همشهری آنلاین: نمایندگان آمریکا و روسیه اواخر ماه جاری در ژنو گردهم می‌آیند تا برای یافتن جایگزینی برای پیمان کنترل تسلیحاتی استارت یک که به زودی منقضی می‌شود به گفتگو بپردازند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مقامات هیئت نمایندگی آمریکا در ژنو گفتند ششمین دور مذاکرات آمریکا و روسیه درباره کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور بیست و یکم سپتامبر در ژنو برگزار خواهد شد.

نخستین دور مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه در مسکو برگزار شد اما پس از آن مذاکرات دو کشور در ژنو پیگیری شد.

آمریکا به شدت در تلاش است که با روسیه به توافقی برای جایگزین کردن پیمان کنترل تسلیحاتی استارت یک دست یابد.

دو کشور چندین دور مذاکره در این خصوص انجام داده اند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

این درحالی است که نمایندگان سنای آمریکا به دولت باراک اوباما رئیس جمهور این کشور درباره امتیاز دادن به روسیه برای دستیابی به توافقی درباره کنترل تسلیحاتی هشدار داد.

نمایندگان سنا از دولت اوباما خواسته اند که در گفتگوهای کنترل تسلیحاتی با روسیه برای جایگزین کردن پیمان استارت یک از دادن هرگونه امتیاز به ویژه برسر طرح سامانه موشکی در اروپای شرقی خودداری کند.

سناتورهای آمریکا هشدار دادند که هر گونه توافقی درباره جایگزین کردن پیمان استارت نباید محدود کننده طرح آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در اروپا باشد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه در جریان دیدار ماه ژوئیه خود در مسکو متعهد شدند که به توافقی درباره کاهش زرادخانه‌های تسلیحات  هسته‌ای خود دست یابند. اما گفتگوهای مقامات دو کشور تاکنون نتیجه ای دربر نداشته است.

دور قبلی مذاکرات روسیه و آمریکا که در ژنو برگزار شد نتیجه خاصی درپی نداشت.
نمایندگان آمریکا و روسیه در ژنو ملاقات کردند تا درباره عملی کردن تعهد باراک اوباما و دیمیتری مدودف به یافتن جایگزینی برای پیمان کنترل تسلیحاتی استارت گفتگو کنند اما باز هم به نتیجه‌ای نرسیدند.

این گفتگوها پس از ان صورت می گیرد که باراک اوباما و دیمیتری مدودف در جریان دیدار خود در مسکو توافقنامه ای مقدماتی برای جایگزین کردن پیمان استارت با یک پیمان جدید امضا کردند.

کاهش تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه محور اصلی اجلاس سران روسیه و آمریکا بود.
اما گفتگوهای کنترل تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود با موانعی روبرو است که توسعه ناتو به سوی شرق به ویژه تلاش ناتو برای پذیرش عضویت اوکراین و گرجستان که روسیه به شدت مخالف آن است از آن جمله خواهد بود.

یکی دیگر از این موانع طرح آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در اروپا است که آن نیز با مخالفت شدید روسیه روبرو است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است اگر آمریکا به طرح خود برای استقرار سامانه موشکی در اروپا ادامه دهد همکاری مشترک در چارچوب شورای ناتو و روسیه بی معنی خواهد بود.

وی گفت در جریان نشست وزیران خارجه ناتو و روسیه تصمیم گرفته شد که همکاری‌های نظامی دو طرف ازسر گرفته شود.

اما وی تاکید کرد که اگر آمریکا بخواهد طرح استقرار سامانه موشکی در اروپا را پیش ببرد همکاری ناتو و روسیه بی معنی خواهد بود.

لاوروف تاکید کرد که سامانه موشکی آمریکا صرفا تهدیدی برای زرادخانه راهبردی روسیه
است.

طرح استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا یک موضوع جنجالی در روابط آمریکا و روسیه است.

جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به شدت این طرح را پیگیری می‌کرد که همین امر موجب افزایش تنش در روابط این کشور با روسیه شد اما باراک اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا هنوز درباره پیشبرد این طرح چراغ سبز نشان نداده است.

این درحالی است که مقامات آمریکا و روسیه به شدت در تلاش هستند تا جایگزینی برای پیمان کنترل تسلیحاتی استارت یک پیدا کنند. این پیمان در ماه دسامبر منقضی می شود.

مذاکره کنندگان دو کشور مصمم بودند که تا قبل از اجلاس سران روسیه و آمریکا که طی روزهای ششم تا هشتم ژوئیه در مسکو برگزار شد به نتیجه‌ای درباره جایگزین استارت یک دست یابند اما موفق به این کار نشدند.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا طرحهای جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در لهستان و جمهوری چک را درحال حاضر به تعویق انداخته است.

دیمیتری مدودف رییس جمهور روسیه در دیدار با اوباما همکاری روسیه با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و مخالفت روسیه با توسعه ناتو به سمت شرق را مورد بررسی قرار داد.

مدودف پیشنهاد داده است که یک پیمان امنیتی جدید برای دوسوی اقیانوس اطلس تهیه شود.

روسیه بهانه های آمریکا را برای استقرار سامانه موشکی در اروپای شرقی رد می‌کند.

وسیه این طرح آمریکا را تهدیدی مستقیم برضد امنیت ملی خود می داند. روسیه اعلام کرده است اگر آمریکا به طرح استقرار سامانه موشکی خود در اروپای شرقی نزدیک مرزهای روسیه ادامه دهد روسیه نیز سامانه موشکی توپول را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد در بلاروس مستقر خواهد کرد. 

کد خبر 89527

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز