چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مروری بر گیشه فیلم‌های ایرانی از افزایش فروش حکایت دارد؛ هر چند در این افزایش باید بالارفتن قیمت بلیت سینماها را نیز لحاظ کرد

به این ترتیب افزایش فروش فیلم‌ها، الزاما به معنی افزایش مخاطب نیست؛ هر چند در 2 هفته اخیر، پس از رکودی یکماهه شاهد بهتر شدن اوضاع گیشه نیز بوده‌ایم.

«درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی پس از 46 روز همچنان پر مخاطب‌‌ترین فیلم روی پرده است. این فیلم که در 25 سالن اکران شده فقط در تهران نزدیک به 950 میلیون تومان فروخته و به‌زودی به باشگاه یک میلیاردی‌های سینمای ایران ملحق می‌شود.

اگرچه چهارمین فیلم اصغر فرهادی در ما‌ه‌های اخیر پرمخاطب‌ترین فیلم سینماهای تهران بوده، اما گروهی معتقدند فیلم، پتانسیل بیشتری برای جذب مخاطب دارد و امیدوارند با برنامه‌ریزی‌هایی که در هفته‌های آینده می‌شود فیلم تا آخر ماه رمضان روی پرده بماند. می‌توان انتظار داشت در این صورت فروش این فیلم تلخ اجتماعی به مرز 2میلیارد تومان برسد.

گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، شهاب حسینی و مریلا زارعی بازیگران درباره الی هستند. «خروس جنگی» به کارگردانی مسعود اطیابی دومین فیلم پرفروش روی پرده است. این فیلم که چهل و سومین روز اکران را پشت سر گذاشته در 21 سالن نمایش داده می‌شود. نخستین تجربه اطیابی در ژانر کمدی تا امروز 540 میلیون تومان در سینماهای شهر تهران فروخته است. نمایش این فیلم در شهرستان‌ها هم با استقبال مواجه شده است.

خروس جنگی هم از فیلم‌هایی است که شامل تخفیف تیزرهای تلویزیونی شده است. تیزرهای تازه این فیلم با حضور احمد پورمخبر، بازیگر سالخورده و محبوب فیلم روی آنتن می‌رود. مریلا زارعی، رضا عطاران و کیانوش گرامی، دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«پسر تهرونی» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار همان طور که انتظار می‌رفت با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است. این فیلم کمدی که سومین تجربه کارگردانی راست‌گفتار محسوب می‌شود بعد از درباره الی پر‌بازیگرترین فیلم روی پرده است. پسر تهرونی که در 24 سینما اکران می‌شود پس از 25 روز نمایش، فروش 425 میلیون تومانی داشته است.

امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، طناز طباطبایی، سارا خوئینی‌ها و شقایق فراهانی بازیگران این فیلم هستند.

فیلم‌های سینمایی «امشب شب مهتابه» به کارگردانی محمد هادی کریمی و «هر چی تو بخوای» به کارگردانی محمد متوسلانی روزهای پایانی اکران را پشت سر می‌گذارند. با وجود امتیازهایی که هر دو فیلم برای جذب مخاطب دارند، اما در اکران عمومی موفق نبوده‌اند.

فروش امشب شب مهتابه که در 12 سینما اکران شده، پس از 43 روز نمایش از مرز 230 میلیون تومان در تهران گذشت. مهناز افشار و دانیال عبادی نقش‌های اصلی این فیلم را بازی می‌کنند.

فروش هر چی تو بخوای را می‌توان بازنده بزرگ اکران تابستان لقب داد. این کمدی خانوادگی که در 6 سینما روی پرده رفته پس از 43 روز، 70میلیون تومان فروخته است.
مجید صالحی، لادن مستوفی و حسن شکوهی بازیگران این فیلم هستند.

اما بازگشت گیشه به روزهای خوش تا چه اندازه مدیون بالارفتن بهای بلیت است؟ آیا تداوم این امر، در دراز مدت به نفع سینمای ایران است؟ سینماگران درخصوص افزایش بهای بلیت سینماها، نظرات مختلفی دارند.

غلامرضا موسوی درباره افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت در عرصه‌های صنعتی و تجاری را شاهدیم. هزینه‌های تولید فیلم برای فیلمسازان و هزینه‌های جانبی نگهداری و بازسازی سالن‌های نمایش برای سینما‌داران در حال افزایش بوده است.

در بیشتر اوقات بازدهی تجاری تولید بسیار کمتر از هزینه‌های مصرف شده در تولید آثار است. با ادامه این شرایط سینماگران انگیزه لازم را برای ماندن در این عرصه از دست می‌دهند.

تهیه‌‌‌کننده «پارک ‌وی» در گفت‌وگو با مهر افزود: افزایش بلیت در دنیا امری مرسوم است و نرخ پرداختی توسط مخاطبان در ایران برای تماشای فیلم حتی به ثلث قیمت بلیت در کشورهای اروپایی و آمریکایی نمی‌رسد و با توجه به تورم موجود در ایران افزایش قیمت امری کارشناسی است که به وسیله مسئولان صورت گرفته است.

این در حالی است که تهیه‌کننده فیلم سینمایی «همبازی» افزایش بهای بلیت سینما را تحمیل هزینه اضافی به سبد هزینه‌های فرهنگی خانواده‌ها دانست.

مهدی کریمی گفت: نکته مهم درباره تماشای فیلم در سالن سینما توجه به تحمیل هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌ پذیرایی و حمل‌ونقل به تماشاگران است که در کنار هزینه بلیت در سبد هزینه‌های فرهنگی خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

افزایش بهای بلیت هزینه‌ای است که تاثیر خود را بر هزینه‌های فرهنگی خانوار می‌گذارد. افزایش بهای بلیت باید همراه با اقدام‌های حمایتی از مجموعه سینما در بخش تولید، عرضه و نمایش باشد.

اما حسین فرحبخش از طرفداران جدی بالارفتن قیمت بلیت‌هاست و اعتقاد دارد این اتفاق به نفع سینماست و باید روند افزایش بهای بلیت ادامه پیدا کند.حسین فرحبخش گفت: اگر با نگاه منصفانه بهای بلیت در ایران را با سایر کشور‌ها مقایسه کنیم، با در نظر گرفتن این نکته که دولت هیچ یارانه‌ای به سازندگان پرداخت نمی‌کند متوجه می‌شویم که مخاطبان سینما در ایران رایگان به سینما می‌روند.

با توجه به شرایط مالی نامناسبی که برای تهیه‌کنندگان و فیلمسازان به‌وجود آمده، آنها به‌تدریج انگیزه لازم برای تولید و ساخت فیلم را از دست می‌دهند و این بی‌انگیزگی در نهایت منجر به نابودی سینمای ایران می‌شود.

فرحبخش در باره گران شدن بلیت در سینماهای مدرن و پایین آمدن احتمالی آمار تماشاگران سینما افزود: اگر آمار سینماروها کم شده به سیاستگذاری مدیران و ممیزی فیلم‌ها مربوط است نه قیمت بلیت.

اگر فیلمی جذاب برای مردم ساخته شود، آمار تماشاگر بالا می‌رود و طیف گسترده‌ای به سینما‌ها سرازیر می‌شوند. باعث خوشحالی است که کیفیت فیلم دیدن برای مخاطب مهم ‌شده است و بالاترین فروش‌ها را در سینماهای مدرن داریم.

کد خبر 86031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز