دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: باوجود استقبال گسترده از طرح اکران ماه رمضان که برخی سینماها در نوبت‌های نیمه شب با بلیت نیم‌بها به اکران فیلم‌ها می‌پردازند

اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی با این طرح مخالفت کرده است و حالا خانه سینما نظر منفی معاون نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی درباره طرح «افطار تا سحر» را پیگیری‌ می‌کند

مهدی کرم‌پور رئیس شورای صنفی نمایش به سایت خانه سینما گفت: برحسب تصمیم شورای صنفی نمایش، فیلم‌های عیدفطر (بی‌پولی،  تردید، زندگی شیرین،  دو خواهر و یک وجب آسمان) از چهارشنبه 25 شهریور ماه (26 رمضان - 4 روز قبل از عید فطر) اکران می‌شود و از این تاریخ به بعد، سئانس‌های فوق‌العاده سینماها حذف خواهد شد و فیلم‌ها برحسب آیین‌نامه شورای صنفی نمایش سال 88 اکران خواهند شد.

وی افزود: نامه‌ای از طرف معاون نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی مبنی بر نظر منفی خود در مورد نمایش فیلم‌های سینمایی تا سحر (اکران اذان تا اذان) مطرح شد که نامه به خانه سینما ارجاع داده شد تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

در این جلسه قرارداد نمایش فیلم سینمایی «عیار 14» ساخته پرویزشهبازی بعد از فیلم سینمایی «دختر میلیونر» در گروه سینمایی قدس ثبت شد و فیلم «نیش و زنبور» ساخته حمیدرضا صلاحمند بعد از فیلم سینمایی «زندگی شیرین» در گروه سینمایی آفریقا به نمایش در خواهد آمد.

شورای صنفی درمورد سینماهایی که در طرح «اذان تا اذان» به‌صورت نیم‌بها اقدام به فروش بلیت نکرده‌اند، رسیدگی و به اداره کل نظارت و ارزشیابی ارجاع داد.

فروش چشمگیر

با این حال مهر گزارشی منتشر کرده که طرح اکران ویژه ماه رمضان که از اول شهریورماه در سینماها آغاز شده با استقبال کم‌نظیر تماشاگران‌ سینماها مواجه شد و در نخستین جمعه ماه رمضان نسبت به روز مشابه سال قبل 3 برابر بیشتر فروش داشته است.

این طرح ابتدا با نام «اذان تا اذان» مطرح شد اما پس از مدتی به طرح ویژه ماه رمضان تغییر نام داد تا در قالب آن سالن‌های سینمایی خصوصا پردیس‌های بزرگ شهر تهران در سئانس‌های ویژه بعد از افطار تا 2بامداد فیلم‌های روی پرده را با بلیت نیم‌بها برای علاقه‌مندان به نمایش بگذارند.

برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها این طرح با استقبال بسیار خوب مردم سینمادوست مواجه شد. روز ششم شهریورماه در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان سینماها به فروشی 77 میلیون تومانی دست یافتند.

این رقم وقتی بزرگ‌تر جلوه می‌کند که بدانیم قیمت بلیت در نوبت‌های پس از افطار سینماها نیم‌بهاست.15 شهریور پارسال در نخستین جمعه ماه رمضان فروش سینماهای تهران 26 میلیون تومان بود.

البته امسال مجموعه‌های مناسبتی رمضان تلویزیون نتوانستند چندان مخاطب جذب کنند که می‌توان یکی از دلایل موفقیت طرح اکران ویژه ماه رمضان را این امر دانست. اگر این طرح در طول سال نیز ادامه یابد، سینمای ایران می‌تواند فصل سوخته را از قاموس خود حذف کند. البته معلوم نیست با این دخالت اماکن بتوان در سال‌های بعد نیز این طرح را دنبال کرد.

فروش فیلم‌های روی پرده

خاک‌آشنا (بهمن فرمان‌آرا)، 31 روز اکران در 7 سینما، فروش: 116 میلیون‌و500 هزار تومان
پستچی سه بار درنمی‌زند (حسن فتحی)، 30 روز اکران در 20 سینما، فروش: 301 میلیون تومان

دلخون (محمدرضا رحمانی)، 31 روز اکران در 16 سینما، فروش: 227 میلیون تومان
امشب شب مهتابه (محمدهادی کریمی)، 80 روز اکران در 3 سینما، فروش: 253 میلیون تومان

کیش و مات (جمشید حیدری)، 31 روز نمایش در 20 سینما، فروش: 331 میلیون و پانصدهزار تومان

چشمک(جهانگیر جهانگیری)، 19 روز اکران در 24 سینما، فروش: 206 میلیون تومان

پسر تهرونی (کاظم راست گفتار)، 63 روز اکران در 11 سینما، فروش: 850 میلیون تومان

خروس جنگی(مسعود اطیابی)، 80 روز اکران در 16 سینما، فروش: 846 میلیون تومان

درباره الی... (اصغر فرهادی)، 84 روز اکران در 10 سینما، فروش: یک‌میلیاردو125 میلیون تومان

دره الاه (پل هاگیس)، 29 روز اکران در یک سینما، فروش: یک میلیون و500 هزارتومان

جایزه سیف‌الله داد

از سوی دیگر دبیر سیزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران از اعطای جایزه جدید سیف‌الله داد به یکی از خادمان سینما در این دوره به همراه تقدیر از 3شخصیت سینمایی خبر داد.

فرهاد توحیدی درباره نمایش آثار برگزیده 12 دوره جشن بزرگ سینمای ایران در روزهای 23 و 24 شهریورماه به مهر گفت: این آثار برگزیده در پردیس‌های سینمایی، سینما سپیده و سالن‌های برگزیده شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز، تبریز و رشت به نمایش درمی‌آید و همراه با آنها فیلم‌های مستند نیز اکران می‌شود.

وی در ادامه افزود: در هر سئانس نمایش فیلم‌های بلند یک مستند 20 دقیقه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود که این آثار نیز از فیلم‌های برگزیده جشن خانه سینما یا آثار مطرح سینمای مستند هستند که جوایز متعددی دریافت کرده‌اند. کوشش می‌کنیم در هر نمایش فیلم از حضور 2نفر از عوامل استفاده کنیم.

توحیدی ادامه داد: نمایش آثار رایگان است و در 2نوبت 20 و 22 انجام می‌شود. اگر توافق حاصل شود ممکن است اکران آثار مثل طرح ویژه اکران رمضان تا 2بامداد ادامه یابد.

دبیر سیزدهمین جشن خانه سینما درباره برنامه این مراسم گفت: در این مراسم 4بزرگداشت برگزار و 3تندیس خانه سینما به 3شخصیت هنری (کارگردان، بازیگر و یک چهره فنی) اهدا می‌شود.

جایزه سیف‌الله داد یکی دیگر از جوایزی است که از امسال بنیانگذاری شده و به شخصیتی اهدا می‌شود که در هر مقام و منصبی به سینما خدمت کرده است.

کد خبر 89209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز