلوی ورود هر خودرویی را می‌گیرند. به طور حتم چنانچه چنین رفتار‌هایی عمومیت پیدا کند و هیچ تمهیدات جدیدی نیز برای جای پارک خودرو‌ها اندیشیده نشود به طور حتم آینده ترافیکی شهر آبستن بحرانی اساسی خواهد بود. برخی از رانندگان گاه ساعت‌ها در کوچه‌‌ها و خیابان‌های شهر به دنبال جای خالی پارک می‌گردند و دست‌آخر با نگاهی حسرت‌آلود کوچه نیمه‌خالی را مشاهده می‌کنند که مملو از جای پارک است.

با وجود این نگهبان کوچه جلوی رفت و آمد خودرو‌های غیر ساکن را گرفته و به هیچ‌وجه به آنها اجازه رفت و آمد یا پارک خودرو را نمی‌دهد. این نوع قرق کوچه در حالی روی می‌دهد که هیچ قانونی اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.

نگهبان فقط برای بالا بردن ایمنی کوچه و محله می‌تواند به کار گرفته شود. به گفته شهروندان درگیر با چنین مشکلی، مسئولان باید هرچه زودتر با این پدیده غیرقانونی و غیرسازگار با ترافیک شهری پایتخت برخورد جدی داشته باشند.

کلاه‌های تزیینی

با وجود اینکه مدت زیادی از اجرای طرح استفاده اجباری از کلاه ایمنی می‌گذرد اما همچنان تعداد قابل توجهی از موتورسواران این قانون را رعایت نمی‌کنند و جان خود را به خطر می‌اندازند. این در حالی است که برخی دیگر نیز که اقدام به خریدکلاه ایمنی کرده‌اند به بهانه گرمای هوا کلاه را بر سرشان نمی‌گذارند و آن را به فرمان موتور آویزان می‌کنند.

این در حالی است که این کلاه‌های تزیینی در زمان وقوع حادثه هیچگونه حفاظتی از موتور‌سوار به عمل نمی‌آورند چون به جای سر او، روی فرمان قرار گرفته‌اند. بهتر است در این مورد هم موتورسواران دقت بیشتری داشته باشند و هم ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده موارد تخلف با آن با جدی‌ترین شکل برخورد کنند، البته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اخیرا گفته بود که از دست موتور سواران متخلف خسته شده‌ایم.

آنفلوانزا و سال تحصیلی

با توجه به اینکه مدت کوتاهی تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده و از سوی دیگر ویروس آنفلوانزای خوکی به سرعت در حال گسترش است، آموزش دانش‌آموزان در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

هر‌چند به طور حتم در مدرسه آموزش‌هایی در این خصوص به دانش‌آموزان ارائه می‌شود اما بهتر است والدین از قبل ذهن فرزندانشان را آماده کنند و آنها را در این زمینه آموزش دهند.

به عنوان مثال عادت دادن دانش‌آموزان به شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و ترک عادت استفاده از دست برای لمس کردن صورت به خصوص لب‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد. از سوی دیگر باید از کودکان خواست که حتما هنگام عطسه یا سرفه، جلوی دهان و بینی خود را بگیرند و از لیوان شخصی برای نوشیدن آب استفاده کنند.

کد خبر 90183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز