دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

زولبیا و بامیه یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌ها در ماه مبارک رمضان است و تقریبا در هر خانه‌ای در این روز‌ها این شیرینی خوشمزه و در عین حال مضر پیدا می‌شود

از آنجایی که زولبیا و بامیه در مقدار زیادی روغن طبخ و شکر فراوانی به آن افزوده می‌شود، در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند برای بدن مضر باشد. این در حالی است که رعایت نکردن اصول بهداشتی در طبخ آن هم می‌تواند به مضرات آن اضافه کند.

با وجود اینکه اخیرا توجه خاصی به رعایت اصول بهداشتی در تهیه زولبیا و بامیه معطوف شده و روی روغن مصرفی و بهداشت محل تهیه نظارت زیادی اعمال می‌شود، متاسفانه برخی بدون مجوز و به‌ طور خودسرانه حتی در حاشیه خیابان‌ها هم اقدام به تهیه زولبیا و بامیه می‌کنند.

البته ماموران در صورت مشاهده چنین مواردی به شدت با این پدیده برخورد خواهند کرد اما در این بین خودداری مردم از خرید زولبیا  و بامیه‌های خیابانی که هیچ تضمینی در مورد بهداشت آنها وجود ندارد هم در حل این مشکل موثر خواهد بود.

غافلگیری در تاریکی

در برخی از خیابان‌ها و مناطق شهر راهنمایی و رانندگی برای  جداسازی بخش‌هایی از خیابان از موانع پلاستیکی که معمولا به رنگ قرمز هستند، استفاده می‌کند. این در حالی است که گاهی این موانع به جای کمک به روان‌تر شدن حرکت خودرو‌ها، موجب می‌شوند که ترافیک ایجاد شود.

برای مثال زمانی که این موانع در قسمت‌هایی از خیابان که دارای نور کافی نیست قرار داده می‌شوند، احتمال برخورد خودرو‌ها با آنها وجود دارد و به این ترتیب در خیابان ترافیک ایجاد می‌شود.

البته اغلب این موانع به شبرنگ مجهز هستند اما قرار گرفتن آنها در مکان‌هایی که موجب غافلگیری رانندگان می‌شود، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برای مثال ناگهان خودرو‌ها در وسط یک گذرگاه با این موانع مواجه می‌شوند و گاهی برای اینکه به موانع برخورد نکنند، دچار انحراف شده و با خودرو‌های دیگر برخورد می‌کنند.

سوپرمارکت‌نما‌ها

با اینکه همه می‌دانند که قفسه‌ها و یخچال‌های بزرگ به همراه تنوع بالای محصولات از ویژگی‌های سوپرمارکت‌ها و کوچکی و غیرمتنوع بودن محصولات ویژگی یک بقالی کوچک است اما معلوم نیست چرا برخی فروشنده‌ها بدون دارا بودن امکانات کافی اصرار دارند محل کسب خود را سوپرمارکت بنامند.

حال آنکه این سوپرمارکت‌نماها با کلمه « نداریم» قرارداد بسته‌اند و به جز چند شانه تخم‌مرغ، کیک، بستنی و خلاصه اقلام پر مصرف هیچ چیز قابل توجهی در مغازه آنها یافت نمی‌شود. به نظر می‌رسد برای این نوع خدمات نیز باید مانند قوانین مربوط به حراج اجناس، ضوابطی تعیین شود تا برای نمونه هر بقالی نتواند به خود عنوان سوپرمارکت دهد و با تبلیغات کاغذی و غیره وقت شهروندان را بگیرد.

تبلیغات چشمگیر

از وقتی این چراغ‌های لیزری و چشمک‌زن به بازار آمده‌اند برخی فروشنده‌ها حسابی همسایه‌هاشان را از خود دلخور کرده‌‌اند. همسایه‌ها مجبورند تا صبح نور خیره کننده‌ این چراغ‌ها را تحمل کنند.

نور برخی از این چراغ‌ها کاملا وارد منزل مسکونی روبه‌رویی می‌شود و خواب را از ساکنان سلب می‌کند. البته داستان به همینجا ختم نمی‌شود و عابران نیز گاه از این تبلیغات چشمگیر بی‌بهره نمی‌مانند و  یکباره از نور خیره‌کننده آنها دچار حواس‌پرتی می‌شوند.

این نکته در مورد راننده‌ها بیشتر صدق می‌کند، زیرا نور‌های رنگی و لیزری گاهی چشم‌های راننده‌‌ها را نیز نشانه‌ می‌روند. به هر حال به نظر می‌رسد در صورت تنظیم نبودن صحیح نور این چراغ‌ها، مزاحمت ناشی از آن جزو مزاحمت‌های بصری باشد که با نصب برچسب آنچنان تفاوتی ندارد.

فقط با این تفاوت که برچسب‌ها به ماندن جلوی منزل و محل کسب افراد بسنده می‌کنند، اما نور‌های لیزری و تبلیغات این‌چنینی، به این راضی نشده به راحتی از پنجره‌ها وارد خانه‌ها می‌شوند.

کد خبر 90483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز