همشهری‌آنلاین: همکاری‌های هند و امریکا می‌تواند دهلی‌نو را از اتکاء به تسلیحات روسی نجات بدهد و بخش قابل توجهی از نیاز هند به انرژی را مرتفع کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، سفر هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه امریکا به هند و ملاقات وی با مقامات این کشور برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی و سیاسی دهلی‌نو - واشنگتن است. امریکا می‌خواهد برای هند دو رئاکتور هسته‌ای احداث کند تا به تامین انرژی این کشور کمک شود.

درعین حال، هیلاری کلینتون به موضوع انعقاد دو قرارداد نظامی هندو امریکا به ارزش ده میلیارد دلار خواهد پرداخت. هند در تلاش است زرادخانه‌های تسلیحاتی‌اش را که مملو از تسلیحات روسی است روزامد کند. با این قراردادها، به شرکتهای تسلیحات سازی امریکا اجازه داده می شود تا جنگ افزارها و تجهیزات نظامی پیشرفته را به هند بفروشند.

البته امریکا خواهان است که بتواند بر این تسلیحات و تجهیزات نظامی نظارت داشته باشد تا اینکه از انها برای اهداف مشخص شده استفاده شود. براساس این دو قرارداد نظامی، یکصد و بیست و شش فروند جت چندمنظوره امریکایی به هند فروخته می‌شود.

این قراردادها در راستای قراردادی است که در سال دو هزار و شش میان دولت جرج بوش، رئیس جمهور امریکا ، و دولت هند منعقد شد و براساس ان واشنگتن پذیرفت که فناوری‌های هسته‌ای را به هند بفروشد.

ساخت دو نیروگاه هسته‌ای در هند، به این کشور کمک شایانی خواهد کرد تا بتواند انرژی موردنیازش را تامین کند. هند با کمبود شدید برق مواجه است. بسیاری از بخشهای تجاری و مسکونی هند از جریان برق مستمر محروم است و تقاضا برای برق نیز در این کشور در حال افزایش است.

ساخت دو نیروگاه هسته‌ای امریکا در هند به مرتفع ساختن این نیاز دهلی نو کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 85898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز