چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

ویا عباسی: ماه‌رمضان، امسال برای سینمای ایران معنای دیگری داشت.

اجرای طرح «اذان تا اذان» باعث شد تا این بار افت یک‌ماهه فروش، به‌ سراغ سینما نیاید. ویژگی‌های ماه‌رمضان و تغییراتی که در عبادت‌ها و برنامه‌های روزانه مؤمنان به‌وجود می‌آورد، پیش از این باعث رکود فروش در سینماهای ایران می‌شد و نارضایتی دست‌اندرکاران عرصه سینما را به‌همراه داشت.

طرح اکران فیلم‌ها، پس از افطار تا ساعت‌ها پس از نیمه‌شب، امسال با عنوان «اذان تا اذان» وارد عرصه سینماهای تهران شد و توانست از به‌خواب رفتن یک‌ماهه این صنعت جلوگیری کند.تا امسال موسم «رمضان» که از راه می‌رسید، سینمای ایران هم به خواب می‌رفت و بازارش کساد می‌شد.

برنامه‌های روزانه زندگی، یک‌ماه در سال در جهت پرهیزکاری، عبادت و روزه گرفتن مسلمانان تغییر می‌کند و این تغییر‌برنامه در ماه مبارک رمضان به نوعی بر تمام مسایل ریز و درشت روزه‌داران تاثیر می‌گذارد؛ از کار گرفته تا تفریح. در واقع، نوع خواسته‌ها، عملکرد و برنامه‌ریزی‌ها در این 30روز متاثر از ماه مبارک رمضان و شیوه و آیین‌های این ماه است و به‌ تبع تغییراتی نیز در برنامه‌های روزانه زندگی فردی و اجتماعی به‌‌وجود می‌آورد.

تغییر برنامه‌های روزانه در ماه مبارک رمضان، به نیازها و انتظارهای تغییریافته‌ای در حوزه‌های مختلف اجتماعی احتیاج دارد؛ دگرگونی‌هایی که متاثر از شکل دیگری از زندگی شهروندان روزه‌دار است. بی‌توجهی به چنین نیازهایی از یک‌سو و انعطاف نداشتن برنامه‌ریزی‌ها با تغییرهای متاثر از شیوه زندگی در این ماه مبارک، باعث شده است تا سال‌های سال، صنعت سینمای ایران همواره با یک‌ماه رکود گیشه مواجه باشد.

پاسخ به یک نیاز فرهنگی

طرح «اذان تا اذان» پاسخ به یک نیاز بود تا سینمای ایران طعم خوش برنامه‌ریزی مناسب و تنوع دادن به برنامه‌های اکران در ماه مبارک رمضان را با رونق یافتن گیشه‌ها تجربه کند. سینمای بحران‌زده ایران و ناتوانی‌اش در جذب تماشاگر، هرچند معلول پایین آمدن سطح کیفی فیلم‌های سینمایی و سیاست‌های حاکم بر این صنعت است،

 اما در بخش خدمت‌رسانی به تماشاگران و توجه کردن به سلیقه‌های کیفی و کمی ‌نیز به‌نظر می‌رسد با مشکل مواجه‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم به الگوهای مناسبی در این زمینه برسیم، ضمن این‌که برنامه‌ریزی جامعی هم نداریم.

شکوفایی گمشده

اکران فیلم‌های سینمایی پس از افطار و تا پاسی از نیمه‌شب در قالب طرح «اذان تا اذان» در چند سینمای تهران شروع شد و بهای بلیت سینما هم 50درصد کاهش یافت تا نتیجه‌ای دور از انتظار، سینمای ایران را شگفت‌زده کند.پنج‌برابر شدن میزان فروش بلیت سینماها نسبت‌به سال‌های گذشته، باعث شد تا تهیه‌کنندگان و سینماداران که دید مثبتی به این طرح نداشتند، به سال‌های بعد و خروج صنعت سینما از بحران‌های یک‌ماهه‌اش، امیدوار شده و در دیدگاه‌های خود تجدیدنظر کنند!استقبال تماشاگران از این شیوه اکران در ماه مبارک رمضان باعث شد تا طرح «اذان تا اذان» مرزهای پایتخت را  درهم نوردیده و به شهرهای دیگری چون شیراز، اصفهان و اهواز نیز برسد.

توجه به سلیقه مخاطب

تغییر در ساعت اکران فیلم‌های سینمایی و استقبال قابل‌توجه تماشاگران از این طرح ویژه در ماه مبارک رمضان باعث شد تا چند مرکز تفریحی و فرهنگی دیگر نیز با الگوبرداری از طرح «اذان تا اذان» ساعت کارشان را تغییر داده و برنامه‌های خود را بر اساس نیاز و سلیقه شهروندان در این ماه مبارک‌، تنظیم کنند.

البته پیش از این، مجموعه‌های ورزشی به‌خصوص استخرها و زمین‌های فوتبال به خدمات‌رسانی ویژه در ماه رمضان می‌پرداختند و با تغییر برنامه‌های خود به استقبال این ماه عزیز می‌رفتند.طرح «اذان تا اذان» تجربه تازه و گران‌بهایی برای فرهنگ و هنر ایران بود و نشان داد تنوع و تغییر برنامه‌ها بر اساس نیازهای مخاطب، می‌تواند تاثیر به‌سزا و محسوسی بر روند حرکتی و توجه جامعه داشته‌باشد.

رضایت شهروندان

افزایش میزان استقبال شهروندان از سینما، فقط دست‌اندرکاران این صنعت را خوشحال و راضی نکرد، بلکه شهروندان نیز با استقبال و توجه ویژه به این طرح رضایت‌شان را نشان دادند.حضور پررنگ‌تر تماشاگران در پردیس‌های سینمایی با توجه به تنوع فیلم‌های ارایه‌شده در این‌‌گونه سینماها نیز پیام دیگری با خود داشت؛ شهروندان و مخاطبان فرهنگ و هنر دیگر کلیشه‌ها را نمی‌پسندند و خواهان تغییر و تنوع هستند.

همشهری زندگی

کد خبر 89385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز