همشهری آنلاین: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که با وجود خطرات حضور گسترده نظامی آمریکا در افغانستان، احتمال اعزام نیروهای بیشتر به این کشور وجود دارد

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس گفت که علی رغم کمبود منابع نظامی ممکن است نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام شود.

گیتس در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت دفاع آمریکا گفت: شرایط جاری در افغانستان شرایط متغییری است و نیروهای طالبان در این کشور حضور مستمر و محسوسی پیدا کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که ژنرال "استنلی مک کریستال"، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان در گزارش اخیر خود درخواست اعزام نیروهای جدید به این کشور را مطرح نشده است اما پنتاگون به وی اعلام کرده است که می‌تواند برای انجام صحیح ماموریت‌های خود چنین درخواستی بدهد.

وی افزود که لازم است نیروهای ناتو و آمریکا به دولت افغانستان کمک کنند تا به توانایی‌های لازم برای حفظ امنیت کشور و مقابله با تهدیدهای نیروهای طالبان دست پیدا کنند.

آمریکا هم اکنون ۴۷ هزار سرباز در افغانستان دارد که این شمار تا پایان سال جاری میلادی به ۶۸ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

با این وجود گیتس افزود بارها در گذشته درباره تعداد فزاینده نیروهای نظامی خارجی در افغانستان هشدار داده است چرا که افغان‌ها به طور سنتی با حضور نیروهای خارجی در کشورشان مخالفت می‌کنند.

وزیر دفاع امریکا همچنین تصریح کرد ممکن است آمریکا و متحدانش نتوانند درخواست‌های احتمالی را برای اعزام نیروی کمکی به افغانستان براورده سازند. وی افزود تا زمانی که خروج نظامیان آمریکایی از عراق تسریع نیابد اعزام نیروی کمکی به افغانستان یک چالش بزرگ برای آمریکا خواهد بود.

در حال حاضر حدود 132 هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق مستقر هستند اما قرار است این نیروها به تدریج تا سال 2011 از این کشور خارج شوند.

کد خبر 87765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز